تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,298 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,969 |
ارزیابی و رتبه بندی سطح توسعه یافتگی آموزشی استان های منطقه زاگرس با استفاده از مدل چند معیاره وایکور | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 9، اردیبهشت 1395، صفحه 11-29 اصل مقاله (775.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فتح الله ویسی ناب* 1؛ فریدون بابایی اقدم2؛ خالد علی پور3؛ چیا نیازی4 | ||
1دانشجوی دکتری | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی، سردشت(مهاباد) | ||
4دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامهریزی روستایی، دانشگاه تبریز | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1394، تاریخ بازنگری: 04 دی 1395، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
شناسایی وضع موجود مناطق، اساسیترین موضوع در برنامهریزی توسعه منطقهای به شمار میرود که مستلزم تجزیه و تحلیل بخشهای مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میباشد. هدف از این پژوهش ارزیابی و تحلیل سطح توسعهیافتگی استانهای منطقه زاگرس (ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان و همدان) از لحاظ شاخص آموزشی در قالب 20 متغیر، با استفاده از مدل چند معیاره وایکور میباشد. تحقیق حاضر بر اساس روش توصیفی – تحلیلی میباشد که در ابتدا دادهها و اطلاعات مورد نیاز از طریق روش اسنادی با استفاده از سرشماری سال 1390، سالنامههای آماری و اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش گردآوری شده، سپس این اطلاعات از طریق نرمافزارهای آماری اکسل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و وضعیت توسعهیافتگی آموزشی استانهای این منطقه با استفاده از مدل چند معیاره وایکور مشخص شده است. در نهایت در راستای تحلیل بهتر فضایی توسعه آموزشی، نتایج محاسبات با استفاده از نرم افزار آرک جیآیاس[1] به ترسیم نقشه منجر شده است. نتایج پژوهش بیانگر شکاف توسعهای شدید میان استانهای منطقه به لحاظ شاخص آموزشی میباشد، زیرا استان ایلام با مقدار وایکور 049/0 در رتبه اول و سایر استانها به ترتیب همدان، لرستان، کرمانشاه و کردستان با اختلاف بسیاری نسبت به استان ایلام با مقادیر وایکور 1953/0، 3581/0، 5006/0 و 7735/0 در رتبههای بعدی قرار دارند. این استانها نیازمند اتخاذ سیاستها و انجام اقدامات مناسب و سریع هستند تا بتوانند بر محرومیتهای فعلی فائق آیند و زمینۀ توسعه متعادل ملی و منطقهای فراهم آید. [1] Arcgis | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه یافتگی آموزشی؛ سطح بندی آموزشی؛ شاخص آموزشی؛ مدل وایکور | ||
مراجع | ||
اکبری، محمود. (1394). تحلیل فضایی شاخصهای توسعه آموزشی در مناطق شهری و روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد، مجله جغرافیا و آمایش شهری – منطقهای، 15، 84-69. امانپور، سعید؛ اسماعیلی، اعظم و جوکار، سجاد. (1391). تعیین درجه توسعه یافتگی شهرستانهای استان خوزستان از نظر شاخص آموزشی با استفاده از روش تاکسونومی عددی، فصلنامه آمایش محیط، 17، 61- 41. تقوایی، مسعود و صبوری، محمد. (1391). تحلیل تطبیقی سطح و میزان توسعه یافتگی اجتماعی شهرستانهای استان هرمزگان، جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 23 (2)، 68- 53. ترکی، لیلا و مصری نژاد، شیرین. (1383). تعیین درجه توسعهنیافتگی آموزشی استانهای ایران (تکنیک تاکسونومی عددی)، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشکده اصفهان، 16 (3و4)، 196- 176. خاکپور، براتعلی و باوان پوری، علیرضا. (1388). بررسی و تحلیل نابرابری در سطوح توسعهیافتگی مناطق شهر مشهد، مجلة دانش و توسعه، 15 (27)، 202- 182. خضری، محمد. (1376). ارزیابی و تعیین درجه توسعهیافتگی شهرستانهای استان کردستان، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه اصفهان. داداش پور، هاشم؛ علیزاده، سمانه و رفیعیان، مجتبی. (1392). سنجش سطوح توسعه یافتگی و نابرابریهای فضایی در استان خراسان شمالی با استفاده از منطق فازی، مجله جغرافیا و توسعه ناحیه ای، 21 ،120- 103. رهنمایی، محمد تقی و پورخداد، بهناز. (1394). درجه توسعهیافتگی آموزشی شهرستانهای استان گیلان، فصلنامه جغرافیا، 46، 62-41. زرند، مهشید؛ حصاری، مجتبی و نیلی ثانی، حمید رضا. (1386). رتبهبندی شهرستانهای استان های خراسان از لحاظ میزان توسعهیافتگی، گزیده مطالب آماری، 18(2)، 55- 43. سالنامه آماری استان ایلام. (1390)، استانداری ایلام، معاونت آمار و اطلاعات. سالنامه آماری استان کردستان. (1390)، استانداری کردستان، معاونت آمار و اطلاعات. سالنامه آماری استان کرمانشاه. (1390)، استانداری کرمانشاه، معاونت آمار و اطلاعات. سالنامه آماری استان لرستان. (1390)، استانداری لرستان، معاونت آمار و اطلاعات. سالنامه آماری استان همدان. (1390)، استانداری همدان، معاونت آمار و اطلاعات. صرافی، مظفر. (1379). مبانی برنامهریزی توسعه منطقهای، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی. عطایی، محمد. (1389). تصیمگیری چند معیاره،شهارود: دانشگاه صنعتی شاهرود. عطایی، محمد و رضا، میکائلی. (1386). انتخاب مکان مناسب برای احداث کارخانه آلومینا – سیمان با روش وایکور، بیست و ششمین گردهمایی علوم زمین، سازمان زمین شناسی ایران، بهمن ماه 1386. غفاری گیلانده، عطا. (1380). ارزیابی نظام توسعه کالبدی شهر و ارائه الگوی مناسب توسعه کالبدی شهر با استفاده از GIS در قالب مدل توسعه پایدار زمین – مطالعه موردی اردبیل، گروه جغرافیا و برنامهریزی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس. قائدرحمتی، صفر؛ خادم الحسینی، احمد و محمود فر، علی. (1389). تحلیلی بر درجه توسعه یافتگی شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان، فصلنامه آمایش محیط، 9، 114- 97. مالچفسکی، یاچک. ( 1385). سامانههای اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چندمعیاری، ترجمه اکبر پرهیزکار و عطا غفاری گیلانده، تهران: سمت. معصومی، محمد تقی و اثنیعشر، محمد. (1391). تحلیلی بر روند تغییرات نابرابری های ناحیه ای و سطوح توسعه با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی و تعیین سطوح توسعه یافتگی شهرستانهای استان اردبیل (1385 – 1365)، فصلنامه علمی - پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی، 4(3)، 106 – 87. ملکی، سعید؛ احمدی، رضا و ترابی، ذبیحالله. (1392). سطح بندی توسعه آموزشی در شهرستان های استان خوزستان، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2(4)، سال دوم، 197- 167. منصوری دانشور، محمدرضا و رحمتی، لیلا. (1390). کاربرد تحلیل عاملی در سطح بندی شاخصهای توسعه یافتگی برای شهرستانهای استان خراسان رضوی، مجله طاق (نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی)، 54 و 55، ، 57 – 50. نسترن، مهین. (1382). تبیین تعادل فضایی و تحلیل پراکنش نماگرهای آموزشی (مطالعه موردی: مناطق شهری اصفهان)، مجله پژوهشی علوم انسانی اصفهان، 15، 58-39. نسترن، مهین؛ ابوالحسنی، فرحناز و ایزدی، ملیحه. (1389). کاربرد تکنیک تاپسیس در تحلیل و اولویت بندی توسعةپایدار مناطق شهری (مطالعة موردی: مناطق شهری اصفهان)، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، 21 (2)، 100- 83. نظمفر، حسین و علیبخشی، آمنه. (1393). سنجش نابرابری فضایی در برخورداری از شاخصهای آموزشی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان خوزستان)، دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 3(6) 134-115. ویسی ناب، فتحالله؛ بابایی اقدم، فریدون و ابراهیم آسمین، حسین. (1392). تحلیل تطبیقی از وضعیت شاخص توسعه انسانی در کشورهای شبه قاره هند، فصلنامه شبه قاره، 5(17)، 170 – 153. یاری حصار، ارسطو؛ بدری، سید علی؛ پورطاهری، مهدی و فرجی سبکبار، حسنعلی. (1390). سنجش و ارزیابی پایداری حوزه روستایی کلان شهر تهران، پژوهشهای روستایی، 2(4)، 89-12. یزدانی، محمد حسن؛ غفاری گیلانده، عطا و علیزاده، یوسف. (1392). بررسی و رتبه بندی توسعه آموزشی نواحی نوزده گانه آموزش و پرورش استان اردبیل، دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی، 2 (4)، 66 – 37. Atashin, p. S & sasani, A. (2013). Applying logarithmic fuzzy preference programming and vikor methods for supplier selection: a case study, journal of American science, l9, 105 -109. Arbakaf, A. (2008). Measurement of Service Sector in Urban Economy, Rouledge London, 18(4), 112–1128. Buyukozkan, G & Ruan, D. (2008). Evaluation of software development projects using a fuzzy multicriteria decision approach, Journa Mathematics and Computers in Simulation, 77, 464-475. Dupont, V. (2007). Do Geographical Agglomeration, Growth and Equity Conflict?, Regional Science, 86, 193-213. Kanbur, R & Venables, A. J. (2005). Spatial inequality and development, Oxford University Press, New York. Mahmoodzadeh, J & Pariazar, M & Zaeri, S. (2007). Project Selection by Using Fuzzy AHP and TOPSIS Technique, World Academy of Science,21, 333-338. Malmberg, A. (2000). Agglomeration and Firm Performance: Economies of Scale, Localisation, and Urbanisation among Swedish Export Firms, Environmental and planning, 32, 305-321. Mirkov. L. (2009). Urban opportunity from sustainable development: Netherlands experience, J ournal of urban landscape,23(6),112-120. Nel, E & Rogerson, C. M. (2009). Re-thinking Spatial Inequalities in South Africa, Lessons from International Experiences. Urban Forum, 20, 141-155. Opricovic, S & Tzeng, H. (2004). Decision Aiding Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS, European, Journal of Operational Research, 156 ,455- 445. Robert, R. (2004). Sustainable Urban Planning “Tipping The Balance”, Blackwell publishing.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,670 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,182 |