تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
فرایند تحول هویت اجتماعی زنان در تجربه گفتمانی نهاد دانشگاه (مورد مطالعه: زنان متاهل، شاغل و دانشجو) | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 5، شماره 11، شهریور 1397، صفحه 129-158 اصل مقاله (1.69 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2018.1911 | ||
نویسندگان | ||
جبار رحمانی1؛ مهری طیبی نیا* 2 | ||
1پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | ||
2موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی | ||
تاریخ دریافت: 27 مهر 1396، تاریخ بازنگری: 05 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
توسعه مراکز آموزش عالی، تقاضا و رقابت برای حضور زنان در دانشگاه و زمینههای آگاهی آنها از حقوق خود را افزایش داده است. تجربه فضای دانشگاهی، از طریق ایجاد خرده فرهنگی که در نهاد اجتماعی دانشگاه جریان دارد، با تاثیر بر ساختار فکری، هویتی و شخصیتی زنان، نقش سازندهای در آگاهی بخشی و برساخت صورتبندی جدید از هویت زنان داشته است. تحول دیدگاهی که منجر به ایجاد هویت بازاندیشانه است؛ هویتی که دائما در خویشتن، بازنگری انتقادی دارد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای مردمنگارانه و تکنیک نظریه زمینهای به فرایند برساخت هویت جدید زنان با تاکید بر زنان متاهل و شاغل و دانشجو پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد که پیامد تحصیلات عالی برای زنان در حین انجام وظایف سنتی و خانه داری، کسب مهارت و بینش هایی متفاوت از گذشته و نظام فکری و ارزشی نو و ترکیبی از نقشهای سنتی و جدید است که منجر به بر ساخت هویتی تلفیق شده با خصلت فردگرایی خودمدار و بازاندیش در دو ساختار اولیه و ثانویه شده است که زمینه های تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی آنها را از طریق استراتژیهای بازنگری شده فراهم مینماید. از این لحاظ دانشگاه نقش محوری در کارگزاری تغییر را دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت زنان؛ آموزش عالی؛ دانشگاه ایرانی؛ تغییرات فرهنگی؛ هویت مدرن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Women’s Social Identity Change Based on Discourse Experience of University: The Case of Married and Working Women | ||
نویسندگان [English] | ||
Jabbar Rahmani1؛ Mehri Tayebinia2 | ||
1Institute for Social and Cultural Studies | ||
2institute for management and planning studies | ||
چکیده [English] | ||
The increasing expansion of tertiary education has led to women’s presence at the universities and has increased women’s awareness about their legal rights. Further, the experience of tertiary education and the university atmosphere can have substantial effects on individuals’ identity. Theoretically, this study is based on an anthropological approach. The results of this study indicate that tertiary education has these consequences for women: achieving and enhancing the non-traditional skills and approaches and modern values, combining traditional and modern gender roles. This leads to develop a new form of identity combined with individualism which provides the potential for changes in both individual and social lifestyle. In such a context, university plays a key role for identity change. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
women’s identity؛ tertiary education, Iranian universities؛ cultural changes, modern identity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 662 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 847 |