تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,664 |
بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانه ای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 15، دوره 12، شماره 24، مهر 1395، صفحه 213-226 اصل مقاله (218.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2016.1288 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه امیرخانی1؛ زهرا سلمان2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 03 تیر 1393، تاریخ بازنگری: 01 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1394 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: رویکرد انعطاف پزیری مغز، کابردها و دلالتهای زیادی برای افزایش فعالیتهای عصبی و هوشی دارد. از این رو هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یک دوره حرکات منتخب ریتمیک و بازیهای رایانهای بر هوش اجتماعی نوجوانان دختر میباشد. روش شناسی: جامعه آماری مورد نظر کلیه مدارس دخترانه در سال تحصیلی 93-92 در دامنه سنی 12 تا 18سال استان اصفهان میباشد.که از میان این مدارس 60 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب گردید. در مرحلهی پیش آزمون، سطح هوش اجتماعی نوجوانان با استفاده از پرسشنامه چادنا مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمام شرکت کنندگان در غالب دو گروه آزمایشی الف، ب و گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی الف طی 16 هفته تحت تأثیر برنامهی بازیهای رایانهای و گروه آزمایشی ب نیز تحت تأثیر یک دوره فعالیتهای بدنی منتخب ریتمیک قرار گرفت، گروه کنترل در این مدت هیچ گونه فعالیت خاصی انجام نداد. پس ازپایان دورهی تمرین، تست هوش اجتماعی مجدداً اجرا شد. نتایج بدست آمده در دو مرحله با استفاده از آزمون کوواریانس و آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها: نشان داد که در مرحلهی پیش آزمون بین میانگین امتیازات هوش اجتماعی نوجوانان (سه گروه) تفاوت معناداری وجود ندارد، اما در مرحلهی پس آزمون میانگین امتیازات هوش اجتماعی دو گروه آزمایش، بیشتر از گروه کنترل بود(0.05pبحث و نتیجه گیری: مشاوران مدارس و دیگر نهادهای مرتبط با آگاهی از این تحقیق میتوانند نتایج آن را در جهت کمک به خانوادههای مراجعه کننده، که نگران هوش اجتماعی و روابط اجتماعی دختران خود هستند به کارگیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی های رایانه ای؛ حرکات منتخب ریتمیک؛ هوش اجتماعی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,109 |