تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,850 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,664 |
بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی؛ مطالعه ی موردی: واحد نیرو محرکه ی شرکت ایران خودرو | ||
پژوهشنامه مدیریت اجرایی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 38، شهریور 1389، صفحه 75-100 | ||
نویسندگان | ||
سید محسن علامه* 1؛ مهدی مقدمی2 | ||
1استادیار مدیریت دانشگاه اصفهان | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1387، تاریخ بازنگری: 16 مرداد 1391، تاریخ پذیرش: 19 آبان 1388 | ||
چکیده | ||
افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی باعث شده آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت برآیند. یادگیری سازمانی یکی از ابزار های کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار میآید. این مقاله به دنبال بررسی رابطه ی یادگیری با عملکرد سازمان است. چهار مؤلفهی:کسب دانش، توزیع دانش، تفسیر دانش و حافظه برگرفته شده از مدل هابر(1999) به عنوان شاخص اندازه گیری میزان حاکمیت یادگیری سازمانی انتخاب، و شاخص های عملکرد سازمانی نیز قدرت رقابت و نوآوری سازمان و نتایج مالی اقتصادی در نظر گرفته شده است (لوپز و پیون و اورداس[1]،227:2005). واحد نیرو محرکهی ایران خودرو به عنوان نمونهی مورد مطالعه انتخاب شده است. در این واحد پنجاه تن از مدیران میانی و ارشد به عنوان نمونهی تحقیق به صورت تصادفی ساده(از میان سیصد مدیر) انتخاب گردیدند و دادهها با پرسشنامهی استاندارد جمع آوری و از نرم افزار سیزده spss برای آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که یادگیری سازمانی رابطهی معناداری با عملکرد سازمان دارد؛ چرا که ضریب همبستگی پیرسون میان این دو متغیّر با 002/0 sig = برابر 51/0 گردید. ولی علت تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمان تنها تأثیر آن بر توان رقابت و نوآوری سازمان است؛ چرا که داده ها نشان می دهد که ضریب همبستگی پیرسون میان متغیّر یادگیری سازمانی و نتایج مالی و اقتصادی000/0 sig= برابر 65/0گردید، رابطهی معناداری میان یادگیری سازمان و نتایج مالی /اقتصادی سازمان وجود ندارد. 1- López& Peón& Ordás | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری سازمانی؛ معیار های عملکرد سازمانی؛ سازمان یادگیرنده | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,689 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |