| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 519 |
| تعداد مقالات | 5,034 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,662,833 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,707,481 |
ارزیابی موقعیت ایستگاههای اتوبوس و تاکسی بر اساس مدل AHP با استفاده از GIS (مطالعه موردی منطقه 4 شهرداری تهران) | ||
| مطالعات ساختار و کارکرد شهری | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 7، مهر 1393، صفحه 127-146 اصل مقاله (892.93 K) | ||
| نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهنوش قهری* 1؛ رضا لحمیان2؛ یعقوب آزاده دل3 | ||
| 1شرکت مهندسین مشاور پارس | ||
| 2دانشگاه پیام نور بابل | ||
| 3شهرداری تهران | ||
| تاریخ دریافت: 08 تیر 1393، تاریخ بازنگری: 17 دی 1393، تاریخ پذیرش: 19 فروردین 1394 | ||
| چکیده | ||
| با افزایش جمعیت و تراکم شهری، ترافیک سنگین و همچنین چالشهای زیست محیطی چند دهه گذشته در شهرها، توسعه حمل و نقل شهری به منظور توسعه اقتصادی، افزایش دسترسی، امنیت و سلامت روانی و متاثر تغییرات سیاسی و اجتماعی و فناوری یکی از مسائل مورد توجه برنامهریزان شهری است. منطقه 4 شهرداری تهران بیشترین جمعیت را در بین مناطق دارد و با چالشهای متعددی در ارتباط با حمل و نقل شهری رو به رو است. از اینرو در این پژوهش، با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار ARCGIS به بررسی مکانهای مساعد ایستگاههای حمل و نقل شهری پرداخته شده است. چهار معیار کاربری، دسترسی، جمعیت ساکن، سیستم حمل و نقل مترو و اتوبوس همراه با زیرمعیارهای خود وزن دهی شده و لایههای اطلاعاتی آنها در نرم افزار ARCGIS ساخته شدند. در نهایت اوزان با لایه ترکیب شده و نقشه نهایی ایستگاههای حمل و نقل شهری تعیین گردید. نتایج نشان میدهد که بیشتر ایستگاهها باید در قسمت جنوبی و مرکزی ایجاد گردند. همچنین به نظر میرسد ایستگاههای اتوبوس معابر شهری را بهصورت لازم پوشش نمیدهد و در نهایت نتایج نشان داد که روش تحلیل سلسله مراتبی میتواند روش مناسبی برای ارزیابی حمل و نقل باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حمل و نقل شهری؛ روش AHP؛ منطقه 4 تهران؛ تهران | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| aa | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mahnoosh Ghahri1؛ Raze Lahmian2؛ Yaghob Azadehdel3 | ||
| 1، Mehnoosh57@yahoo.com | ||
| 2University of Payam Noor, Babol. | ||
| 3Municipality of Tehran. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,967 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 8,126 |
||