تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,654 |
مطالعه کیفی تعارض ارزشی بین نهادهای اجتماعی خانه و مدرسه (مورد مطالعه: دانش آموزان استان گیلان) | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 5، دی 1393، صفحه 167-199 اصل مقاله (288.54 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
علی یعقوبی* | ||
استادیار دانشگاه گیلان | ||
تاریخ دریافت: 23 تیر 1393، تاریخ بازنگری: 08 شهریور 1393، تاریخ پذیرش: 26 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
تعارضهای ارزشی بین نهادهای مختلف اجتماعی از جمله خانه و مدرسه یکی از چالشهای عمده در جامعه ایران محسوب میشوند. هدف اصلی این مقاله «تبیین تعارض ارزشی در بین دانشآموزان استان گیلان» است. در مطالعه مزبور، با تکیه بر روش های کیفی، و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته، فردی و گروهی (گروه متمرکز) استفاده شده است. برای این منظور با یازده نفر بصورت فردی و یکصد نفر بصورت گروهی (در قالب پانزده جلسه) مصاحبه شد. سپس مصاحبههای ضبطشده پس از مکتوبشدن، به شیوهی تحلیل مضمون، مورد بررسی قرار گرفتند. بهطورکلی نتایج تحقیق نشان میدهد که گفتمان خانه و مدرسه در هفت مقوله ازدواج، تحصیل، پرورش دینی، بدننمایی، اسراف و تجملگرایی، نقشهای جنسیتی و ارتباط با جنس مخالف در برابر هم قرارگرفتهاند. ارزشهای مزبور قابل تجسدند و خودبسنده نیستند بلکه وابسته به ارزشهای دینیاند. نهاد خانواده بیشتر مروّج ارزشهای فردی است، حال آنکه سیستم مدرسه بیشتر مبلّغ ارزشهای جمعی است. هر چه خانواده ذهنیت مشترکی با مدرسه داشته باشد، ارزشهای مدرسه بسهولت بازتولید میشود. بر مبنای یافتههای این پژوهش، افزایش مصرف رسانهای یکی از دلایل عمده مقاومت در برابر گفتمان مدرسهای است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعارض ارزشی؛ خانه؛ مدرسه؛ دانشآموزان؛ استانگیلان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The explanation of the qualitative Value conflicts at home and school in among students province of the Guilan | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Yaqubi | ||
چکیده [English] | ||
Value conflicts between various social institutions such as home and school is one of the major challenges in Iran society. Majore purpose this research is “Qualitative explanation value conflicts between home and school”. This research has been with qualitative method and purposive sampling,and individual and group(Focus group) interviews. For this purpose, eleven individually and hundered group (within fifteen sessions) were interviewed.Then researcher analyzed recorded interviews with method thematic analyze. Overall,The findings indicates that home and school discurce are againest with seven categories, marriage, education, religious, beautiful body, consumerism, gender roles and relationship with the opposite sex. These values are configuration and are not autonomous but are affiliated with religious values. Also, home institution promotes Individual values ,while school system increase collective values. Whatever the family has the same mentality with school values, It is easier to reproduce the values of the school. The results indicates that increased media consumption(media abuse) is one of the the reasons resistance againest the discurse of school. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Value Conflicts, students, Home, School, Guilan province | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,078 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,642 |