تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,672 |
ارتباط عوامل ساختاری و فرهنگی سازمان با استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان های ورزشی منتخب کشور ایران | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 24، مهر 1395، صفحه 39-52 اصل مقاله (216.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2016.1290 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه فاضلی دینان1؛ علی محمد صفانیا2؛ سید عماد حسینی3؛ سعید امیر نژاد4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال، آمل،ایران | ||
2دانشیارگروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم وتحقیقات آیت الله آملی، آمل، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
4عضو هیئت علمی دانشگاه شمال،آمل، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1392، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 11 آبان 1393 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: در طی چند سال گذشته در جوامع مختلف بحثهای زیادی در مورد اهمیت مدیریت دانش صورت گرفته است، به همین دلیل، سازمان ها و شرکت های مختلف پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط عوامل موثر بر استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی منتخب کشور است. روش شناسی: پژوهش حاضر پیمایشی از نوع همبستگی می باشد. به دلیل محدودیت در تعداد جامعه آماری تحقیق، نمونه آماری برابر با کل جامعه آماری مورد پژوهش و شامل مدیران تارده معاونین سازمانهای ورزشی منتخب کشور می باشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که در نهایت، 87 نفر به پرسشنامه ارسالی پاسخ دادهاند. پرسشنامه ها شامل پرسشنامه مدیریت دانش (رئیسی، 1391)، پرسشنامه ساختار برگرفته از پرسشنامه عوامل سازمانی سیدعامری و همکاران (1387) و پرسشنامه فرهنگ سازمانی برگرفته از پرسشنامه عوامل سازمانی عسگری (1384) می باشد(در مجموع 48 سوال). روایی و پایایی پرسشنامه مورد تائید قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده، با استفاده از نرمافزار 19SPSS و روش آماری توصیفی و استنباطی (پیرسون، رگرسیون) مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان دهنده ارتباط مثبت و معنی دار بین ابعاد فرهنگ تسهیم دانش و یادگیری مستمر و بعد ساختار جریان ارتباطات، با استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش از دیدگاه مدیران سازمان های ورزشی منتخب کشور بود، از سوی دیگر با توجه به ضریب همبستگی پیرسون و سطح معناداری، بین ساختار تمرکز و استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمانهای ورزشی منتخب ارتباط معنیدار وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از متوسط بودن وضعیت استقرار مدیریت دانش به دلیل تمرکز زیاد در ساختار سازمانی مراکز مورد پژوهش است. در نتیجه، اگر مدیران سازمان بدون توجه به فرهنگ غالب سازمان، بخصوص ابعاد یادگیری و تسهیم دانش و اطلاعات، دست به اجرای مدیریت دانش بزنند، دچار مشکلات جدی خواهند شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ فرهنگ سازمانی؛ ساختار سازمانی؛ سازمان های ورزشی منتخب؛ استقرار دانش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,071 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,825 |