تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,859 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,671 |
شناسایی و اولویت بندی موانع و چالش های اجرای خط مشی های آموزش عالی در ایران | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 13، شهریور 1398، صفحه 203-230 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2019.14934.1499 | ||
نویسندگان | ||
حسین ضابطپور کردی* 1؛ علی اکبر امین بیدختی2؛ علی محمد رضایی3؛ ابراهیم صالحی عمران4 | ||
1کارشناس ارشد معاونت پژوهشی دانشگاه مازندران | ||
2رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان | ||
3دانشگاه سمنان گروه روانشناسی | ||
4دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 21 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 15 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع اجرای خط مشی های آموزش عالی ایران صورت گرفته است. پژوهش از نوع آمیخته بوده که در بخش کیفی داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شده و با کد گذاری باز، محوری و انتخابی موانع اجرای خط مشی های آموزش عالی شناسایی شد. در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه ماحصل کار کیفی و بهره گیری از تحلیل سلسله مراتبی از نظر پنجاه نفر عضو هیئت علمی و متخصصان آموزش عالی به اولویت بندی موانع پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد موانع اجرای خط مشی های آموزش عالی شامل ده مفهوم اصلی در قالب 53 مقوله است که مفاهیم اصلی به ترتیب براساس تحلیل سلسله مراتبی عبارتند از: موانع مدیریتی ساختاری، موانع درون سازمانی، موانع فردی، موانع کلان کشوری، موانع مربوط به تدوین خط مشی، موانع مربوط به نظام آموزشی، موانع مربوط به اسناد بالا دستی، موانع محیطی و ابزاری و موانع مربوط به اجتماع و فرهنگ. | ||
کلیدواژهها | ||
وزارت علوم؛ تحقیقات و فناوری؛ خط مشی گذاری عمومی؛ نظام آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and Prioritizing the Barriers and Challenges of Implementing Higher Education Policies in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hoosein Zabetpor1؛ Ali Akbar Beidokhti2؛ Ali Rezaie3؛ Ebrahim Salehi4 | ||
چکیده [English] | ||
Identifying and Prioritizing the Barriers and Challenges of Implementing Higher Education Policies in Iran Abstract: The purpose of this study was to identify and prioritize obstacles to implementation of Iran's higher education policies. The research was a mixed type that was collected in the qualitative section of the data using a semi-structured interview and was identified by open coding, axial and selective barriers to implementation of higher education policies. In the quantitative section, by using a qualitative work questionnaire and using a hierarchical analysis, from 50 faculty members and higher education professionals, priority is given to barriers. Findings of the research show that the barriers to implementing higher education policies include 10 main concepts in the form of 53 categories, the main concepts of which are based on hierarchical analysis, respectively: administrative-organizational barriers, internal barriers, individual barriers, major obstacles, barriers Policy development issues, educational system barriers, barriers to high-level documents, environmental barriers and tools, and community and culture barriers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ministry of Science, Research and Technology, Public Policy, Higher Education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,605 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,187 |