تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,309 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,971 |
ارزیابی مدارس هوشمند و سنتی از نظر کارایی در ایجاد یادگیرندگان خود تنظیم در راستای تحول نظام برنامه پنجم توسعه کشور | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 8، آذر 1394، صفحه 35-62 اصل مقاله (680.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 13 بهمن 1393، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر بهمنظور ارزیابی مدارس هوشمند و سنتی از نظر کارایی در ایجاد یادگیرندگان خود تنظیم در راستای تحول نظام برنامه پنجم توسعه کشور انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول در - مدارس هوشمند و سنتی استان مازندران و گلستان بوده که از این میان به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 026 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیده اند. برای گردآوری داده ها پرسشنامه مهارت های خودتنظیم 6 بهدست آمده است. روشهای / پنتریچ و دی گروت ) 1336 ( استفاده شده است. پایایی پرسشنامه 32 آماری مورد استفاده، شامل آمار توصیفی )میانگین و انحراف معیار( و آمار استنباطی )تحلیل واریانس چندمتغیری، t مستقل و تحلیل تعقیبی شفه( بوده است. یافتهها نشان داد که باورهای انگیزشی )شامل خودکارآمدی و ارزشگذاری درونی به استثنای اضطراب امتحان( و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی )شامل راهبردهای شناختی و فراشناختی( و نیز نمره کلی مهارتهای خودتنظیم در دانشآموزان مدارس هوشمند بیشتر از دانش آموزان مدارس سنتیبوده است. نتیجه آنکه برنامه هوشمندسازی مدارس در راستای تحول نظام آموزشی در برنامه پنجم توسعه کشور توانسته در ایجاد یادگیرندگان خودتنظیم با یادگیری فعال و تحول در نظام آموزشی از یادگیری حافظه مدار به یادگیری متفکرانه و خلاق و نیز شکل گیری نظام آموزشی یادگیرنده محور در کنار نظام آموزشی معلم محور و بهعنوان مکمل آن بهدرستی عمل نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدارس هوشمند؛ تحول نظام آموزشی؛ یادگیرندگان خودتنظیم؛ مهارت های خودتنظیم | ||
اصل مقاله | ||
یشک یکی از مهمترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است. | ||
مراجع | ||
امان زاده بنه، آمنه و نعماناف، منصور. ) 1333 (. تأثیر آموزش مبتنی بر مبانی فنآوری های نوین آموزشی بر مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاههای استان مازندران، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در - .113 102 ،)3( علوم تربیتی، 1 امیر تیموری، محمدحسن؛ ذولفقاری، میترا و سعیدپور، مرضیه. ) 1323 (. مقایسه مهارتهای خودتنظیمی، تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان برخوردار از آموزش ترکیبی و آموزش - . سنتی)حضوری( دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 22 23 بختیاری، لیلا؛ قدم پور، عزت اله؛ بختیاری، منصوره و سادین، علی اکبر. ) 1333 (. مقایسه میزان سواد اطلاعاتی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتی، فصلنامه فن - .13 03 ،)3( آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 پاکدامن ساوجی، آذر. ) 1320 (. مقایسه راهبردهای یادگیری خودتنظیم در آموزش الکترونیکی و آموزش - .01 31 ، حضوری، فصلنامه مدیریت آموزشی، 2 پروند، محمدحسن. ) 1323 (. مقدمات آموزشی و درسی. تهران: شیوه. تایلر، رالف. ) 1321 (. اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزشی، ترجمه علی تقیپور ظهیر، تهران: آگه. تقیپور ظهیر، علی. ) 1323 (. مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درس . ی چاپ 21 ، تهران:آگه. جلالی، علیاکبر. ) 1322 (. مدرسه هوشمند کلید دستیابی به فناوریهای نوین، وب سایت دکتر علیاکبر جلالی. جوکار، محمدصادق. ) 1323 (. راهکارهای پیادهسازی تکنولوژی نوین آموزشی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان )مورد مطالعه: مدارس هوشمند کشور(، )پایاننامه کارشناسیارشد(، دانشگاه علامه طباطبایی. خانی، منیژه؛ باقری، صرفناز و شبنم، دانشیار. ) 1332 (. رابطه راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با نمره فیزیک دانش آموزان سوم متوسط . ه اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران، 12 تا 13 شهریور 32 ، دانشگاه فرهنگیان. خزایی، کامیان و عشورنژاد، کیمیا. ) 1331 (. رابطه مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مؤلفههای -01 ،)3( خودراهبری در یادگیری دانشجویان، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 .13 دارابی، سلمان؛ نیستانی، محمدرضا و میرزایی فر، داود. ) 1332 (. بررسی مقایسه ای میزان کاربست مؤلفه های برنامه ریزی استراتژی کد )توسعه پایدار( آموزش و پرورش شهرهای اصفهان و کرمانشاه. دو - .130 161 ،)1( فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2 داییزاده، حسین. حسینزاده، بابک و غزنوی، محمدرضا. ) 1323 (. بررسی نقش ) ICT ( بر عملکرد - .21 31 ،)1( تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 1 ذوفن، شهناز. ) 1332 (. کاربرد فناوریهای جدید در آموزش، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها )سمت(. مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. ارزیابی مدارس هوشمند و سنتی از نظر کارایی در ایجاد یادگیرندگان خود تنظیم ... 34 زمانی، بیبی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم و امینی، نرجس. ) 1323 (. بررسی مراحل علاقهمندی دبیران مدارس متوسطة شهر اصفهان به فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس مدل پذیرش – .161 132 ، مبتنی بر علاقه هال و هارد. مطالعات آموزش و یادگیری، 2 سیف، علیاکبر. ) 1313 (. روانشناسی پرورشی، تهران: آگاه. شیردل، خیرالنساء؛ میرزائیان، بهرام و حسنزاده، رمضان. ) 1331 (. راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ساری، فصلنامه اندیشه .)1( های تازه در علوم تربیتی، 1 صمدی، معصومه. ) 1323 (. بررسی خودتنظیمی یادگیری دانشآموزان و والدین و مطالعه نقش جنسیت .)31( و عملکرد تحصیلی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 1 ظفری، سارم؛ کرمدوست، نوروزعلی؛ درانی، کمال و نظرزاده زارع، محسن. ) 1333 (. بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران از تلفن همراه جهت مقاصد آموزشی و عمومی. - .23 32 ،)3( فصلنامه اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 عجم، علیاکبر؛ جعفری ثانی، حسین؛ مهرام، بهروز و آهنچیان، محمدرضا. ) 1331 (. نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، مهارت رایانه ای و پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دیدگاه آنان نسبت به تعامل - .11 1 ،)31( همزمان و ناهمزمان رویکرد یادگیری ترکیبی، مجله پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 قاسمی، علیاصغر. ) 1322 (. نقش ICT با محوریت نرمافزار GUEP2 در آموزش ریاض . ی )پایاننامه کارشناسیارشد(، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. کجباف، محمدباقر؛ مولوی، حسین و شیرازی تهرانی، علیرضا. ) 1322 (. رابطة باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی، فصلنامه تازههای علوم )12( شناختی، 1 - .33 21 ، محمودی، جعفر؛ نالچیگر، سروش؛ ابراهیمی، سید بابک و صادقیمقدم، محمدرضا. ) 1321 (. بررسی - .12 01 ،)1( چالش های توسعه مدارس هوشمند در کشور، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 21 مطیعی، حورا؛ حیدری، محمود و صادقی، منصورهالسادات. ) 1331 (. پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس مؤلفههای خودتنظیمی در دانشآموزان پایة اول دبیرستانهای شهر تهران، فصلنامه - .16 13 ،)13( روانشناسی تربیتی، 21 مهاجران، بهناز؛ قلعه ای، علیرضا؛ حمزه رباطی، مطهره. ) 1332 (. دلایل اصلی عدم شکل گیری صحیح مدارس هوشمند و ارائه راهکارهایی برای توسعه آن ها در استان مازندران )از دیدگاه مدیران و - .23 13 ،)2( کارشناسان فناوری اطلاعات وارتباطات(، فصلنامه مدیا، 1 http://mediaj.sums.ac.ir/online، ناصری، میترا و مشهدیان، فریده. ) 1336 (. مدارس هوشمند ایرانی و کیفیت، مجله مدرسه فردا، 1 .23 دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی / دوره چهارم/ شماره 8 / پاییز و زمستان 4631 34 وزارت آموزش و پرورش. ) 1320 (. هوشمند سازی مدارس راهبرد تحولی وزرات آموزش و پرورش در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطا . ت مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات. نوروزی، معصومه؛ زندی، فرانک و موسیمدنی، فریبرز. ) 1321 (. رتبهبندی روشهای کاربرد فناوری - - .3 31 ،)20( اطلاعات در فرآیند یاددهی یادگیری مدارس. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 1 نوروزی، داریوش؛ ضامنی، فرشید و شرفزاده، سهیلا. ) 1333 (. تأثیر بهکارگیری نرم افزار آموزشی بر یادگیری فعال دانش آموزان در درس ریاضی )با رویکرد ساختن گرایی(، فصلنامه فنآوری اطلاعات و - .3 23 ،)3( ارتباطات در علوم تربیتی، 1 یار محمدیان، محمدحسین. ) 1313 (. اصول برنامه ریزی درسی، تهران. Adeyemi, T. O., & Olaleye, F. O. (2010). Information communication and technology (ICT) for the effective management of secondary schools for sustainable development in Ekiti State, Nigeria.American- Eurasian Journal of Scientific Research, 5(2), 106-113. Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the classroom: Student learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260- 267. Arsal, Z. (2010). The effects of diaries on self-regulation strategies of pre-service science teachers. International Journal of Environmental & Science Education, 5(1): 85-103. Bandura, A. (1986). Social foundation of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Precentic Hall. Bembenutty, H. (2008). Self- Regulation of Learning and Academic Delay of Grafication: Gender and Ethnic Difference among College students. Journal of advanced academics, v 18 n4 p.586-616. Berry, C.A. (1992). Pervious learning experiences strategy beliefs and task definition in self-regulated foreign language learning. Contemporary Educational Psychology, 18, 318-336. Cakir, O. (2012). Students' self confidence and attitude regarding computer: An international analysis based on computer availability and gender factor. Social and Behavioral Sciences, 47, 1017 – 1022. Corno, L., & Rohrkemper, M. (1985).The intrinsic motivation to learn in classrooms. In C. Ames & R. Ames (Eds.), Research on motivation: The classroom milieu (Vol. 2., pp. 53-90). New York: Academic Press. Dembo. M. H. (1994). Applying Educational psychology, (5th, ed), New York: London. Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2008). Self-Determination Theory: A macro theory of human motivation, development and health. Canadian Psychology, 49(3): 182-185. Goos, M. Galbraith, P; Renshaw, P & Geiger, V.(2001). Promoting collaborative inquiry in technology enriched mathematics classrooms. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Seattle. 1014. Hadjerrouit, S. (2010). Developing web-based learning resources in school education: A user-centered approach.Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 6, 115-135. ارزیابی مدارس هوشمند و سنتی از نظر کارایی در ایجاد یادگیرندگان خود تنظیم ... 34 Hamzah MI, Embi MA, Ismail A. ICT and Diversity in Learners’ Attitude on Smart School Initiative.Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010;7(C):728–737. Kaffash, H. R., Abedi Kargiban, Z., Abedi Kargiban, S., & Talesh Ramezani, M. (2010). A close looks in to role of ICT in education. International Journal o f Instruction, 3(2), 64-82. Kozma,R. (2003).Connectionwiththetwentyfirstcentury:technologyinsupportofeducationreform. IncDede (ed.),TechnologyandLearning.Washngton, DC: American Society for Curriculum Development. . Nielsen, D. L. (2012).Effect of active learning theory on the motivation of school blindness and low vision in Texas.LID Academy - 2012 Texas Active Learning Conference, TX, June (19-20). Retrieved from http://www.tsbvi.edu/ Paris, S.G., & Oka, E.R. (1986). A child’s reading strategies, metacognition, and motivation. Developmental Review, 6, 25-56. Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self- regulated learning in college students. Educational Psychology Review, 16(4): 385- 407. Pintrich,P.R.,&DeGroot,E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of class- room academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. Schunk, D.H.(1998). Goal and self-evaluative influences during childrens cognitive skill learning.American Educational Research Journal, 33, 359-382. Tuna, F. (2012). Student's perspectives on active learning in geography: A case study of level of interest and usage in Turkey. European Journal of Educational studies, 4(2), 163-175. Whipp, J. L. ac chiarelli, S. (2004). Selfregulation a web based course:acasestudy, ETR&d. 52(4), 522. Yukselturk, E. & Bulut, S. (2007). Predictors for student success in an online course.Educa- tional Technology and Society Zimmerman, B, J. (2001). Constrat Validation Of A Strategy Model Of Student Self-Regulated Learning, Journal Of Educational Psychology, 80. Zimmerman, B.J., & Martinez-Pons, M.(1986).Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies.American Educational Research Journal, 23, 614-628. Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M.(1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 80, 51-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,644 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,084 |