تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
توسعه شایستگی های کارآموزان فنی و حرفهای از طریق کاربست رویکرد کل نگر مبتنی بر مدل چهار مؤلفهای ) 4C/ID ) | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 8، آذر 1394، صفحه 135-158 اصل مقاله (597.08 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 04 خرداد 1394، تاریخ بازنگری: 18 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر بررسی توسعه شایستگی های کارآموزان فنی و حرفه ای از طریق کاربست رویکرد کل نگر، مبتنی بر مدل چهار مؤلفه ای ) 4C/ID ( در آموزشهای غیررسمی فنی و حرفه ای است. روش پژوهش از نوع شبهآزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. نمونه آماری شامل 34 نفر از فراگیرانی که در دوره آموزش مهارت "وورد" در آموزشگاه آزاد حافظ شهر مشهد شرکت کرده بودند، که به شیوه نمونهگیری در دسترس، یک گروه از این 34 نفر بهعنوان گروه آزمایش و دیگری بهعنوان گروه گواه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل 3 پرسشنامه جهت سنجش رضایت از دوره، نگرش نسبت به دوره و یک آزمون پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که بهکارگیری رویکرد کلنگر براساس مدل چهار مؤلفهای در آموزشهای غیررسمی فنی و حرفهای باعث اثربخشی دورههای 4/ آموزشی ) 44 p> ( میشود. درخصوص مولفههای تشکیلدهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در دوره طراحی شده براساس مدل چهارمولفهای) 4C/ID 4/ (رضایت بیشتر ) 441 p= ( نگرش مثبت تر 4/441( p= 4/ ( و یادگیری بهتری ) 42 p= ( نسبت به دوره مبتنی بر شیوه رایج داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی کلنگر؛ تکالیف کامل؛ آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی؛ شایستگی 1 کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی؛ دانشگاه فردوسی مشهد؛ )نویسنده مسئول( - Seilaneh.ameneh@gmail.com2 دانشیار برنامه درسی؛ دانشگاه فردوسی مشهد. - Mor.karami@gmail.com3 دانشیار برنامه درسی؛ دانشگاه فردوسی مشهد. - saeedy@um.ac.ir توسعه شایستگی های کارآموزان فنی و حرفهای از طریق کاربست رویکرد کل نگر .. | ||
اصل مقاله | ||
آموزش بهعنوان یک عامل اساسی در توسعه پایدار، همواره مورد تأکید برنامه ریزان بوده | ||
مراجع | ||
ابراهیمی کوشک، سمیه. ) 1331 (. طراحی، اجرا و سنجش اثربخشی آموزش مداوم مبتنی بر وب بر اساس نظریه سازنده گرایی در جامعه پزشکان. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد. امانی، فرشته و تیمورزاده، رضا. ) 1322 (. ارزشیابی دوره های آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی استان خراسان شمالی سال های 24 25 . چکیده طرح های علمی پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای - کشور. انتظاریان، ناهید و طهماسبی، طاهره. ) 1334 (. بررسی میزان هماهنگی و انطباق نظام آموزش عالی و - .53 11 ، آموزشهای فنی و حرفهای با نیازهای بازار کار، ماهنامه کار و جامعه، 34 خداوردیان، مجیدرضا و فرج اله حسینی، جواد. ) 1321 (. بررسی عوامل موثر بر سودمندی دوره های . آموزشی فنی و حرفهای غیررسمی جهاد سازندگی برای شاغلین روستایی استان تهران در سال 1311 - .130 143 ،)1( علوم کشاورزی، 2 سیف، علی اکبر. ) 1320 (. سنجش فرایند و فرآورده یادگیر . ی تهران، دوران . شریعت زاده، مهدی. ) 1321 (. بررسی وضعیت تحصیلی و شغلی فارغ التحصیلان شاخة کار و دانش در رشته های کامپیوتر، امور مالی و حسابداری و زراعت و مقایسه آن با وضعیت فارغ التحصیلان شاخة - .1 20 :)0( نظری، فناوری. 2 صدری، عباس و زاهدی، انسیه. ) 1322 (. مطالعه پیگیرانه عملکرد نظام تربیت تکنسین آموزشکدههای - .32 112 ، فنی و حرفه ای ایران. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 50 عبدالهی، شهاب الدین و سعادتمند، زهره. ) 1334 (. بررسی تناسب آموزشهای فنی و حرفه ای با عناصر - . 21 144 ،)3( برنامه درسی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 5 عسگری، مجید علی؛ سعیدی رضوانی، محمود؛ و بینقی، تقی. ) 1321 (. گمانه هایی در باب عوامل ناکامی آموزشهای فنی و حرفهای رسمی در ایران. مجموعه مقالات هفتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایرا . ن غنی، محمدحسن. ) 1322 (. ارزشیابی دوره های آموزش فنی و حرفه ای غیررسمی در مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی. چکیده طرح های علمی پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای - کشو .ر فردانش، هاشم. ) 1321 (. مبانی نظری تکنولوژی آموزش . ی تهران، سمت. فرهودی، علیرضا. ) 1322 (. تاثیرآموزشهای غیر رسمی فنی و حرفه ای بر اشتغال شهرستان کرمانشاه در سالهای 25 تا 20 . چکیده طرحهای علمی پژوهشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور - . http://planning.irantvto.ir/index.aspx?siteid=86&pageid=1414 دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی / دوره چهارم/ شماره 8 / پاییز و زمستان 6331 611 فیروزی، زهرا. ) 1332 (. مقایسه اثربخشی مدلهای طراحی آموزشی سازنده گرا)جاناسن( و سیستمی مریل در طراحی محیطهای یادگیری مساله محور در آموزش ضمن خدمت معلما . ن پایاننامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی. دانشگاه فردوسی مشهد. قاضی طباطبایی، محمود؛ حاتمی، جواد؛ فردانش، هاشم؛ مجدیان، آذر و اسلامی، زهرا. ) 1322 (. مقایسه ی اثربخشی طراحی آموزشی ملهم از سه نظریهی رفتارگرایی، شناختگرایی و ساخت گرایی در تغییر - - .31 20:)13( نگرشهای اجتماعی، فصلنامهی علمی پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، 0 کرمی، مرتضی. ) 1323 (. بررسی تاثیر کاربست برنامهی درسی مسالهمحور در آموزش تخصصی - .23 113 :)13( اپراتورهای تولید صنعت خودروسازی، فصلنامهی مطالعات برنامهی درسی ایران، 5 کشتی آراء، نرگس؛ یوسفی، علیرضا و موسوی، سهیلا. ) 1331 (. تناسب نیازهای بخشصنعت با آموزش های فنیوحرفهای هنرستانهای دخترانه و پسرانه . فصلنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در - .113 132 :)2( مدیریت آموزشی، 3 گال، مردیت بورگ و والتر؛ گال، جویس. ) 1322 (. روشهای تحقیق کمی و کیفی در علومتربیتی و روانشناسی )احمدرضا نصر( تهران، ایران: سمت. محمدعلی، محمود. ) 1334 (. آموزش فنی و حرفه ای و راههای اصلاح آن. مجله رشد آموزش فنی وحرفه - .14 12 :)1( ای، 1 نفیسی، عبدالحسین. ) 1312 (. بررسی نارسایی های ارتباط نظام های آموزش و پرورش و بازارکار و ارائه راه حل های اصلاح . ی تهران: مدرسه. مرجانی، بهناز و مافی نژاد، ندا. ) 1331 (. آموزش و مهارت آموزشی در هلند. رشد آموزش فنی و حرفه - .20 31 :)2( ای، 2 نویدی، احد و برزگر، محمود. ) 1331 (. ارزشیابی دوره های کاردانی آموزش فنی و حرفه ای. فصلنامه - .120 101 :)11( نوآوری های آموزشی، 02 یونسکو. ) 1313 (. آموزش و کارآموزی معلمان فنی و حرفه ای، ترجمه اقبال قاسمی پویا دفتر تحقیقات و . برنامه ریزی معاونت آموزش فنی و حرفه ای، 1303 Azer, S., Hasanato, R., Al-Nasser, S., Somily, A., & AlSaadi, M. (2013). Introducing integrated laboratory classes in a PBL curriculum: impact on student’s learning and satisfaction. BMC Medical Education, 13:71. http://www.biomedcentral.com/1472-6920/13/71. Bastiaen,T. J., & Martens,. R. L. (2007). The Perception of 4C/ID Based Learning Materials: Two Studies into the Motivational Effects of Learning with Complex Tasks.American Educational Research Association.Chicago,(2): 2-30. Clark,. A. O., & Olumese, .H. A. (2013). Effective supervision as a challenge in technical and vocational education delivery: Ensuring quality teaching/ learning environment and feedback mechanism. Basic Research Journal of Education Research and Review, 2(1): 6-15. توسعه شایستگی های کارآموزان فنی و حرفهای از طریق کاربست رویکرد کل نگر ... 618 Dionne,. R. M.(2012). Applying problem space visualization and 4C/ID to teaching show control system design.Theses.Purdue University. Indiana. United States Education International. (2009). Literature Review: Vocational Education and Training. Retrieved Febuary 11, 2013, from Education International: Education: Individual versus Team Design.Educational Technology Expertise Centre, Open University of the Netherlands.17-1. European commission. (2012). Vocational education and training for better skills, growth and jobs accompanying thedocument Communication from the Commission Rethinking Education: Investing in skills for better socio-economic outcomes Gurpinar,. E., Kulac,. E., Tetik ,. C., Akdogan,. I., & Mamakli,. S. (2013). Do learning approaches of medical students affect their satisfaction with problem-based learning?.Adv Physiol Educ, 37: 85–88. Hatisaru,.V. & Küçükturan,. A. G. (2009). Vocational and technical education problem-based learning exercise: Sample scenario. Procedia Social and Behavioral Sciences,1: 2151–2155. Hiebert,. B. & Borgen,. W. (2002). Technical and Vocational Education and Training in the 21st Century: New Roles and Challenges for Guidance and Counselling.United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.1-147. Lim, J. & Park, S. (2012). An Instructional Method for Competency-based e-Learning: A Whole-task Approach. In P. Resta (Ed.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference .Chesapeake, VA: AACE. Retrieved,15: 580-585. Lim, J. H. (2006). Effects of Part-Task and Whole-Task Instructional Approaches and Learner Levels of Expertise on LearnerPerformance of a ComplexCognitive Task.Electronic Theses, Treatises and Dissertations.Florida State University .Paper 4526. Lim,. J., Reiser,. R. A & Olina,. Z. (2009). The effects of part-task and whole-task instructional approaches on acquisition and transfer of a complex cognitive skill.Educational Technology Research and Development , 57(1): 61-77. Mavroudi, A., & Hadzilacos,. T. (2013). Group-work in the design of complex adaptive learning strategies.Journal of Interactive Media in Education. JIMEhttp://jime.open.ac.uk/2013/11 Merrill, M. D. (2002). First principles of instruction.Educational Technology, Research & Development, 50(3): 43-59. Minghat, A. D. & Yasin, R. M. (2010). A sustainable framework for technical and vocational education in Malaysia.Procedia Social and Behavioral Sciences, 9:1233–1237. Nadolski, R. J., Kirschner, P. A., Van Merrie¨nboer, J. G. (2006). Process support in learning tasks for acquiring complex cognitive skills in the domain of law.Learning and Instruction, 16: 266-278. Paslawski ,T., Kearney, R., & White, J. (2010). Recruitment and retention of tutors in problem-based learning: why teachers in medical education tutor. Canadian Medical Education Journal, 4(1): 49-56. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی / دوره چهارم/ شماره 8 / پاییز و زمستان 6331 613 Rosenberg -Kima, R. B. (2012). "Effects Of Task-Centered Vs. Topic-Centered Instructional Strategy Approaches On Problem Solving - Learning To Program In Flash" .Electronic Theses, Treatises and Dissertations. Paper 5148 Sarfo, F. K., & Elen, J. (2007). Developing Technical Expertise in Secondary Technical Schools: The Effect of 4C/ID Learning Environments. Learning Environ Res ,10: 207–221. Sluijsmans, D. M.A., Straetmans, G. J. J. M., van Merriënboer, J. J.G. (2008). Integrating authentic assessment with competency based learning: the Protocol Portfolio Scoring. Journal of Vocational Education and Training, 60(2): 157-172. Susilo, A. P., van Merriënboer, J., van Dalen, J., C., & Scherpbier, M. A. (2013). From lecture to learning tasks: use of the 4C/ID model in a communication skills course in a continuing professional education context. Journal of Continuing Education in Nursing, 44(6): 278-284. Tanrısever, S. Eriúen, Y. (2009). The evaluation of modular education programmes developed for the “modernization of vocational and technical education project. Procedia Social and Behavioral Sciences,1 : 1384–1388 Thompson, S. A & Tilden,V. P. (2009). Embracing quality and safety education for the 21st century: building inter professional education. J Nurs Educ, 48: 698-701. Van Merriënboer. J. G. (2013).Perspectives on problem solving and instruction.Computers & Education, 64:153–160. Van Merrienboer, 1.1. G., Clark, R. E., & De Croock, M. B. M. (2002). Blueprints for complex learning: The 4C/ID-model. Educational Technology, Research & Development, 50(2): 39-64. Van Merriënboer, J., T. & Bastiaens, A. (2004). Instructional design for integrated e-learning. In Integrated e-learning: Implications for pedagogy, technology and organisations, eds. W. Jochems, J. van Merriënboer, and R. Koper, 13-23. London: Routledge Falmer. Van Merriënboer, J. J. G., & Kirschner, P. A. (2012). Ten Steps to Complex Learning: A Systematic Approach to Four-Component Instructional Design, 2nd edition. Routledge Publishers. Xin, L. (2012). An Enlightenment of 4C/ID Model for Principles of Teaching Ability training for Normal Students, Conference on Education Technology and Computer (ICETC2012),43: 1-6. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,318 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,346 |