تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,284 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,966 |
نقش واقعیت مجازی در ایجاد حس حضور، تمایلات رفتاری و بازاریابی مقاصد گردشگری | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 30، آذر 1398، صفحه 79-94 اصل مقاله (381.91 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2019.16627.3075 | ||
نویسندگان | ||
شیوا چاکررضا1؛ روزبه میرزائی* 2؛ نازنین تبریزی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه مازندران | ||
3عضو هیات علمی دانشگاه مازندارن | ||
تاریخ دریافت: 05 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 04 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 13 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
فنّاوری پیشرفتهی واقعیت مجازی، با فراهم نمودن فرصت پیشتجربه مقصد، صنعت گردشگری را دستخوش تغییرات کرده است. بنابراین، این صنعت، با چالش درک هر چه بیشتر تکنولوژی واقعیت مجازی بهمنظور جذب و نگهداری گردشگران بالقوه روبرو شده است. در این پژوهش نقش نمایشگر واقعیت مجازی در شکل-گیری حس حضور فضایی و تمایلات رفتاری پس از تجربه محیط مجازی مدنظر قرار گرفته است. 302 نفر از گردشگران خروجی بالقوه در قالب دو گروه مجزا و به روش گلولهبرفی انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه است که پس از تأیید روایی و پایایی، توزیع گردید. دادهها توسط آزمون ANOVA دو سویه و آزمون همبستگی پیرسون تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که نمایشگر واقعیت مجازی بر هر دو بعدِ حس خودیابی و عملکرد ممکن از حس حضور فضایی تأثیر مثبت دارد. نمایشگر واقعیت مجازی بهصورت مستقیم بر تمایلات رفتاری تأثیر نداشته و از طریق حس خودیابی بر تمایلات رفتاری پس از تجربه محیط مجازی اثر میگذارد. قدرت تجسّم فردی بر حس حضور فضایی تاثیر معناداری دارد و بنابراین، هر چه کاربر محیط مجازی از قدرت تجسّم بالاتری برخوردار باشد، بهتر میتواند خود را در محیط مجازی حس کند. همچنین، میان دو متغیر حس حضور فضایی و تمایلات رفتاری همبستگی مثبت وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واقعیت مجازی؛ حس حضور؛ حس خودیابی؛ تمایلات رفتاری؛ بازاریابی مقصد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of virtual reality on creating a sense of spatial presence, behavioral intentions, and destination marketing | ||
نویسندگان [English] | ||
shiva chakerreza1؛ Roozbeh Mirzaei2؛ Nazanin Tabrizi3 | ||
1MSc student University of Mazandaran | ||
2tourism management/social sciences and humanity University of Mazandaran Iran | ||
3tourism management/social sciences/University of Mazandaran/Iran | ||
چکیده [English] | ||
Today, advanced virtual reality technology has changed the tourism industry by providing an opportunity for pre-experience destination. Therefore, the industry faces the challenge of realizing virtual reality technology to attract and retain potential tourists. To this end, in this research, the role of virtual reality display in shaping the sense of spatial presence and behavioral intentions after experiencing the virtual environment is considered. 302 potential outbound tourists who were chosen by the snowball method, in two separate groups participated in the research. The data collection tool was a questionnaire that was distributed after testing validation and reliability. Data were analyzed by two-way ANOVA and Pearson correlation test. The results showed that the virtual reality display has a positive effect on the sense of self-location and possible actions of the sense of spatial presence. Virtual reality display does not directly, but through the sense of self-location affect behavioral intentions after experiencing the virtual environment. Spatial ability impact the sense of spatial presence. Therefore, the more user has the spatial ability, the better he can feel being in the virtual environment. Also, there is a positive correlation between spatial presence and behavioral intentions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Virtual Reality, Sense of Presence, Self-Location, Behavioral Intentions, Destination Marketing | ||
مراجع | ||
1. اسلامیهشجین، محمود (1396). بررسی چگونگی تاثیر واقعیت مجازی بر هرم ارزش ویژه برند (مورد مطالعه: هتل آرمان)، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان. 2. زارعی، عظیم؛ قربانی، فاطمه و پدرامنیا، مینو (1391). عوامل مؤثر بر واکنشهای رفتاری بازدیدکنندگان از مقصدهای گردشگری، فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، سال هفتم، شماره 20، زمستان 91، صص: 141-166. 3. فلاحتفتی، حامد؛ اسعدی، میرمحمد و ممیزیمهرجردی، حمیرا (1397). طراحی مدل زیرساخت محور در توسعه گردشگری الکترونیک با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: استان یزد)، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال هفتم، شماره 15، تابستان 97، صص: 117-135. 4. محمودیمیمند، محمد؛ فارسیجانی، حسن و طاهریموسوی، سارا (1392). ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران، چشمانداز مدیریت بازرگانی، شماره 13، بهار 92، صص: 123-143. 5. مینایی، بهروز و رازیزاده، علی (1393). عناصر شکلدهنده حس حضور و بازتاب آن بر هویت کاربران بازیهای رایانهای، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، شماره 2، تابستان 93، صص: 25-48. 6. Austin, P. D. and Siddall, P. J. (2019). Virtual reality for the treatment of neuropathic pain in people with spinal cord injuries: A scoping review, The Journal of Spinal Cord Medicine, 1-11. https://doi.org/10.1080/10790268.2019.1575554 7. Benckendorff, P. J., Sheldon, P. J. and Fesenmaier, D. R. (2014). Tourism information technology. Wallingford: Cabi. 8. Cho, Y. H., Wang, Y., and Fesenmaier, D. R. (2002). Searching for Experiences, Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(4), 1-17. 9. Cowon, K., and Ketron, S. (2019). A dual model of product involvement for effective virtual reality: The roles of imagination, co-creation, telepresence, and interactivity. Journal of Business Research, 100, 483-492. 10. Fesenmaier, D. R., and Jeng, J. (2000). Assessing structure in the pleasure trip planning process, Tourism Analysis, 5, 13-28. 11. Flavián, C., Sánchez, S., and Orús, C. (2018). The impact of virtual, augmented and mixed reality technologies on the customer experience. Journal of Business Research, 100, 547-560. 12. Giberson, J. (2017). Generation Y, Virtual Reality and Tourism. Tourism Travel and Research Association: Advancing TourismResearch Globally. 10, 1-6. Retrieved from http://scholarworks.umass.edu/tra/2017/Grad_Student_Workshop/10 13. Gibson, A., and O’Rawe, M. (2018). Virtual reality as a travel promotional tool: Insights from a consumer travel fair. In T. Jung, & M. C. tom Dieck (Eds.), Augmented reality and virtual reality: Empowering human, place and business (93–107). Cham: Springer. 14. Guttentag, D.A. (2010). Virtual reality: Applications and implications for tourism. Tourism Management, 30, 637–651. 15. Huang, Y. C., Backman, S. J., Backman, K. F., Moore, W. (2012). Exploring user acceptance of 3D virtual worlds in travel and tourism marketing. Tourism Management, 36(3): 490–501. 16. Huang, Y. C., Backman, K. F., Backman, S. J., and Chang, L. L. (2016). Exploring the Implications of Virtual Reality Technology in Tourism Marketing: An Integrated Research Framework. International Journal of Tourism Research, 18, 116–128. 17. Hyun, Y. M. (2007). Developing the virtual destination image formation model, Doctoral dissertation of University of Surrey, UK: 1-317. Retrieved from https://search.proquest.com/openview/86d69beb65f73dfad0d007d514c25a5b/1?cbl=51922&diss=y&pq-origsite=gscholar 18. Hyun, Y. M. and O’Keefe. (2012). Virtual destination image: Testing a telepresence model. Journal of Business Research, 65, 29–35. 19. Jung, T. H., and tom Dieck, M. C. (2017). Augmented reality, virtual reality, and 3D printing for the co-creation of value for the visitor experience at cultural heritage places. Journal of Place Management and Development, 10(2), 140-151. 20. Keng, C. J., and Lin, H. Y. (2006). Impact of telepresence levels on internet advertising effects. Cyber Psychology & Behavior, 1(9), 82-94. 21. Lee, O., and Oh, J.-E. (2007). The impact of virtual reality functions of a hotel website on travel anxiety. CyberPsychology & Behavior, 1(4), 584–586. 22. Lee, E. A. L., Wong, K. W., and Fung, C. C. (2010). How does desktop virtual reality enhance learning outcomes? A structural equation modeling approach. Computers and Education, 55(4), 1424-1442. 23. Li, S. C., Robinson, P., and Oriade, A. (2017). Destination marketing: The use of technology since the millennium. Journal of Destination Marketing & Management, 6, 95-102. 24. Lombard, M., and Snyder-Duch, J. (2013). Interactive advertising and presence: A framework. Journal of Interactive Advertising, 2(1), 56-65. 25. Mabrook, R. and Singer, J. B. (2019). Virtual Reality, 360° Video, and Journalism Studies: Conceptual Approaches to Immersive Technologies. Journalism Studies, 20(14), 2096-2112. 26. Marasco, A., Buonincontri, P., Niekerk, M., Orlowski, M., and Okumus, F. (2018). Exploring the role of next-generation virtual technologies in destination marketing. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 138-148. 27. Marchiori, E., Niforatos, E., and Preto, L. (2018). Analysis of users’ heart rate data and self-reported perceptions to understand effective virtual reality characteristics. Information Technology & Tourism, 18(4), 1-23. 28. Mohamed, S. A. and Naby, W. M. A. (2017). Toward Applying Virtual Reality Technique as a Promotional Tool in Tourism and Hospitality Services in Egypt. International Journal of Heritage, Tourism and Hospitality, 11(2), 79-97. 29. Moorhouse, N., Jung, T., and tom Dieck, M. C. (2018). The marketing of urban tourism destinations through virtual reality: tourism marketers’ perspectives. In Proceedings of the 8th Advances in Hospitality and Tourism Marketing and Management (AHTMM), Bangkok, Thailand, 25-29 June 2018 (45-50). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326704057
30. Neuhofer, B., Buhalis, D., and Ladkin, A. (2012). Conceptualising technology enhanced destination experiences. Journal of Destination Marketing & Management, 1(2),36-46. 31. Neuhofer, B., Buhalis, D., and Ladkin, A. (2015). Smart technologies for personalized experiences: A case study in the hospitality domain Electronic Markets. The International Journal of Networked Business, 25(3), 243-254. 32. Neuhofer, B., McFee, A., Mayrhofer, T., Baràtovà, A., Rainoldi, M., Egger, R. (2019). The Effects of virtual reality on destination image formation. In Pesonen J., Neidhardt J. (Eds), Information and Communication Technologies in Tourism 2019 (107-119). Cham: Springer. 33. Pengnate, S., Riggins, F. J., and Zhang, L. (2019). The Effects of Social and Spatial Presence on Engagement in a 3D Virtual Reality Environment: An Empirical Investigation. In Proceedings of the 52nd Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS), 8-11 January 2019 (1648-1656). Retrieved from https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/59605/0165.pdf 34. Pike, S., and Page, S. J. (2014). Destination marketing organizations and destination marketing: A narrative analysis of the literature. Tourism Management, 41, 202-227. 35. Rainoldi, R., Driescher, V., Lisnevska, A., Zvereva, D., Stavinska, A., Relota, J., and Egger, R. (2017). Virtual Reality: An Innovative Tool in Destinations’ Marketing. The Gaze Journal of Tourism and Hospitality, 9, 53-68. 36. Riva, G., Mantovani, F., and Gaggioli, A. (2004). Presence and rehabilitation: Toward second-generation virtual reality applications in neuropsychology. Neuro Engineering and Rehabilitation, 9(1), 1-11. 37. Sharma, A., Bajpai, P., Singh, S., & Khater, K. (2017). Virtual Reality: Blessings and Risk Assessment. Indian Journal of Science & Technology, 11(20), 1-22. 38. Stylidis, D., Shani, A., and Belhassen, Y. (2017). Testing an integrated destination imagemodel across residents and tourists. Tourism Management, 58, 184–195. 39. Suh, K. S., and Chang, S. (2006). User interfaces and consumer perceptions of online stores: The role of telepresence, Behaviour & Information Technology, 25(2), 99-113. 40. Suh, K.-S., and Lee, Y. E. (2005). The Effects of Virtual Reality on Consumer Learning. Management Information Systems Quarterly, 29(4), 673–697. 41. Sundar, S. S., and Kim, J. (2005). Interactivity and persuasion: Influencing attitudes with information and involvement. Journal of Interactive Marketing, 2(5), 5-18. 42. Thomas, W. A., & Carey, S. (2005). Actual/virtual Visits: What are the Links?In Museums and the Web. In Proceeding International conference on museums and the web 2005, Vancouver, British Columbia, Canada, 18-21 April 2005. Retrieved from http://www.archimuse.com/mw2005/papers/thomas/thomas.html 43. Tussyadiah, I., Wang, D., and Jia, C. H. (2017). Virtual reality and attitudes toward tourism destinations. In R. Schegg, & B. Stangl (Eds.). In Proceedingsof Information and communication technologies in tourism 2017, Rome, Italy, 24-26 January 2017 (229–239). Cham: Springer. 44. Tussyadiah, I. P., Wang, D., Jung, T. H., and tom Dieck, M. (2018). Virtual reality, presence, and attitude change: Empirical evidence from tourism. Tourism Management, 66,140-154. 45. Vorderer, P., Wirth, W., Gouveia, F.R., Biocca, F., Saari, T., Jäncke, F., … and Jäncke, P. (2004). MEC Spatial Presence Questionnaire (MEC-SPQ): Short documentation and instructions for application. Report to the European Community, Project Presence: MEC (IST-2001-37661), 1-14. Retrieved from https://academic.csuohio.edu/kneuendorf/frames/MECFull.pdf 46. Wang, C. Y., and Hsu, M. K. (2010). The Relationships of Destination Image, Satisfaction, and Behavioral Intentions: An Integrated Model. Journal of Travel and Tourism Marketing, 27(8), 829-843. 47. Wei, W., Qi, R., and Zhang, L. (2019). Effects of virtual reality on theme park visitors' experience and behaviors: A presence perspective. Tourism Management, 71, 282-293. 48. Zeng, W., and Richardson, A. (2017). Using Immersive Virtual Reality to Create Presence in Online Shopping. Information Systems, 4, 11-19. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,261 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,455 |