تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,683 |
تاًثیر خودالگودهی (پیشخوراند، مرورگری مثبت، خودمشاهده گری) و تمرین بدنی بر ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه در یادگیری سرویس بلند بدمینتون | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 12، دوره 12، شماره 23، خرداد 1395، صفحه 175-190 اصل مقاله (275.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پروانه شمسی پور دهکردی* 1؛ بهروز عبدلی2؛ امیر شمس3 | ||
1استادیار رفتار حرکتی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران(مسئول مقاله) | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
3استادیار پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 26 فروردین 1393، تاریخ بازنگری: 02 دی 1394، تاریخ پذیرش: 20 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاًثیر انواع مداخلههای خودالگودهی (پیشخوراند، خودمرورگری مثبت، خودمشاهده گری) و تمرین بدنی بر ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه در سرویس بلند بدمینتون بود. روش شناسی: چهل و هشت آزمودنی دختر راست دست و مبتدی با میانگین سنی 2.5 ± 24 سال انتخاب و به طور تصادفی در چهار گروه آزمایشی تمرین بدنی، خودالگودهی پیشخوراند با تمرین بدنی، خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی و خودمشاهده گری با تمرین بدنی تقسیم شدند. باورهای خودکارآمدی حافظه آزمودنی ها در مراحل پیش آزمون، یادداری و انتقال مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازه های تکراری در مرحله اکتساب نشان داد در شش جلسه تمرین گروههای خودالگودهی پیشخوراند با تمرین بدنی و خود مرورگری مثبت با تمرین بدنی به طور معنی داری در اجرا پیشرفت کردند (05/0>P). نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد در پیش آزمون تفاوت معنی داری میان گروه ها در میانگین نمرات باورهای خودکارآمدی حافظه وجود نداشت (05/0P >). در آزمون های یادداری و انتقال تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات باورهای خودکارآمدی حافظه گروه ها وجود داشت (05/0>P). نتایج آزمون تعقیبی دانکن نشان داد بین نمره باورهای خودکارآمدی حافظه در گروه های پیشخوراند با تمرین بدنی و خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی با گروه های تمرین بدنی و خودمشاهده گری با تمرین بدنی تفاوت معنی دار وجود دارد. مقایسه میانگین ها نشان داد مداخله های پیشخوراند با تمرین بدنی و خودمرورگری مثبت با تمرین بدنی بیشتر از سایر مداخله ها بر ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه تاثیر گذاشت. بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر پیشنهاد می کند که فراگیران از ترکیب تمرین بدنی با مداخله های خود به عنوان مدل ( پیشخوراند و خودمرورگری مثبت) اطلاعات بیشتری درباره اجرای مهارت و آنچه که برای ارتقاء باورهای خودکارآمدی حافظه و پیشرفت در کوشش های اجرای آینده شان لازم است، به دست می آورند. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای خودکارآمدی حافظه؛ خودالگودهی پیشخوراند؛ خودمرورگری مثبت؛ خودمشاهدهگری؛ تمرین بدنی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,441 |