تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,872 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,686 |
مطالعه کیفی مناسبات بوروکراسی آموزشی با تجربه آموزشی معلمان | ||
مطالعات برنامه ریزی آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 9، اردیبهشت 1395، صفحه 95-112 اصل مقاله (461.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فردین محمّدی* 1؛ کمال خالق پناه2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان | ||
تاریخ دریافت: 07 شهریور 1394، تاریخ بازنگری: 06 دی 1395، تاریخ پذیرش: 16 اسفند 1394 | ||
چکیده | ||
شناخت نقاط ضعف و قوّت نظام آموزشی و عوامل مؤثر بر آن یکی از مهمترین ملزومات برنامهریزی آموزشی است. پژوهش حاضر با چنین رویکردی درصدد بررسی این موضوع است که چه مناسباتی بین بوروکراسی آموزشی و تجربه آموزشی معلّمان وجود دارد؟ و این مناسبات، اثربخشی آموزشی را به چه جهتی هدایت کرده است؟ بدین منظور چارچوب مفهومی پژوهش بر اساس مفاهیم بوروکراسی، بوروکراسی ابزاری، قفس آهنین بوروکراتیک و سوءکارکردهای بورورکراسی تنظیم گردید و جهت پاسخ به مسأله پژوهش از روش اسنادی و تحلیل روایت استفاده گردید. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از تکنیک مصاحبه و جهت تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل تماتیک و تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. میدان مطالعه نیز شهر سنندج بود و مشارکتکنندگان دبیران دبیرستانهای نواحی دوگانه شهر سنندج بودند که با توجه به معیار اشباع نظری با 41 نفر از معلّمان شهر سنندج مصاحبه به عمل آمد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که بوروکراسی آموزشی در ایران در تقابل با تجربه آموزشیِ معلّمان قرار دارد. به طوری که بوروکراسی آموزشی از طریق مؤلفههای معیارهای قبولی دانشآموزان، بیانضباطی، هنجارشکنی و بوروکراسی نانوشته شرایطی را پدید آورده است که موجب منفعل نمودن معلّمان شده است و این امر موجب کاهش اثربخشی در نظام آموزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامهریزی آموزشی؛ بوروکراسی آموزشی؛ اثربخشی آموزشی؛ تجربه آموزشی | ||
مراجع | ||
آهنچیان، محمدرضا. (1392). بوروکراسی دانشگاهی: مسائل و چالشها. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 5(4)، 22- 3. آقازاده، احمد. (1382). تاریخ آموزش و پرورش ایران. تهران: ارسباران. استراوس، انسلم، و کربین، جولیت. (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای (ترجمه ابراهیم افشار). تهران: نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1990). اندرسون، لورمن. (1377). افزایش اثربخشی معلّمان در فرآیند تدریس (ترجمه محمد امینی). تهران: انتشارات مدرسه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1998). بهرنگی، محمدرضا، و طباطبایی، بهار. (1388). بررسی رابطه کارآفرینی با اثربخشی مدیران دبیرستانهای دخترانه شهر کرمان. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(3)، 88-67. پاشا، ابراهیم. (1380). از سازمان رسمی تا بوروکراسی: مروری نقدمایه بر ادبیات بوروکراسی. فصلنامه علوم اجتماعی، 8(13)، 99-81. دیلینی، تیم. (1387). نظریههای کلاسیک جامعهشناسی (ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی). تهران: نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000). زکی، محمدعلی. (1388). بررسی جامعهشناختی نیروی انسانی در آموزش و پرورش، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 1(2)، 172-147. ستاری، صدرالدین؛ نامور، یوسف و راستگو، اعظم. (1390). میزان اجرای ویژگیهای بوروکراسی و تمایلات دیوانسالارانه مدیران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 2(4)، 168-153. شاددل، آمنه. (فروردین و اردیبهشت 1385). تأملی بر بوروکراسی در کشورهای جهان سوم. مجله اقتصادی، 6(53)، 45-33. شارعپور، محمود. (1386). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: سمت. شیربگی، ناصر؛ محمدی، فردین و محمدی، جمال. (1393). تبیین رابطه شناخت معلّمان از اهداف مقطع متوسطه و اثربخشی آموزشی. دو فصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی، 2(3)، 170-139. صافی، احمد. (1366). تئوری بوروکراسی و کاربرد آن در سازمانهای آموزش و پرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 3(4)، 17-7. صبوری، منوچهر. (1373). جامعهشناسی سازمانها. تهران: شبتاب. کرایب، یان. (1388). نظریهی اجتماعی کلاسیک (ترجمه شهناز مسمیپرست). تهران: آگه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1997). گیدنز، آنتونی. (1386). جامعهشناسی (ترجمه منوچهر صبوری). تهران: نی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001). محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی: ضد روش. جلد دوم. تهران: جامعهشناسان. نقیّه، مجید. (1389). ظرافتهای معلّمی. تهران: گاج. واعظی، مظفرالدین؛ حسینی، رسول و امیرحسنی، امیر. ( 1388). بررسی ارتباط مؤلفههای رفتاری مدیران با اثربخشی دبیرستانهای شهر تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 39(2)، 30-13. وبر، ماکس. (1389). دین، قدرت، جامعه (ترجمه احمد تدیّن). تهران: هرمس. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1970). وزارت آموزش و پرورش. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. حاجی، مظفر. (1380). تفصیل اهم برنامههای وزارت آموزش و پرورش و شرح نارساییهای نظام آموزشی توسط وزیر وقت آموزش و پرورش. احمد آقازاده، تاریخ آموزش و پرورش ایران (1-15). تهران: ارسباران. Charlton, G. (2010). The cancer of bureaucracy: How it will destroy science, medicine, education; and eventually everything else. Medical Hypotheses, 74(6), 961-965.
Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (1967). The discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitive research. Chicago: Aldintransaction a Division of transaction publishers.
Hoy, W., & Feruson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness of school. Educational administive quarterly, 21(2), 117- 134.
Kowalski, T. (1992). Perception of desired skills for effective principal. Journal of school leader ship, 2(3), 299- 309.
Neuman, W. L. (2006). Basic of social Research; Qualitive and Quantitative approach. London: Allyan & Bacon.
Smit, K. B., & Larmier, C. W. (2004). A mixed relationship: bureaucracy and school performance. Public administration review, 64(6), 728-736.
Verdi’s, A., Krimakdis, T., & Pashiardis. P. (2003). Historical, Comparative and statistical perspective of school effectiveness research. The international journal of Educational Management, 17(4), 155- 169.
Wu, R. T. (2005). Relationship between teachers teaching effectiveness and school effectiveness in comprehensive high school in Taiwan& republic of china. Barcelona: Paper presented the international Congress of school effectiveness ad improvement presented at international. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,649 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,452 |