تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,672 |
بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد بازار کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه گردشگری شهر تهران(نقش تعدیلگری شدت رقابت) | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 29، شهریور 1398، صفحه 159-171 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2019.14279.2855 | ||
نویسندگان | ||
مریم گلستانی* 1؛ آصف کریمی2؛ حمید رضا یزدانی3 | ||
1پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
2هیئت علمی گروه کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
3هیئت علمی گروه کسب و کار، دانشکده مدیریت و حسابداری ف پردیس فارابی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 13 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 01 دی 1398 | ||
چکیده | ||
اهمیت گردشگری و لزوم بررسی موضوعات مختلف آن بر کسی پوشیده نیست. در این میان کسبوکارهای کوچکومتوسط که بهعنوان مهمترین تسهیلکننده صنعت گردشگری شناختهشدهاند، نیازمند توجه ویژه میباشند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد بازار کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه گردشگری، با نقش تعدیلگری شدت رقابت هست. پژوهش حاضر بر مبنای هدف کاربردی و ازنظر طرح پژوهش، کمی، از روش توصیفی- تحلیلی میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعه آماری پژوهش، مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط حوزه گردشگری شهر تهران هست که حجم آن 1600 میباشد. با استفاده از جدول مورگان تعداد 310 نمونه انتخاب شد. برای آزمون فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده و تجزیهوتحلیلها از طریق نرمافزارهای SPSS وWarp PLS انجامشده است. نتایج نشان داد که بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی کسبوکارهای ذکرشده تأثیر معنادار و مثبت دارد. همچنین تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد بازارشان معنادار و مثبت بوده است، قابلیتهای بازاریابی نیز بر عملکرد بازار این کسبوکارها تأثیر معنادار و مثبت دارد. بااینحال، شدت رقابت در رابطه بازاریابی کارآفرینانه و قابلیتهای بازاریابی و در رابطه بین قابلیتهای بازاریابی و عملکرد بازار نقش تعدیلگری ندارد و این دو فرضیه رد شدهاند. درنهایت با توجه به نتایج پژوهش پیشنهادهایی ارائهشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"بازاریابی کارآفرینانه"؛ "قابلیتهای بازاریابی"؛ "عملکرد بازار"؛ "کسبوکارهای کوچک و متوسط"؛ "شدت رقابت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the effect of entrepreneurial marketing on marketing capabilities and market performance in tourism SMEs in the city of Tehran (The moderating role of competition intensity) | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Golestani1؛ Asef Karimi2؛ HamidReza Yazdani3 | ||
1Farabi Campus of Tehran University | ||
2Faculty of Business Group, Faculty of Management and Accounting, Farabi Campus, Tehran University | ||
3Faculty of Science Farabi University of Tehran-Business Group-School of Management and Accounting | ||
چکیده [English] | ||
The importance of tourism and the need to examine various topics in the area, is widely acknowledged. At the same time, (SMEs),as the most important facilitators in the tourism industry have recently become increasingly concerned the aim of this study was to investigate the effects of entrepreneurial marketing on SMEs’ marketing abilities and market performance in the field of tourism, considering the moderating role of competition intensity. The present study is an applied study in terms of aim and a quantitative study in design, while being descriptive-analytical in method. Data was gathered through a questionnaire and the sample population consisted of tourism SME managers in the city of Tehran, amounting to 1600 businesses in total. Sampling was performed, using the Morgan table, 310 samples were chosen. . To test the research hypotheses, structural equation modeling, SPSS and Warp PLS softwares have been used. The results showed that entrepreneurial marketing affects the marketing capabilities of the studied businesses and enterprises., business marketing capabilities were also proven to have an effect on market performance. However, competition intensity was found to have no moderating effect on the relationship between entrepreneurial marketing and marketing capabilities and the relationship between marketing capabilities and market performance. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Entrepreneurial marketing", "marketing capabilities", "market performance", "small and medium-sized enterprises", "competition intensity" | ||
مراجع | ||
احمدپورکاسگری، سینا (1393)، "شناسایی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر عملکرد کسبوکارهای کوچک و متوسط". پایاننامه کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشگاه تهران، پردیس البرز. آقازاده، هاشم (1387)، "پایاننامه طراحی مدل استراتژیک بازارگرایی بانکهای تجاری ایران"، پایاننامه دکتری، دانشگاه تهران. حسینزاده شهری، حبیبی، معصومه و حیدری، وجیهه (1394)، "بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی بر حسگری و شکلگیری استراتژی خلاق و بهموقع بازاریابی(موردمطالعه صادرکنندگان کاشی و سرامیک)"، فصلنامهعلمی- پژوهشیتحقیقاتبازاریابینوین، سال پنجم، شماره 1: 107 -128. رضایی دولتآبادی، حسین و خائف الهی، احمدعلی (1384)، "مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسبوکار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع شیمیایی"، فصلنامۀمدرسعلومانسانی، دوره 10، شماره 1: 131-161. رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد (1389)، "بازاریابی گردشگری"، چاپ چهارم، اصفهان: انتشارات چهارباغ. رضایی، روحالله، منگلی، نسرین و صفا، لیلا (1394)، "بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و تأثیر آن در کسبوکارهای کوچک و متوسط"، نشریهکارآفرینیدرکشاورزی، جلد2 : شماره 2، 1-16. فیض، داوود، نعمتی، محمدعلی، جبلی جوان، اشکان و زنگیان، سمیه (1391)، "تأثیر قابلیت بازاریابی بر پیامدهای عملکردی شرکتهای کوچکومتوسط کارآفرین)مورد مطالعه: شرکت مواد غذایی تهران همبرگر("، فصلنامهنوآوریوارزشآفرینی، سال 1، شماره 1 : 19-28. Auh, S., & Menguc, B. (2005). “Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity”. Journal of Business Research, 58(12), 1652-1661. Becherer, R., Helms, M. & McDonalds, J. (2012). “The Effect of entrepreneurial marketing on outcome goals in SMEs”. New England journal of entrepreneurship.(15), 7-12. Becherer, R., Haynes, P. & Helms, M. (2008). “An exploration inevestigation of entrepreeural marketing in SMEs:The influence of the owner/operator”. Journal of Business and Entrepreneurship,(20)2 , 44-63. Chaudhury, S.R., Albinsson, P.A., Show, G. D. & Moench, V. (2014). “The winemaker as entrepreneurial marketer :an exploratory study”, International Journal of WineBusiness Research, (26)4, 259-278. Franco,M.,Santos,M.D.F.,Ramalho,I&Nunes,C. (2014).”An exploratory study of ntrepreneurial marketing in SMEs The role of the founder-entrepreneur”. Journal of Small Business and Enterprise Development, (21)2, 265-283.
Hacioglu, G., Eren, S. S., Eren, M. S., & Celikkan, H. (2012). “The effect of entrepreneurial marketing on firm’s innovative performance in Turkish SMEs”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (58), 871-878.
Hamali, S. (2015). “The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City, Indonesia”. Developing Country Studies, 5(1), 24- 30.
Jaafar, M.(2012). “Entrepreneurial marketing and accommodation businesses in East Peninsular Malaysia”, Tourism and Hospitality Research, 12(2) 89–100.
Karanja., S.C, Muathe,S.M.A , Thuo, J. K.(2014). “Marketing Capability and the Performance of Mobile Service Provider Intermediary Organizations in Nairobi County, Kenya”,International Journal of Education and Research, 2(5),499-512.
Lim. I., Anantadjaya. S. & Tobing. R.(2012). “Entrepreneurial marketing activities: evidence in PQK in BSD city branch location”. Journal ofmanagement studies,(1)1,1-15. Lumpkin, G., & Dess, G. (1996). “Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance”. Academy of Management Review, 21(1), 135–172. Martin, S.L & Javalgi, R.G. (2015). “Entrepreneurial orientation, marketing capabilities and performance: The Moderating role of Competitive Intensity on Latin American International New Ventures”, Journal of Business Research.
Martinez-Roman, J.A, Tamayo, J.A, Gamero, J & Romero, J.E. (2015). “Innovativeness and business performances in tourism SMEs”,Annals of Tourism Research 54 ,118–135.
Meneses,O. A.M & Teixeira, A.A.C. (2011).”The innovative behaviour of tourism firms,Economics and Management Research Projects”: An International Journal, 1(1), 25-35.
Morris, M. H., Schindehutte, M.&Laforge,R.(2002). “Entrepreneurial Marketing: A Construct for Integrating Emerging Entrepreneurship and Marketing Perspectives”. Journal of Marketing Theory and Practice.10.1-19.
Nguyen,B., Yu, X., Melewar, T.C & Gupta, S.(2016). “Critical brand innovation factors (CBIF): Understanding innovation and market performance in the Chinese high-tech service industry”, Journal of Business Research.
Othman, P & Rosli, M.(2011).”The Impact of Tourism on Small Business Performance: Empirical Evidence from Malaysian Islands”, International Journal of Business and Social Science,2(1),11-21.
Pe´rez-Caban˜ ero,C., Gonza´lez-Cruz, T & Cruz-Ros, S. (2011). “Do family SME managers value marketing capabilities’ contribution to firm performance?”, Marketing Intelligence & Planning, (30)2, 116-142.
Rodríguez-Gutiérrez, M.G., Moreno, P & Tejada P. (2015). “Entrepreneurial orientation and performance of SMEs in the services industry”, Journal of Organizational Change Management, (28)2.
Shaw, E. (2010). “Entrepreneurial Marketing: The Growth of Small Firms in the New Economic Era”, International Small Business Journal. London, 22 (1), 110-133. Slater, S.F., & Narver, J.C.(1994). “Does competitive environment moderrate the market orientation performance relationship?” Journal of Marketing, 58(1). Sole, M. (2013). ”Entrepreneurial marketing: conceptual exploration and link to performance”, Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, (15)1, 23-38.
Tutar, H., Nart, S & Bingöl, D. (2015). “The Effects of Strategic Orientations on Innovation Capabilities and Market Performance: The Case of ASEM”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 207 , 709 – 719.
Wu, J, (2013). “Marketing capabilities institutional development and the performance of emerging market firms: A multinational study”, Intern. J. of Research in Marketing, 30, 36- 45.
Yam, R.C.M., Lau. A.K.W. & Tang, E. P. Y. (2010). “ Technological Innovation Capabilities and Firm Performance”, World Academy of Science, Engineering and Technology.
Ye, K., Shen,L & Lu, W. (2014). “A discriminant model for measuring competition intensity of construction market”, Engineering, Construction and Architectural Management, (21)2, 152-169. Zahra,S.A., & Covin,J.G.(1995).”Contextual influences on the corporate entrepreneurship performance relationship: A longitudinal analysis”. Journal of Business Venturing, 10, 43–58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 835 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 813 |