تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,861 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
ارائه مدلی جهت اندازهگیری قابلیت یادگیری بین سازمانی (مورد مطالعه: زنجیرهتأمین ساپکو) | ||
پژوهشنامه مدیریت اجرایی | ||
مقاله 13، دوره 9، شماره 18، اسفند 1396، صفحه 115-141 اصل مقاله (906.61 K) | ||
نوع مقاله: مدیریت و سازمان(اخلاق و مسئولیت اجتماعی، رهبری و تحول سازمانی، عملکرد سازمانی، ریسک، مدیریت منابع سازمانی، سطوح تحلیل سازمانی، بلوغ سازمانی، آسیبشناسی سازمانی، نظام اداری، . . . ) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jem.2018.12958.2473 | ||
نویسندگان | ||
عباس شول* 1؛ سعید صادقی دروازه2 | ||
1استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه ولیعصر (عج)، رفسنجان، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله ارائه مدلی مفهومی برای اندازهگیری قابلیت یادگیری بین سازمانی در زنجیرهتأمین ساپکو میباشد. با بررسی ادبیات پژوهش و مطالعات مشابه مجموعهای از سنجههای قابلیت یادگیری بین سازمانی شناسایی گردید. سپس با انجام مصاحبه نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی و مدیران صنعت مورد مطالعه، برخی از سنجهها حذف و برخی نیز تعدیل گردید. در نهایت 41 گویه در سه بُعد کیفیت روابط، تمایل به یادگیری و استفاده از سیستمهای بین سازمانی به عنوان گویههای ارزیابی قابلیت یادگیری بین سازمانی تعیین شد. در مرحله بعد جهت ارزیابی برازش مدل بر اساس مدل ارایه شده، پرسشنامه مذکور با طیف لیکرتی 5 گزینهای بین کارشناسان و مدیران فنی و غیر فنی زنجیرهتأمین شرکت ساپکو که بالغ بر 220 نفر میباشند، توزیع شد. بعد از تکمیل و جمعآوری پرسشنامهها تعداد 202 پرسشنامه به دست آمد. جهت ارزیابی برازش مدل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار است و مؤلفه تمایل به یادگیری با بار عاملی (89/0) بیشترین تأثیر و بعد کیفیت روابط بین سازمانی به با بار عاملی(64/0) کمترین تأثیر را در تببین سازه یادگیری بین سازمانی دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زنجیره تامین؛ یادگیری بین سازمانی؛ کیفیت روابط بین سازمانی؛ تمایل به یادگیری؛ سیستمهای بین سازمانی | ||
موضوعات | ||
مدیریت کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Conceptual Model to Measure the Inter-organizational Learning Capability (Case study: SAPCO Supply Chain) | ||
نویسندگان [English] | ||
abbas shoul1؛ Saeid Sadeghi Darvazeh2 | ||
11. Assistant Prof., Dep of Industrial Management, Faculty of Administrative Sciences and Economy, Vali-e-Asr University, Rafsanjan, Iran | ||
2MA in Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, University of Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to propose a conceptual model to measure the Inter-organizational Learning Capability SAPCO supply chain. By reviewing the literature and similar studies, a collection of inter-organizational learning capabilities measures was identified. Subsequently, by conducting a semi-structured interview with academic experts and industry managers, we removed some measures and modified others. Finally, 41 items were determined in three dimensions of relationship quality, learning orientation, and application of inter-organizational systems as inter-organizational learning capability evaluation questions. In the next step, a 5 point Likert scale questionnaire was distributed among experts and technical and non-technical managers of the SAPCO supply of 220 employees. After completion and collection of questionnaires, 202 questionnaires were obtained. To evaluate the fit of the model, we used a confirmatory factor analysis. The results of confirmatory factor analysis showed that the research model has suitable fit. The component of learning orientation with factor load (0.89) had the highest impact and the inter-organizational relationship quality with factor load (0.64) had the least impact on explaining of inter-organizational learning construct. Based on the proposed model, the inter-organizational learning level for the SAPCO supply chain obtained 3.63 (from 1-5). Keyword: Inter-organizational Learning, Inter-organizational relationship quality, learning orientation, inter-organizational systems. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
SCM, Inter-organizational Learning, Inter-organizational relationship quality, learning orientation, inter-organizational systems | ||
مراجع | ||
Argote, L., McEvily, B., & Reagans, R. (2003). Managing knowledge in organizations: An integrative framework and review of emerging themes. Management science, 49(4), 571-582. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 915 |