تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,868 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,679 |
نقش متغیرهای پذیرشی در موفقیت تحصیلی دانشجویان دورة کارشناسی و کارشناسی ارشد | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 5، شماره 9، اردیبهشت 1395، صفحه 77-93 اصل مقاله (458.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر امین بیدختی1؛ محمد فتحیان بروجنی2؛ احمد نامنی* 3 | ||
1دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان | ||
2استاد دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 18 مرداد 1394، تاریخ بازنگری: 06 دی 1395، تاریخ پذیرش: 16 دی 1394 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، بررسی نقش متغیرهای پذیرشی در موفقیت تحصیلی دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و تدوین آنها در قالب مدل پیشبینی بوده و طرح مطالعه از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل، کلیه پذیرفته شدگان در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ایران بود که تا پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391حداقل، یک نیمسال، نمرات ثبت شده داشتهاند. معدل کل واحدهای اخذ شده در مقطع تحصیلی فعلی به عنوان متغیر وابسته، در نظر گرفته شد. تحلیل دادهها با مدل رگرسیون خطی و به شیوه گام به گام به اجرا درآمد. نتایج تحلیلها حاکی از آن است که شاخصهای پذیرشی بهتنهائی از توان نسبتاً پائینی برای پیشبینی موفقیت تحصیلی در دورههای آموزش الکترونیکی برخوردارند. لذا نمیتوان سیاستگذاریهای آموزشی در این دورهها را صرفاً برمبنای مؤلفههای پذیرشی بنا نهاد. با اینحال، در صورتیکه اطلاعات در اختیار یا قابل حصول مدیریت دانشگاه، محدود به اطلاعات پذیرشی باشد، میتوان گفت: در مقطع کارشناسی، بومی بودن، معدل دیپلم و پذیرش از طریق آزمون اختصاصی و در مقطع ارشد، رشته تحصیلی مقطع کارشناسی(مهندسی)، پذیرش از طریق آزمون اختصاصی(با وزن منفی)، معدل کل مقطع کارشناسی، نوع دانشگاه محل تحصیل مقطع کارشناسی(دولتی) و رشته تحصیلی مقطع کارشناسی(علوم پایه)، به ترتیب، به عنوان مؤثرترین پیشبینیکنندههای موفقیت تحصیلی، قابل معرفیاند. درمجموع فرض بر این است که نتایج این مطالعه میتواند برای دانشگاه مورد مطالعه و سایر دانشگاههای مشابه در امر برنامهریزی آموزشی برای توسعه دورههای آموزش الکترونیکی مورد بهرهبرداری قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه ریزی آموزشی؛ متغیرهای پذیرشی؛ مدل پیش بینی | ||
مراجع | ||
ابوالقاسمی، مهدی؛ میرالی رستمی، امکلثوم و پیرعلی، مصطفی. (1392). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاه تهران به منظور ارائه مدلی برای پیشبینی پیشرفت تحصیلی آنها. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 8(2)، 67-84. امامقریشی، فاطمه؛ حیدری، سیدتقی و نجفیپور، صدیقه. (1389). بررسی فاکتورهای مؤثر بر وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جهرم. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل،12(1)، 45-40. حسنآبادی، حمیدرضا؛ یعقوبی، حمید؛ پیروی، حمید؛ اکبریزردخانه، سعید؛ صبحی قراملکی، ناصر و فرزان، نسرین. (1391). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: نتایج مقدماتی یک طرح ملی. ششمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. رشت، ایران. دسترنج، منصوره؛ بلوکی، صدیقه و موذن، مریم. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر اُفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیامنور بستک در سال 1389. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 7(20)، 258- 241. دلارام، معصومه؛ آئین، فرشته و فروزنده، نسرین. (1391). عوامل مؤثر بر مشروط شدن دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. مجله پزشکی هرمزگان،16(2)، 172-163. رحمتی، عباس، لسانی، مهدی و خلیلزاده، راحیل. (1391). عوامل مرتبط با مشروطی دانشجویان شهید باهنر کرمان در سال 89-1388 و ارائه مدل تحلیلی آن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.رودباری، مسعود؛ احمدی، آزاده و عبادی فرد آذر، فربد. (1389). تعیین عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 89-88. فصلنامه طب و تزکیه، 19 (3)، 48-37. سنائینسب، هرمز؛ رشیدیجهان، حجت و صفاری، محسن. (1391). عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه راهبردی آموزش. 5(4)، 249- 233. شهرآبادی، عفت؛ رضائیان، محسن و حقدوست، علیاکبر. (1392). پیشبینی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی براساس تجربه دوره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی.10(4)، 493- 485. عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ برزگر، نادر و مرادی، سعید. (1390). توسعه سرمایه انسانی در آموزش عالی از طریق احترام به تنوع فرهنگی دانشجویان. دو فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 4(7)، 85-99. نیکخواه، محمد؛ شریف، مصطفی؛ نصر، احمد رضا و طالبی، هوشنگ. (1390). امکانسنجی کاربرد شاخصهای ارزشیابی آموزشعالی در حوزه ارزشیابی برنامه درسی دوره تحصیلات تکمیلی بر مبنای الگوی سیپ. دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی. 4(7)، 100-132. هومن، حیدرعلی. (1390). تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری. تهران: انتشارات پیک فرهنگ. یمنیدوزیسرخابی، محمد. (1382). برنامهریزی توسعه دانشگاهی؛ نظریهها و تجربه ها. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. Changhui, K. (2007). Classroom Peer Effects and Academic Achievement: Quasi-Randomization Evidence from South Korea. Journal of Urban Economics, 61(4), 458–495.
Chen, S. and Voyles, D. (2013). HESI Admission Assessment Scores: Predicting Student Success. Journal of Professional Nursing, 9(25), 32–37.
Daniza, M. I., Herna, N. T., Manuel, G. O., Nora, S. D., Ba ´Rbara, & D. L., Rodolfo, M. I. (2004). Scholastic Achievement: A Multivariate Analysis of Nutritional, Intellectual, Socioeconomic, Sociocultural, Familial, and Demographic Variables in Chilean School-Age Children. Applied Nutritional Investigation, 10(20), 878-889.
Dorothyjean, C. (2012). Potential for Significant Reductions In Dropout Rates: Analysis of An Entire 3rd Grade State Cohort. Economics of Education Review, 31, 644–662.
Gambian, F., Erasmus, V. Vassiliadis, E. (2011). Educational systems efficiency in European Union countries. Studies in Educational Evaluation, 37(8), 108–12.
Hamaideh, S. H. & Hamdan-Mansour, A. M. (2013). Psychological, cognitive and personal variables that predict college academic achievement among health sciences students. Nurse Education Today, 34(5), 703-708.
Hardinger, K. L., Schauner, S., Graham, M. & Garavalia, L. (2013). Admission predictors of academic dismissal for provisional and traditionally admitted students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 5(2), 33–38.
Islam Shovon, H. and Haque, M. (2012). An Approach of Improving Student’s Academic Performance by using K-means clustering algorithm and Decision tree. International Journal of Advanced Computer Science and Applications, 3(8): 145- 149. Knauss, P. J., & Wilsson, P. (2013). Predicting early academic success: HESI admissions assessment exam. Journal of Professional Nursing, 29(6), 28-31.
McClure, J., Meyer, L. H., Garisch, J., Fischer, R., Weir, K. F., & Walkey, F. H. (2011). Students’ attributions for their best and worst marks: Do they relate to achievement? Contemporary Educational Psychology, 36(1), 71–81.
Nasir, N. A., Rasid, N. S., Ahmad, N. & Noor Shah, M. S. (2013). Bicluster Analysis as an Effective Tool to Measure Students Overall Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 90(5), 593 – 598.
Nistor, N., & Neubauer, K. (2010). From participation to dropout: Quantitative participation patterns in online university courses. Computers & Education, 55, 663-672.
Nonis, S. A., Hudson, G., Philhours, M. J., & Teng, J. K. (2005). Changes in college student composition and implications for marketing education: revisiting predictors of academic success. Journal of Business Research, 58(1), 321– 329.
Rodgers, S., Stenhouse, R., McCreaddie, M., & Small, P. (2013). Recruitment, selection and retention of nursing and midwifery students in Scottish Universities. Nurse Education Today, 33(7), 1301–131.
Rosander, P., Bäckström, M., & Stenberg, G. (2011). Personality traits and general intelligence as predictors of academic performance: A structural equation modeling approach. Learning and Individual Differences, 21(3), 590–596.
Saklofske, D. H., Austin, E. J., Mastoras, S. M., Beaton, L. & Osborne, S. E. (2012). Relationships of personality, affect, emotional intelligence and coping with student stress and academic success: Different patterns of association for stress and success. Learning and Individual Differences, 22(1), 251–257.
Saldaña, O., Escartín, J., Torres, L., Varela-Rey, A., Martín-Peña, J. & Vidal, T. (2014). University Students´ Strengths Associated With An Optimal Academic And Professional Performance. Procedia - Social and Behavioral Sciences 141(4), 30 – 34.
Schlesselman, L. S. & Coleman, G. I. (2011). Predictors of Poor Student Performance at a Single, Accreditation Council for Pharmacy Education–Accredited School of Pharmacy. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 3(1), 101–105.
Galvan, G. J. & Galvan, G., F. (2013). How to Use Professional and Life Projects to Guide University Students towards Optimal Professional Development. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 93(3), 1901–1905Willcockson, I. U., Johnson, C. W., Hersh, W., & Bernstam, E. V. (2009). Predictors of Student Success in Graduate Biomedical Informatics Training: Introductory Course and Program Success. Journal of the American Medical Informatics Association, 16(1), 837–846.
Zoghbi, C., Fabiana, A. R., & Enlinson, M. (2013). Education production efficiency: Evidence from Brazilian universities. Economic Modeling, 31(5), 94–103. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,013 |