تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,291 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,968 |
ارائه الگوئی برای آیندهپژوهی های میانمدت در حوزه برنامه ریزی آموزشی | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 4، شماره 8، آذر 1394، صفحه 11-33 اصل مقاله (678.74 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1393، تاریخ بازنگری: 20 فروردین 1394، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
هدف اصلی مقاله حاضر، ارائه یک الگوی عملیاتی است که بتواند در آیندهپژوهیهای میانمدت حوزه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، راهنمای پژوهشگران قرار گیرد. مقاله حاضر، ماحصل پژوهشی از نوع مدلسازی کیفی در حوزه آیندهپژوهی است که در آن با تلفیقی از فنون سناریوپردازی، تحلیل محتوا و تحلیل روند ، به توسعه الگو پرداخته شده است. توسعة چهارچوب نظریِ الگو بر مبنای تلفیق هدفمند فنون مطرح آیندهپژوهی و آزمون آن بهصورت پیمایشی در زمینه موضوعیِ تربیت سرمایه های انسانی، انجام یافته است. بهعنوان یافتة قابل توصیه، عمیق شدن در یک سناریو نسبت به پرداختن به سناریوهای مختلف، ارجحیت دارد. همچنین سناریو باید مبتنی بر یک چهارچوب نظری بوده و دارای بخشهای پیشبینی و تجویزی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده پژوهی؛ برنامه ریزی آموزشی؛ سرمایه انسانی | ||
اصل مقاله | ||
پژوهش به خودی خود، یکی از اصلیترین راهبردها برای توسعه علم در حوزههای مختلف | ||
مراجع | ||
اسلامیان، حسن؛ سعیدی رضوانی، محمود و فاتحی، یونس. ) 1132 (. مقایسه اثربخشی روشهای تدریس بحث گروهی و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانشآموزان از تدریس در درس دین - .11 21 ،)11( وزندگی، پژوهش در برنامهریزی درسی، 16 تسلیمی، محمدسعید؛ فرهنگی، علیاکبر؛ عابدی جعفری، حسن و رازنهان، فیروز.) 1123 (. مدل - .127 111 ،)16( اثرگذاری فرهنگ ملی بر کار تیمی در ایران . فصلنامه راهبرد فرهنگ، 11 تقیپور کران، حسن و رضاپور درویش، فرشته.) 1132 (. آیندهپژوهی آموزش، رهیافتی نوین در ارتقاء شاخصهای نظام آموزشی، با تأکید بر روندهای جهانی، دومین همایش ملی آیندهپژوهی، تهران. حسنی، محمدحسین. ) 1123 (. درآمدی بر روششناسی تلفیقی در پژوهش های میان رشته ای علوم - .117 121 ،)1( اجتماعی، فصلنامه مطالعات میان رشته ای درعلوم انسانی، 2 حیدری، امیر هوشنگ. ) 1131 (. روش تحقیق در پژوهش های سنتی و آیندهپژوهی. فصلنامه علمی - .02 22 ،)2( تخصصی مطالعات آیندهپژوهی، 1 خامنه ای، سیدعلی. ) 1127 (. متن سخنرانی ارائه شده در دیدار با معلمان استان فارس، دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو جامع سخنرانیه.ا خامنهای، سیدعلی. ) 1131 (. متن سخنرانی ارائه شده در مراسم بزرگداشت رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو جامع سخنرانیها. خامنه ای، سیدعلی. ) 1132 (. متن سخنرانی ارائه شده در دیدار با اعضای هیأت دولت، دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو جامع سخنرانی ها. خامنه ای، سیدعلی. ) 1132 (. متن سخنرانی ارائه شدهدر دیدار با اعضای هیأت علمی دانشگاه ها، دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو جامع سخنرانی ها. خامنه ای، سیدعلی. ) 1132 (. متن سخنرانی ارائه شده در دیدار با مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی، دفتر مقام معظم رهبری، آرشیو جامع سخنرانی ها. دانائی فرد، حسن؛ الوانی ، سیدمهدی و آذر، عادل. ) 1131 (. روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت : رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار اشراقی. - ربانی، رسول؛ هاشمیان فر، سیدعلی و چینی، نفیسه. ) 1136 (. چالش های فراروی سیستم آموزش عالی - .1 12 ،)0( کشور در روند توسعه اجتماعی ، فصلنامه برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، 1 زارعیان، آرمین و ستارزاده، مریم. ) 1136 (. رهیافتی در باب چگونگی و ماهیت آیندهپژوهی، مجله - .1 0 ،)1( دانشکده پرستاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، 11 سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. ) 1132 (. روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه. ارائه الگوئی برای آینده پژوهی های میان مدت در حوزه برنامه ریزی آموزشی 91 شاهی، سکینه؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم و مهرعلیزاده، یدالله.) 1127 (. ارتباطات گشوده آموزش عالی، ضرورت رویاروئی با چالشهای جهانی شوندگی، مطالعه موردی: دانشگاههای دولتی خوزستان، فصلنامه - .26 12 ،)1( پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 11 عطائی، نگار و پنجهپور، مجتبی. ) 1136 (. مقایسه روش آموزشی مسأله محور با روش استاد محور - .1112 1122 ،)3( درتدریس بیوشیمی متابولیسم. مجله ایرانی آموزش در علوم پژشکی، 11 عیوضی، محمدرحیم و پدرام، عبدالرحیم. ) 1131 (. گزاره هائی درخصوص آیندهپژوهی اسلامی، فصلنامه - .11 17 ،)1( مطالعات آینده پژوهی، 1 فاتح راد، مهدی؛ جلیلوند، محمدرضا؛ مولائی، محمدمهدی؛ سمیعی، سعید و نصرالهی وسطی، لیلا.) 1132 (. مختصات روششناختی فرارشته آینده پژوهی به مثابه یک فراپاردایم یکپارچه . فصلنامه - .112 101،)1( مطالعات میان رشته ای درعلوم انسانی، 0 کندی، پاول. ) 1121 (. ظهور و سقوط قدرتهای بزرگ )ترجمه حسین سرشار و محمد قائد شرفی(، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. محمودی، بهزاد. ) 1122 (. معرفی آیندهپژوهی و روش های آن، مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع . تشخیص مصلحت نظام، گزارش شماره 26 22 2 1 کوثری، سحر. ) 1131 (. درآمدی بر رویکردها و تکنیکهای سناریونویسی. فصلنامه مطالعات آینده - .71 30 ،)10( پژوهی، 1 کیا، علیاصغر. ) 1122 (. آیندهپژوهی در ارتباطات با تأکید بر آموزش مجازی. کتابنامه علوم اجتماعی، - .22 23 ،)22(1 - .113 112 ،)0( مداحی، مرتضی. ) 1136 (. آسیبشناسی پژوهشهای گروهی، دوفصلنامه پژوهش، 1 محمودی، محمد. ) 1123 (.پیوند آمریکا، ناتو و سایر ساختارهای بینالمللی با نگاهی به آیندهپژوهی در - .21 11 ،)10( روابط بینالملل، فصلنامه مطالعات منطقهای، 11 معماریان، حسین. ) 1136 (. روش های نوین دانشجو محور در آموزش مهندسی، فصلنامه آموزش - .1 21 ،)22( مهندسی در ایران. 11 مقیسه، رضا؛ مؤمنیزاهد، مهرداد؛ مقرونی، محمد و یوسفی، صادق. ) 1132 (. الگوی تفکر و نگاه راهبردی برای آیندهسازی در اندیشه امام خامنه ای. دومین همایش ملی آینده پژوهی، تهران. مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی) 1131 (.گزارش هفتمین پنل آیندهپژوهی آموزش عالی ایران. نقره کار، عبدالحمید؛ مظفر، فرهنگ و نقرهکار، سلمان. ) 1123 (. مدلسازی، روشی مفید برای ،)2( پژوهش های میانرشته ای. نشریه علمی پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 1 - .122 113 Blass, E., Jasman, A. & Shelley, S. (2010). Visioning 2035: The future of the higher education sector in the UK. Futures, 42(5), 445–453. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی / دوره چهارم/ شماره 8 / پاییز و زمستان 2931 99 Board of Engineers Malaysia.(2012). List of accredited engineering.at: http://www.bem.org.my/v3/listofaccreditedprogrammes.html Gil-Galván, R. & Gil-Galván, F. J. (2013). How to use professional and life projects to guide university students towards optimal professional development. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 93(3), 1901 – 1905. National Academy of Engineering. (2005). Educating the Engineer of 2020, Adapting Engineering Education to the New Century. Washington DC: the National Academies Press. Phang, F. A., Yusof, K.M. & Samah, N. A. (2013). Preliminary Study to Determine the Current Status ofEngineering Programmes at the Malaysian Public Universities. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 102(4), 577 – 586. Ramirez, R. & Wilkinson, A. (2014). Rethinking the 2 × 2 scenario method: Grid or frames? Technological Forecasting & Social Change, 86(5), 254–264. Rieckmann, M. (2012). Future-oriented higher education: Which key competencies should be fostered through university teaching and learning? Futures, 44(2),127–135. Sessa, C. & Ricci, A. (2014).The world in 2050 and the New Welfare scenario.Futures, 58,77–90. Son, H. (2013). Alternative future scenarios for South Korea in 2030. Futures, 52(4), 27–41. Son, H. (2015). The history of Western futures studies: An exploration of the intellectual traditions and three-phase periodization. Futures, 66, 120- 137. Stukalina, Y. (2013). Management of the educational environment: the context in which strategic decisions are made. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99(2), 1054 – 1062. Su, Y., Feng, L. Yang, C. & Chen, T. (2012). How teachers support university students’ lifelong learning development for sustainable futures: The student’s perspective, Futures, 44(3), 158–165. The Royal Academy of Engineering. (2007). Educating engineers for the 21st century. London, The Royal Academy of Engineering. Tiwari, G. & Yeravdekar, V.R.(2014). Internationalization of Higher Education and its Impact on Enhancing Corporate Competitiveness and Comparative Skill Formation. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 157(2), 203 – 209. UNESCO.(1972). Convention Concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage. United Nations Organization.(2004).World Population to 2300.Department of Economic and Social Affairs, Population Division. Zengin, O. & Cakir, G. (2012). New trends and practices in Turkish higher education policy: teaching staff training program(OYP). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 55(5), 685 – 688. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,399 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,418 |