تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,666 |
نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان از دیدگاه معلمان | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 5، شماره 11، شهریور 1397، صفحه 261-287 اصل مقاله (1.51 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2018.1916 | ||
نویسندگان | ||
مریم رزاقی1؛ مهدی لسانی1؛ حسین مطهری نژاد2 | ||
1بخش علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
2دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
تاریخ دریافت: 15 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1396، تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1397 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی نقش اثربخشی مدرسه در توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان از دیدگاه معلمان انجام شد. برای این منظور، 260 نفر از معلمان دبیرستانهای دخترانه ناحیه دو شهر کرمان به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند که به دو پرسشنامه اثربخشی مدرسه و توسعه شایستگیهای شهروندی پاسخ دادند. برای تعیین پایایی پرسشنامهها از آلفای کرونباخ استفاده شد که به ترتیب 91/0 و 90/0 برآورد گردید و روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوا و تحلیل عاملی تأیید شدند. یافتهها نشان داد که بین اثربخشی مدرسه و توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین تمامی شش مؤلفه؛ 1) سنجش یادگیری، 2) رهبری مدرسه و کلاس، 3) مشارکت دانشآموزان، 4) برنامه درسی، تدریس و یادگیری، 5) برنامهریزی تحصیلی و شغلی و 6) ارتباط خانه، مدرسه و جامعه با توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان رابطه مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر آن بود که از بین مؤلفههای اثربخشی مدرسه؛ 1) ارتباط مدرسه، خانه و جامعه،2) مشارکت دانشآموزان، 3) برنامه درسی، تدریس و یادگیری و 4) برنامهریزی تحصیلی و شغلی به ترتیب بیشترین توانایی را در پیشبینی توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان دارند (45/0= ). سرانجام، نتیجهگیری شد که مدارس نقش مهمی در توسعه شایستگیهای شهروندی دانشآموزان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ اثربخشی مدرسه؛ آموزش شهروندی؛ توسعه شایستگیهای شهروندی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of School Effectiveness in the Development of Students’ Citizenship Competencies: Teachers’ Viewpoints | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Razzaghi1؛ Mehdi Lesani Lesani1؛ Hossein Motahhari Nejad2 | ||
1Department of Education, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This paper primarily aims to investigate the attitudes of teachers towards the role of school effectiveness in the development of students’ citizenship competencies. This paper is based on a survey conducted in Kerman city and the sample includes 260 teachers who have been selected on the basis of the simple random sampling method. According to the results of this study, there is a significantly positive association between school effectiveness and the development of students’ citizenship competencies. Moreover, the results suggest that the development of students’ citizenship competencies is significantly associated with such determinants as learning assessment, school and classroom leadership, students’ participation, curriculum, teaching and learning, educational-occupational planning, and the home-school-society communications. Furthermore, the results of logistic regression analysis show that the most influential predictors for the development of students’ citizenship competencies include, in order, the home-school-society communications, students’ participation, curriculum, teaching and learning, and educational-occupational planning. In sum, the underlying conclusion of this study emphasizes the fact that schools play a vital role in the development of students’ citizenship competencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: effectiveness, school’s effectiveness, citizenship education, the development of citizenship competencies | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,630 |