تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,662 |
تحلیل همبستگی مشغولیت تحصیلی دانشجویان با دستاوردهای تحصیلی آنها | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 8، آذر 1394، صفحه 115-134 اصل مقاله (697.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
تاریخ دریافت: 18 اردیبهشت 1395، تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1394 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش بررسی رابطه بین مشغولیت تحصیلی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی سینا همدان بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی تعداد 922 نفر مطابق با جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامههای استاندارد مشغولیت تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی استفاده شد. برای بهدست آوردن روایی پرسشنامه ها از روش محتوایی و صوری استفاده شد. ضریب پایایی نیز از طریق آلفای کرونباخ برآورد گردید. تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند، فراوانی، در صد، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی: کالموگروف اسمیرونوف، آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، t برای گروهای مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر براساس نرمافزار LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که: وضعیت مشغولیت تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان در دانشگاه بوعلیسینا همدان بالاتر از حد متوسط است. بین مشغولیت تحصیلی و دستاوردهای تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود داشته و اینکه بین مشغولیت رفتاری، هیجانی و شناختی با دستاوردهای تحصیلی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بهجز میانگین مشغولیت تحصیلی دانشجویان دختر که بزرگتر از میانگین مشغولیت تحصیلی دانشجویان پسر است در بقیه موارد تفاوت معناداری دیده نشده است. واژه های کلیدی: مشغولیت تحصیلی؛ دستاوردهای | ||
کلیدواژهها | ||
مشغولیت تحصیلی؛ دستاوردهای تحصیلی؛ برنامهریزی آموزشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی | ||
اصل مقاله | ||
هرچه جوامع پیشرفته تر می شوند، تخصصِ علمی و در نتیجه پیشرفت علمی اهمیت | ||
مراجع | ||
اوجی، آناهیتا و مرزوقی، رحمتاله. ) 1932 (. بررسی رابطه ویژگی های فردی و تجارب دانشجویان با دستاوردهای آنان از تحصیل در مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، - .10 61:)11( سال دهم، دوره دوم، 1 حجاری، الهه؛ رستگار، احمد؛ کرمدوست، نوروز علی و جهرمی، رضا. ) 1926 (. باورهای هوش و پیشرفت : تحصیلی ریاضی، نقش اهداف پیشرفت درگیری شناختی و تلاش؛ مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 11 - .21 92 داودی، سمیه. ) 1931 (. ارائه مدل پیش بینی پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی با تأکید بر نقش خودکارآمدی تحصیلی، درگیری شناختی، انگیزشی و رفتاری، فصلنامه علمی پژوهشی آموزش و - .96 12 :)1( یادگیری، سال اول، 1 شیخ الاسلامی، راضیه؛ محمدی، مهدی؛ ناصری جهرمی، رضا و مجید کوثری. ) 1931 (. الگوی علی خودکارآمدی تحصیلی، یادگیری خود تنظیم و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان، مجله فناوری آموزش، - .221 232 :)1( جلد 3 صابر، سوسن و پاشاشریفی، حسن. ) 1932 (. پیش بینی ابعاد درگیری تحصیلی براساس سبک های هویت در دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان های دولتی تهران، مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال - .62 21 :)92( ، دهم، دوره دوم، 11 عابدینی، یاسمین، حجازی، الهه؛ سجادی، حسین و قاضی طباطبایی، محمود. ) 1923 (. نقش واسط های درگیری تحصیلی در ارتباط بین اهداف اجتنابی عملکردی و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر در رشتة علوم انسانی، مجله پژوهش های تربیتی و روانشناختی، دانشگاه اصفهان، سال چهارم، شمارة - .11 2 :)3( اول، 2 غلامعلی لواسانی، مسعود؛ اژه ای، جواد و داودی، مریم. ) 1932 (. تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارت های خودتنظیمی و درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان ، مجلة روانشناسی، سال - .103 122 : هفدهم، 2 نوزری، معصومه ) 1932 (. بررسی رابطه بین اهداف تدریس اعضای هیات علمی و دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه شیراز. پایاننامه کارشناسیارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز. Appelton, J., Chestenson, S. L., Kim, D., & R eschly, A. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the student engagement instrument. Journal of School Psychology, 44, 427-45. Bandura, A., Barbaranelli, C., Caprar, G. V., & Pastorelli, C. (1996). Multifaceted impact of self-efficacy beliefs on academic functioning.Child Development, 67, 1206–1222. Bayer, A. E. & Braxton, J. M. (1998). The normative structure of community college teaching.The Journal of Higher Education.Vol. 69, No. 2. دوفصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی / دوره چهارم/ شماره 8 / پاییز و زمستان 1931 199 Bishop, M. (2010). Reinventing undergraduate education: A blue print for American’sresearch universities. http://notes.CC.sunysb.du/press/boyer. nsf. Chapman, E. (2003). Alternative approaches to assessing student engagement rates. Practical Assessment, Research & Evaluation, 8 (13). Retrieved July 29, 2009 from http://PAREonline/getven.asp?v=8&n=13. Dupeyrat, C. & Marian, C. (2005). Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck "s model with returning to school adults. Contemporary Educational Psychology, 30, 43-59. Elliot, A. & McGregor, H. A. (2001). A 2×2 achievement goal framework.Journal of Personality and social Psychology. 80, PP. 501-519. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Merril Elliot, A.; McGregor, H. A.; & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91(3), 549-63. Feredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109. Green, B. A., Miller, R. B., Crowson, H. M., Duke, B. L., & Akey, K. L. (2004).Predicting highschool students, cognitive engagement and achievement: Contributions of classroomperceptions and motivation.Contemporary Educational Psychology, 20, 462-482. Jasmine Green, Gregory Arief D.liem , Andrew J. Martin, Susan Colmar. (2012). Academic motivation, self- concept ,engagement, and performance in high school: Key processes from a longitudinal perspective,Journal of Adolescence 35.1111-1122. Lennbrink, E. A. & penterich.P. R. (2003). The role of self-efficacy belief in studentengagement and learning in the classroom. Reading and writing quarterly.19, 119 -130. Pintrich, P. R. & Shunk, D. H. (1996). Motivation in education: Theory, research and applications. Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: the role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational psychology. 92, PP. 544-555. Schlechty, P. C. (2005). Creating create schools: Six critical systems at the heart of educational innovation. Sanfrancisco: John Wiley & Sons. Sciarra, D. T. & Seirup, H. J. (2008). The multidimensionality of school engagement and math achievement among racial groups.Professional School Counseling, 11. Taylor, R. & Hyde, M. (2010). Learning context and students’ perceptions of contextinfluence student learning approaches and outcomes in Animal Science 2.ACEgroup, Teaching and Educational/Development Institute. The university of Queensland. http://www..tedi.uq.edu. u/conferences/teach_confrence0/papers/taylor_hyde.html teaching.The Journal of Higher Education.Vol. 69, No. 2. Tinio, M. F. O. (2009). Academic Engagement Scale for Grade School Students.The assessment Handbook.Vol, 2, 64-75. Klem, A. & Connell, J. (2004). Relationships matter: Linking teacher support to Student engagement and achievement. Journal of School Health, 74 (7), 262-273. تحلیل همبستگی مشغولیت تحصیلی دانشجویان با دستاوردهای تحصیلی آنها 191 Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press. Williams, J. M. (2007). College student experiences questionnaire research program, 47th annual forum of the association for institutional research. Kansas city, MO. Wang, M. T. & Holcombe, R. (2010). Adolescents' perceptions of classroom environment, school engagement, and academic achievement.American Educational Research Journal, 47, 633–662. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,494 |