تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,831 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
گونه شناسی گردشگران داخلی شهری و گردشگری مسوولیت پذیر(مورد مطالعه: گردشگران شهرهای بابلسر، لاهیجان و سرعین) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 3، دوره 8، شماره 30، آذر 1398، صفحه 17-34 اصل مقاله (387.2 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2019.14647.2889 | ||
نویسنده | ||
غلامرضا ملکشاهی* | ||
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 05 شهریور 1397، تاریخ بازنگری: 24 خرداد 1398، تاریخ پذیرش: 21 دی 1398 | ||
چکیده | ||
گردشگری مسوولانه، نوعی از گردشگری است که با هدف ایجاد فرصت های خوب از طریق استفاده بهینه از تعطیلات، ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان، مزایای اجتماعی-اقتصادی و حفاظت از منابع طبیعی ارائه شده است. این مفهوم پس از شناسایی اهمیت آن، برای ایجاد و بهبود بخشیدن به فرصتهای تجاری در بخش گردشگری، ظاهر شد. این مقاله بر نگرش مصرف کنندگان داخلی محصولات گردشگری نسبت به گردشگری پایدار در سه مقصد گردشگری شهری شمال ایران (بابلسر، لاهیجان و سرعین) تمرکز دارد. ابتدا گونهشناسی انواع گردشگران با بهرهگیری از مدل نهادی کوهن و بومی سازی آن برای ایران، انجام شد و گردشگران به سه گروه نهادی، نیمه نهادی و غیر نهادی تقسیم شدند، سپس ، میزان مسوولیتپذیری آنها در مصرف روزانه، در مقابل اجتماع و محیط زیست مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه آماری، 386 نفر با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از تکنیکهای تحلیل عاملی و آزمون آنووا استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که گردشگران نهادی بیشترین احساس مسوولیت را مقابل جوامع محلی و محیط زیست دارند. گروه نیمه نهادی از حد متوسط (3) پایینتر هستند و گروه سوم یعنی گردشگران غیر نهادی احساس مسوولیت چندانی در مقابل رعایت حقوق جوامع محلی و محیط زیست ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
"گردشگری"؛ "گونهشناسی"؛ "گردشگری مسوولیتپذیر"؛ "مدل نهادی کوهن" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The typology of urban tourists and responsible tourism (Case study: Tourists in Babolsar, Lahijan and Sareyn) | ||
نویسندگان [English] | ||
Gholamreza MALEKSHAHI | ||
چکیده [English] | ||
Responsible tourism is a type of tourism that aims to create good tourism opportunities through optimal use of holidays, improved quality of life for residents, socio-economic benefits and the protection of natural resources. This concept has emerged, having identified its importance to create and enhance business opportunities in the tourism sector. This article focuses on the attitudes of consumers of tourism products towards sustainable tourism in Three tourist destinations of northern Iran (Babolsar, Lahijan and Sareyn(. First, the typology of all types of tourists was carried out using Cohen's institutional model and its adaptations for Iran and tourists have been divided into three institutional, semi-institutional and non-institutional groups. Then, their level of responsibility in daily consumption, towards the community and the environment was evaluated. A sample of 386 people was selected using the Cochran formula. For data analysis, factor analysis and ANOVA testing were used. The results of the research show that, Institutional tourists, have the greatest sense of responsibility towards local communities and the environment. The semi-institutional group, is below 3. And the third group, non-institutional tourists, has little respect for the rights of local communities and the environment. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"tourism", "typology", "responsible tourism", "Cohen's institutional model" | ||
مراجع | ||
- فروغزاده، سیمین و رضویزاده، ندا (1393). گونهشناسی گردشگران شهری: کاربست مدل نهادی کوهن (مطالعهی موردی: شهر مشهد)، مجلهیبرنامهریزیوتوسعهگردشگری، سال سوم، شمارهی 9، صص: 169-190. -مرکز آمار ایران (تابستان 1393). نتایج آمارگیری از گردشگران ملی. -Beji-Becheur A. & et Bensebaa F. (2006). Companies’ practices and social responsibility: cases of companies in the French tourist sector, Ethics and Economics, 3(2): 1-20. (http://ethique-economique.org/). -Becker L.J., Seligman C., Fazio R.H. & Darley J.M. (1981. Relating attitudes to residential energy use, Environment and Behavior, 13(5): 590-609. -Blangy, S. (1995). Ecotourisme, tourisme durable et tourisme rural, Les Cahiers Espaces, 42(1995): 60-68. -Blangy S., Dubois G. & Kouchner F. (2002). Ecotourisme, Expériences Françaises, ODIT France, Collection Guide de savoir-faire. -Bramwell B., & Lane, B. (2008). Priorities in sustainable tourism research, Journal of Sustainable Tourism, 16(1): 1-4. -Cohen, E. (2004). Contemporary tourism- diversity and change, London: Elsevier. -Dolnicar S., Crouch G. I. & Long P. (2008). Environment-friendly tourists: What do we really know about them? Journal of Sustainable Tourism, 16(2):197-210. Duperne, H. (2007). Le tourisme durable, Ed. l’Harmattan (sous la direction de), 120 p. Guillon, B. (2007). Croisieres et securite: les choix en matiere de strategie marketing, Revue Française de Marketing, 215(5): 47-56. Francois-Lecompte, A. (2005). La consommation socialement responsable: proposition et validation d’un cadre conceptuel intégrateur, These de doctorat, Universite Pierre Mendes France, Grenoble 2. François-Lecompte, A., & Isabelle Prim-Allaz, I. (2009). Les Français et le tourisme durable: proposition d'une typologie, Management & Avenir, 9(29): 308-326. DOI 10.3917/mav.029.0308 Francois-Lecompte A. & Valette-Florence, P. (2006). Mieux connaitre le consommateur socialement responsible, Décisions Marketing, 41(2006): 67-80. http://irantim.com/shakhes/tourism-highlights2018/ (5 June 2019). Keller, P. (1998). Tourisme et environnement: vers une nouvelle culture, Editions du conseil de l’Europe. Lansing P. & De Vries P. (2006). Sustainable Tourism: Ethical Alternative or Marketing Ploy, Journal of Business Ethics, 72(1): 77-85. Lowry, L. L. (2017). Cohen’s Model of Typologies of Tourists. International Encyclopedia of Travel and Tourism, Thousand Oaks, SAGE Publications, Inc, 280-282. Mihalic, T. (2016). Sustainable-responsible tourism discourse - Towards ‘responsustable’ tourism, Journal of Cleaner Production, 111(2016): 461-470. Mohd Hafiz Hanafiah, A., & Jamaluddin, A.(2016). Responsible Tourism Practices and Quality of Life: Perspective of Langkawi Island communities, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 222(2016): 406-413. Mueth, T. (1998). Accor repeint ses hotels en vert, Espaces, 153, octobre, 3p. Webster, F. E. J. (1975). Determining the Characteristics of the Socially Conscious Consumer, Journal of Consumer Research, 2(3): 188–196.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 579 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 797 |