تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,957 |
تاثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد حرکتی بسکتبالیست های ماهر و مبتدی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 13، دوره 14، شماره 27، تیر 1397، صفحه 167-176 اصل مقاله (437.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2018.9209.2249 | ||
نویسنده | ||
امیر دانا* | ||
هیئت علمی | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1348، تاریخ پذیرش: 11 دی 1348 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد حرکتی بسکتبالیست های ماهرومبتدی بود. روش شناسی: روش تحقیق نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. 38 بسکتبالیست (5/0±23سن) مبتدی و ماهر به صورت تصادفی انتخاب و در 2 گروه19 نفری قرارگرفتند. در جلسه آزمون ابتدا از شرکت کنندگان پیش آزمون بعمل آمد سپس از آنها خواسته شد برای اجرای شوت بسکتبال از خودگویی های آموزشی و انگیزشی استفاده کنند و در نهایت از شرکت کنندگان پس آزمون بعمل آمد. یافته ها: نتایج نشان داد بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی آموزشی و پایه بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود نداشت. درحالی که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و پایه بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری وجود داشت. بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و آموزشی بازیکنان ماهر تفاوت معنی داری یافت شد. سایر نتایج نشان داد که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی آموزشی و پایه بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود داشت. بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و پایه بازیکنان مبتدی تفاوت معنی داری وجود داشت. در حالی که بین میانگین عملکرد مهارت شوت بسکتبال در شرایط خودگویی انگیزشی و آموزشی تفاوت معنی داری یافت نشد. نتیجه گیری: در کل به مربیان بسکتبال پیشنهاد می شود که جهت آموزش مهارت های حرکتی و افزایش عملکرد ورزشکاران از خودگویی های آموزشی و انگیزشی استفاده کنند. واژه های کلیدی: خودگویی آموزشی، خودگویی انگیزشی، پرتاب آزاد بسکتبال، ماهر، مبتدی | ||
کلیدواژهها | ||
خودگویی آموزشی؛ خودگویی انگیزشی؛ پرتاب آزاد بسکتبال؛ ماهر؛ مبتدی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تاثیر خودگویی آموزشی و انگیزشی بر عملکرد حرکتی بسکتبالیست های ماهر و مبتدی | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Objective: The aim of this study was to evaluate the effect of instructional and motivational self-talk on motor performance in basketball. Methodology: semi-experimental research with pretest and post-test was used. 38 basketball (23 ± 0.5 years old) Beginner and expert chosen randomly and were divided into 2 groups. In the first session¸ pre-test was performed. Then we asked to implement educational and motivational self-talk, and they shoot the basketball from the participants after the test was completed. Results: The results showed the average performance basketball shooting skills and basic instructional self-talk in terms of skilled players there was no significant difference. While the average performance basketball shooting skills and basic motivational self-talk in terms of skilled players, there was a significant difference. The average performance basketball shooting skills and motivational self-talk in terms of skilled players, no significant difference was found. Other results showed that the average performance in terms of instructional self-talk basketball shooting skills and basic beginner players, there was a significant difference. The average performance basketball shooting skills and motivational self-talk in terms of basic beginner players, there was a significant difference. While the average performance basketball shooting skills and motivational self-talk in terms of a significant difference was not found. Conclusion: In general, it is recommended that basketball coaches for teach motor skills and increase performance use educational and motivational self-talk. Keywords: instructional self-talk , motivational self-talk , free throw , skilled , beginner | ||
کلیدواژهها [English] | ||
instructional self-talk, motivational self-talk, free throw, skilled, beginner | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,318 |