تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
مقایسه کمالگرایی و پرخاشگری دانشآموزان ورزشکار دختر و پسر | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 16، دوره 13، شماره 25، تیر 1396، صفحه 211-222 اصل مقاله (498.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2017.1858 | ||
نویسندگان | ||
مریم خارکن* 1؛ رضا اندام2 | ||
1دبیر ورزش | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه شاهرود | ||
تاریخ دریافت: 30 تیر 1397، تاریخ پذیرش: 30 تیر 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: نوجوانی یکی از مهمترین مراحل زندگی بشر است، نوجوانان نیروی پویای جامعه هستند و نمیتوان این جمعیت فعال را نادیده گرفت، شناخت ویژگیهای شخصیتی نوجوانان میتولند به برنامهریزی برای آینده آنها کمک فراوانی کند. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مقایسهی کمالگرایی و پرخاشگری دانشآموزان ورزشکار دختر و پسر بود. روششناسی: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مطالعات علی- مقایسهای بود. بدین منظور 333 دانشآموز ورزشکار با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده و پرسشنامههای ویژگیهای فردی، کمالگرایی چندبعدی در ورزش گتوالز و دان (2009) و پرخاشگری ورزشی بردمیر (1975) را تکمیل کردند. روایی پرسشنامهها با بهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید روان-شناسی و مدیریت ورزشی، مربیان و ورزشکاران به دست آمد و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0 و 83/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگراف-اسمیرنوف، ANOVA و t مستقل) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشانداد، کمالگرایی کلی دانشآموزان پسر نسبت به دانشآموزان دختر بالاتر و پرخاشگری ورزشی دانشآموزان پسر نسبت به دانشآموزان دختر بیشتر بود و بین پرخاشگری دانشآموزان ورزشکار رشتههای مختلف تفاوت معنی-داری وجود نداشت. بحث و نتیجهگیری: در نهایت میتوان اظهار داشت تمایل به کمالگرایی و پرخاشگری بیشتر در پسران نسبت به دختران، احتمال دارد ناشی از انتظارات متفاوت جامعه از دو جنسیت باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
استانداردهای شخصی؛ مدرسه؛ جنسیت؛ پرخاشگری ورزشی؛ دانش آموز ورزشکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
. | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2 | ||
1. | ||
2. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 843 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 622 |