تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
تاثیر موسیقی مهیج و آرام بخش بر اکتساب و یادگیری دقت پرتاب پنالتی هندبال | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 20، دوره 12، شماره 24، مهر 1395، صفحه 271-282 اصل مقاله (197.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2016.1304 | ||
نویسندگان | ||
اعظم بشارتی1؛ زهره مشکاتی2؛ مریم نزاکت الحسینی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران | ||
2دکترای رفتار حرکتی- عضو هیئت علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، ایران | ||
3استادیار دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم ورزشی، اصفهان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 27 دی 1392، تاریخ بازنگری: 14 مهر 1395، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1394 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف تحقیق، بررسی اثربخشی دو نوع موسیقی آرامبخش و مهیج بر اکتساب و یادگیری دقت پرتاب پنالتی هندبال بود. روششناسی: 45 دانشآموز دختر با دامنه سنی 10-12 سال بهصورت هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه 15 نفره موسیقی مهیج، موسیقی آرامبخش و بدون موسیقی تقسیم شدند. مرحله اکتساب شامل 6 هفته تمرین، در هر هفته سه جلسه 45 دقیقهای پرتاب پنالتی هندبال بود، که با حضور موسیقی مهیج، آرامبخش و بدون موسیقی به طور مجزا برگزار شد. آزمون دقت پرتاب پنالتی هندبال در پیشآزمون، آزمونهای اکتساب و آزمون یادداری در شرایط یکسان برای تمام گروهها انجام شد. نتایج با استفاده از آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه برای مراحل پیشآزمون و یادداری و آنالیز واریانس با اندازههای مکرر 3 (گروه) × 6 (جلسات تمرین) جهت بررسی نتایج مرحلة اکتساب در سطح 05/0 = α تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در مرحلة پیشآزمون اختلاف معناداری بین سه گروه مشاهده نشد (083/0=p). اثر جلسات تمرین (002/0=p) و اثر تعاملی گروه و جلسات تمرین (001/0>p) معنادار بود. در مرحلة یادداری اختلاف معناداری بین سه گروه مشاهده نشد (137/0=p). نتیجهگیری: موسیقی صرف نظر از نوع آن (مهیج، آرامبخش) بر اکتساب دقت پرتاب پنالتی هندبال تأثیرگذار بود ولی بر یادداری تأثیری نداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی آرامبخش؛ موسیقی مهیج؛ اکتساب؛ یادگیری؛ دقت پرتاب پنالتی هندبال | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,077 |