تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,838 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
تأثیر برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیترایج مراکز پیش دبستانی بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان 6 ساله | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 11، دوره 12، شماره 24، مهر 1395، صفحه 163-172 اصل مقاله (186.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2016.1298 | ||
نویسندگان | ||
قباد محرابیان1؛ پروانه شفیع نیا2؛ صدیقه حیدری نژاد3؛ عبدالرحمان مهدی پور4 | ||
1کارشناس ارشد گروه رفتار حرکتی دانشگاه شهیدچمراناهواز، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، ، ایران | ||
3استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز ، ایران | ||
4دانشیار دانشگاه شهید چمراناهواز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 شهریور 1393، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 26 اسفند 1393 | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیتهای رایج مراکز پیشدبستانی بر رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهر اهواز بود. روش شناسی: 60 کودک 6 ساله پیشدبستانی از بین مراکز پیشدبستانی شهر بصورت تصادفی هدفمند انتخاب و بعد از اجرای پیشآزمون (آزمون رشدحرکتی اولریخ و آزمون رشداجتماعی واینلند)، در 3 گروه اجرای برنامه منتخب، بازی بومی و فعالیت رایج مراکز به شیوه همتاسازی قرار گرفتند. تحقیق نیمه تجربی همراه باطرحپیش آزمون - پسآزمون بود. دو گروه برنامه منتخب و بازیبومی محلی فعالیتهای خود را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسه یک ساعته و گروه سوم در این مدت به فعالیترایج مراکز مشغول بودند پس از اطمینان از توزیع طبیعی دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف از آزمون t وابسته و آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA) با استفاده از آزمون تعقیبی توکی در سطح معنیداری pیافتهها: هر سه روش فعالیت بر رشدحرکتی تأثیر معنیداری داشتند ولی دو گروه برنامه منتخب و بازی در رشد حرکتی نسبت به گروه فعالیتهای رایج از رشد حرکتی بالاتری برخوردار بودند. همچنین یافتهها نشان داد در رابطه با رشد اجتماعی هر سه روش فعالیت ها بر رشد اجتماعی کودکان تأثیر دارد ولی امتیازهای رشد اجتماعی دو گروه برنامه منتخب و فعالیتهای رایج در پس آزمون نسبت به پیش آزمون تفاوت معنیداری نبود. بعلاوه بین سه گروه از نظر رشد اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد بطوریکه گروه بازی نسبت به دو گروه دیگر برتری معنیداری داشت. نتیجه گیری: الگوی نتایج نشان داد که بازی بومی میتواند برای رشد حرکتی و اجتماعی کودکان پیشدبستانی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهمنتخب؛ بازیهای بومی؛ رشد حرکتی؛ رشد اجتماعی؛ کودکان پیشدبستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,606 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,526 |