تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,824 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,654 |
شناسایی عوامل موثر بر استفاده از روشهای فعال تدریس توسط دبیـران تربیت بدنی استان ایلام | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 16، دوره 11، شماره 22، آبان 1394، صفحه 169-176 اصل مقاله (212.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2015.1001 | ||
نویسندگان | ||
حسن قره خانی* 1؛ مجید سلیمانی2؛ عباس سلیمانی3 | ||
1استادیار تربیت بدنی و علوم ورزشی، گروه مدیریت ورزشی،دانشگاه زنجان، زنجان، ایران | ||
2کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، | ||
3کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدرس دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان | ||
تاریخ دریافت: 23 اسفند 1392، تاریخ بازنگری: 05 خرداد 1394، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1393 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: مطالعه ارتباط عوامل موثر بر بکارگیری روشهای فعال تدریس به دلیل یادگیری اثربخش آن اهمیت زیادی دارد. از این رو تحقیق حاضر با هدف بررسی ارتباط بین برخی از ویژگیهای فردی دبیران تربیت بدنی استان ایلام با میزان استفاده از روشهای فعال تدریس انجام شد. روش شناسی : تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی – پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران تربیت بدنی (220نفر) استان ایلام بود، که طبق جدول مورگان تعداد 140نفر( 66 زن، 74 مرد) به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با 53 سوال بود که روایی آن به تائید صاحب نظران رسید. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. پس از تایید نرمال بودن دادهها(کولموگروف اسمیرنف)، از آمار توصیفی(جداول و نمودارها) و استنباطی ( تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون ) برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها : بین برگزاری دورههای ضمن خدمت و همچنین مدرک تحصیلی دبیران با میزان به کارگیری روشهای فعال تدریس رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. اما بین سابقه تدریس و میزان به کارگیری این روشها رابطه منفی و معنی داری وجود داشت. همچنین تفاوت معنی داری در میزان به کارگیری روشهای فعال تدریس زنان و مردان مشاهده نشد. بحث و نتیجه گیری : با توجه به ارتباط بین ویژگیهای فردی دبیران با میزان استفاده از روشهای فعال تدریس میتوان گفت : توجه جدی به موارد یاد شده در افزایش به کار گیری این روشها ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
روشهای فعال تدریس؛ ویژگیهای فردی؛ دبیران تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identification of effective factors on utilization of teaching active methods among Ilam Physical Education Teachers | ||
چکیده [English] | ||
Introduction & Purpose: Studying effective factors relation on active methods utilization , due to explorative and effective learning are so important. So the aim of the present research was , relationship between some of demographic characteristics with utilization of teaching active methods among Ilam Physical Education Teachers. Methodology:In terms of purpose this research is applied and descriptive - survey which carried out the fieldwork. The statistical population consists of all Ilam province physical education teachers (220).Due to Morgan table 140 (66 female , 74 male)were randomly selected as the research sample. Data collection was performed with researcher made questionnaire(53 question) that its validity in terms of experts evaluated. Reliability, also is evaluated with cronbach's alpha coefficient 0.89.Data analyzed by descriptive( tables and graphs)and inferential statistics(T-test and Pearson correlation)after normalization test. Result:There was positive significant relation between in-service training courses and academic degree level with application of active methods.There was a significant negative relation between Teaching experience and application of active teaching methods. But there wasn’t significant difference between male and female application of the active teaching methods. Discussion and conclusion:According to relation between teachers characteristics with active teaching methods application,so for enhancing active teaching methods application, concentration on these factors is crucial | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Active Teaching Methods, demographic characteristics, Physical Education Teachers | ||
مراجع | ||
##Shabani Bahar ,Gholam Reza(2009).Factors affecting the quality of Teaching physical education in secondary schools from teachers perspectives. Journal of research in sport sciences .Vol 20. Pp 143.##Sarmadi Ansar , Hossein(2004).Review and identify factors influencing use of teaching active methods and the relationship of these factors with their academic performance in high school in Ahvaz city.Ms Thesis.Shahid Chamran University of Ahvaz.##Hossein Pour Ali (1996).Investigation of teachers' knowledge about active teaching methods. Ms Thesis.Tehran University.##Cruse,A(2009).physical education methods for classroom teachers، human kinestics، Third edition.##Maghsood Amin Khandaghi, Maryam Farasat(2011).The effect of teacher's teaching style on students’ adjustment. Published by Elsevier Ltd.##Khan Mohamadi, Rahmatollah(2007).Evaluation of Teaching Physical Education barriers from Ahwaz physical education teachers perspective. Ms Thesis. Shahid Chamran University of Ahvaz.##Abed Gholami, Hassan Maleki, Cobra Emami Rizi,(2011).Studying the effectiveness degree of active teaching methods on religious and moral education of students at fifth grade of primary school in Shiraz from teachers’ point of view. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol 15 PP, 2132-2136. ##Tony D’Oria، March. (2004).How can improve teaching practice in physical education to increase students’ participation and enjoyment. Richard Tinning Teaching and Teacher Education, Volume 24, Issue 4, P 1029-1040.##Ramezani Nezhad, rahim.Hemati Nezhad, Mehrali, Maleki Gholam Reza (2004).Investigation of physical education teachers' classroom management problems. Journal of Olympic, Vol 3.Pp41-50.##Abubakir M Saleh, Namir G Al-Tawil and Tariq S Al-Hadithi,(2012).Teaching methods in Hawler College of Medicine in Iraq: A qualitative assessment from teachers' perspectives. BMC Medical Education 12:59 doi: 10.1186/1472-6920-12-59.##Yosofian, Javad. Khavari, Leila (2006).Administrative Problems in Physical Education lessons in Yazd High schools. Research project of the Council of Education Research.##Ramezani Nezhad, Rahim (2008).Comparison of Physical Education classes management problems of Wealthy and deprived schools. Journal of Harakat .Vol 34. Pp 127- 140.##Abdurrahman Aktop, Nilüfer Karahan(2012)Physical Education Teacher's Views of Effective Teaching Methods in Physical Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Volume 46, Pages 1910–1913. 4th world conference on educational sciences, Barcelona, Spain.##Niazi, Mohammad (1998).Factors affecting on teachers do not use teaching aids Training in teaching process. Allame Tabatabaee. Ms Thesis.##Mehr Mohammadi, Mahmood (2002). Investigate of Students causes of failure.Journal of Talim and Tarbiat. Special edition on teaching methods Vol 17, N 1. ##Katebi, Mohammad (1997).Investigating the factors affecting active teaching in Tehran high school administrators and teachers perspective. Ms Thesis. Tehran University.##Hemati Nezhad (2006).Physical education and sport needs assessments in high school .Journal of Olympic. Vol 3.pp43-52.##James , F; Sallis , Thomas ; L , McKenzie.(2006).Assessing District Administrators' Perceptions of Elementary School Physical Education. Journal of Article Excerpt, 12(4), 232-241.##Salmani Dastjerd, Ebrahim (2009).Relationship of service education and physical education teacher's effectiveness. Journal of Harakat. Vol 37, p 193-205.##Noorozi, Hassan (1999).Review of teacher apathy to lab activities. Ms Thesis. Tehran University. ##Kathleen, M Armourand; Martin, Yelling.(2004).Professional E developmentí and Professional E Learningí: Bridging the Gap for Experienced Physical Education Teachers, European Physical Education Review, Vol. 10, No. 1, 71-93. ##Portman, P.A. (2003).Who is having fun in physical education classes? Experiences of sixth-grade students in elementary and middle schools. Journal of Teaching in physical Education, 14(4), 445-453.##Mc Cormark، Ann (1997).classroom management problem، strategies and influences in physical education، European physical education review voloume 3. No2.102-115.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,068 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,342 |