تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,856 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,666 |
مطالعه عوامل موثر بر تقاضای گردشگری داخلی در استان گلستان | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 30، آذر 1398، صفحه 177-196 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2020.16150.3032 | ||
نویسندگان | ||
آنامحمد آق ارکاکلی* 1؛ محمود یحیی زاده فر2؛ دیانا گندم فشان3؛ ناهید اسمعیلی خان به بین4 | ||
1دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی،واحد آزادشهر(مرکز کلاله)، کلاله،ایران | ||
2استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه مازندران،مازندران،ایران | ||
3دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی ،دانشگاه پیام نور تهران،تهران،ایران | ||
4کارشناس ارشد مدیریت دولتی،گروه مدیریت و حسابداری،دانشگاه آزاد اشلامی، واحد آزادشهر،آزادشهر،ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1398، تاریخ بازنگری: 11 تیر 1398، تاریخ پذیرش: 14 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله تعیین عوامل موثر بر تقاضای گردشگری داخلی در استان گلستان می باشد. اطلاعات مورد استفاده در این مقاله از نوع مقطعی است که شامل384 خانواده گردشگر داخلی است که در فروردین سال 1398، حداقل به مدت یک شب در استان گلستان اقامت داشته اند. نمونه مورد مطالعه در این مقاله بصورت نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب و اطلاعات موردنیاز از طریق مصاحبه شفاهی با سرپرست خانوار گردشگران و تکمیل پرسشنامه جمع اوری شد. برای تخمین تابع تقاضای گردشگر،از مدل سیستم تقاضای تقریبا ایده ال (AIDS) که به شکل مدل رگرسیون است، استفاده و رگرسیونهای مجزا برای تخمین تقاضای پنج کالای غذا، مسکن، ایاب وذهاب، بلیط بازدید از مراکزدیدنی و سوغات محاسبه گردید. نتایج نشان می دهد عوامل مختلفی همچون،خصوصیات خانوار گردشگر، نوع محل اسکان در مسافرت، نحوه ایاب وذهاب، نوع مسکن درشهر محل سکونت و فاصله شهرمحل سکونت گردشگر با استان گلستان، برتقاضای کالاهای گردشگری در استان گلستان تاثیرگذار میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تقاضای گردشگر؛ گردشگری داخلی؛ سیستم تقاضای تقریبا ایده ال (AIDS)؛ استان گلستان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Factors Affecting Demand for Domestic Tourism in Golestan Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Annamohammad Agharkakli1؛ Mahmood Yahyazadefar2؛ Deyana Gandomfeshan3؛ Nahid Esmaeili khanbebeyn4 | ||
1Ph.D. student in Business Mnagement, Management and Accounting Department ,Islamic Azad University, zadshahr Branch(Kalaleh Center) , Kalaleh, Iran (Corresponding Author) Email:am.agharkakli@gmail.com | ||
2Professor of Business Management, Mazandaran University, Mazandaran Province, Iran | ||
3Ph.D. student in Business Management, Department of Management and Accounting, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
4Master of Public Management, Management and Accounting Department, Islamic Azad University, Azadshahr Branch, Azadshahr, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this paper is to determine the factors affecting the demand for domestic tourism in Golestan province. The information used in this article is of a cross-sectional type that includes 384 families of domestic tourists who have resided in Golestan province for at least one night in April of 1398. The sample was selected in this paper by stratified random sampling and the required information was collected through oral interview with the head of household tourists and completed the questionnaire. To estimate the demand function of the tourist, the model of the almost ideal model of the demand-side system (AIDS) model, which is in the form of a regression model, was used and separate regressions were calculated to estimate the demand for five food commodities, housing, hospitality, tickets, and souvenir visits. The results show that various factors such as the characteristics of the tourist's type, the type of accommodation in the trip, the type of accommodation, the type of housing in the city of residence and the distance of the town of the tourist settlement with Golestan province is influential on the demand for tourism products in Golestan province. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tourism demand, Domestic tourism, Almost ideal demand system (AIDS), Golestan province | ||
مراجع | ||
- بزازان،فاطمه و آزاددانا،فهیمه(1397). اثرات اقتصادی ورود گردشگران داخلی به قم )رویکرد داده ستانده دومنطقه ای(،مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری،سال هفتم،شماره 25،تابستان 97،24-8. - پورکاظمی،محمدحسین ورضایی،جواد،( 1385). بررسی کارایی صنعت گردشگری با استفاده از روشهای ناپارامتری (ایران وکشورهای منطقه). پژوهشنامه اقتصادی ، شماره18،صص281- 302 - جانی،سیاوش و دنیابین،فهیمه (1396). بررسی عوامل موثر بر تعداد و طول اقامت گردشگران ملی:مطالعه بین استانی،مجله ی برنامه ریزی و توسعه گردشگری،سال ششم،شماره 22،پاییز 96،53-30. - حبیبی،فاتح و محمدی،سمیرا (1396).بررسی تاثیر توسعه گردشگری بر شاخص توسعه انسانی (HDI )،اولین همایش بین المللی برنامه ریزی اقتصادی ،توسعه پایدار و متوازن منطقه ای رویکردها و کاربردها،سنندج،دانشگاه کردستان،اردیبهشت 1396. - حسنوند،سمیه و خداپناه،مسعود(1393). تأثیر گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه: دورویکرد پانل ایستا و پانل پویا، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان،سال دوم، شماره ششم، تابستان 1393،102-87. - حافظ نیامحمدرضا،1380،مقدمه ای بر روش تحقیق درعلوم انسانی،تهران،انتشارات سمت. - داس ویل، راجر. (1378). مدیریت جهانگردی: مبانی، راهبردها و آثار، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی. تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی . - رضوانی، علی اصغر(1382). جغرافیا و صنعت توریسم، چاپ پنجم، تهران انتشارات پیام نور ، ص193. - رنج پور، رضا؛ کریمی تکانلو، زهرا؛ نجفی نسب، میر حجت.(1390). بررسی فرضیه " توریسم منجر به رشد" در ایران طی دوره 1347-1388.فصلنامه تحقیقات اقتصادی راه اندیشه.صص115-133. - رهنما،محمدتقی. (1378)،طرح جامع گردشگری استان گلستان،جلد اول،صص1-8. - زیاری،کرامت اله،جمالی،کیوان و صادقی،فرشید(1396). ارائه الگوی توسعه پایدار گردشگری شهری (نمونه موردی: شهر لاهیجان، نشریه گردشگری شهری، دورە 4، شمارە 4، زمستان 1396،71-55. - زنگی آبادی، علی، محمدی، جمال و زیرک باش، دیبا. (1385). تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان.مجله جغرافیا و توسعه. صص156-131. - صادقی، محمدجواد و دیگران، (2004). کششهای قیمتی و هزینهای توریسم داخلی در ایران. یازدهمین کنفرانس سالانه پژوهشهای اقتصادی برای کشورهای عربی، ایران و ترکیه در بیروت لبنان ،دسامبر2004 - ضرغام بروجنی،حمید و صداقت،مریم(1397).مدل فرایندی توسعه پایدار گردشگری جمهوری اسلامی ایران(نظریه ای داده بنیاد با تاکید بر برنامه های پنج ساله توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی)، فصلنامه علمی – پژوهشی گردشگری و توسعه،سال هفتم،شماره سوم،پاییز 97،73-25. - ضیایی،محمود و تراب احمدی،مژگان(1393).شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی،تهران،نشر علوم اجتماعی. - عرب،زهرا(1393). بررسی و مطالعه تاثیر هنر- صنعت گردشگری بر رشد و توسعه اقتصادی در ایران و کشورهای OECD در سال های 2010 تا 2013،دوفصلنامه هنرهای کاربردی،شماره پنجم،بهار و تابستان 1393،65-59. - غنیان، منصور، قدیری معصوم، مجتبی، مطیعی لنگرودی، سید حسن و زر افشانی، کیومرث(107:1389).زن در توسعه و سیاست،شماره سی ام،پاییز 1389،110-93. - فرزین،محمدرضا،افسر،امیر،دبیر،علیرضا و زندی،ابتهال(1397). دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری،سال ششم،شماره دوازدهم،پاییز و زمستان 1397،144-121. - کوپر ، کریس؛ فلچر، جان؛ گیلبرت، دیوید، ون هیل، استفان.(1380). اصول و مبانی جهانگردی. ترجمه اکبر غمخوار. تهران انتشارات فرآماد. - لومسدن، لس. (1380). بازاریابی گردشگری. ترجمه محمد ابراهیم گوهریان. تهران، دفتر پژوهش های فرهنگی. - مروت حبیب ، سالم علی اصغر وخادم نعمت اللهی محبوبه (1397).شناسایی عوامل موثر بر تقاضای گردشگری خارجی،فصلنامه پژوهشنامه اقتصادی،سال هجدهم،شماره 69، 306-275. - مروت,حبیب و سالم،علی اصغر(1397). بررسی عوامل اقتصادی – اجتماعی مؤثر بر تقاضای گردشگری داخلی و خارجی خانوارهای شهری،فصلنامه اقتصاد کاربردی،دوره هشتم،شماره 25،تابستان 97،60-49. - ممی پور، سیاب و عبدی، فهمیه(1396). بررسی اثرات سرریز فضایی گردشگری بر رشد اقتصادی استانهای ایران: در چارچوب تحلیل همگرایی فضایی بتا،مجله برنامه ریزی و توسعه - گردشگری،دوره 6 ، شماره 22 ، صص 76-54. - محمودی میمند، محمد؛ فارسیجانی، حسن؛ طاهری موسوی، سارا (1392) ارائه الگوی ترکیبی عوامل مؤثر بر توسعه و پذیرش گردشگری مجازی در ایران، فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، دوره13، شماره46، صص.124-143. - مومنی،هوشنگ و غلامی پور،لیلا،( 1390 ).تخمین تابع تقاضای گردشگری در استانهای منتخب، فصلنامه علوم اقتصادی ، سال چهارم، شماره 14. - نظری محسن ، اسفیدانی محمد رحیم و طباطبایی سید مهدی (1396). ارزیابی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران بین المللی با استفاده از مدل جاذبه، تحقیقات اقتصادی ، دوره 52 ، شماره 1، بهار 96، 243-215. - نصرالهی،خدیجه، جهانبازی، ندا و ناصری، طاهره (1391). رده بندی استانهای کشور برحسب جاذبه های گردشگری، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری، دوره 9 ، شماره 28، 37-17. - یعقوبی منظری پریسا و آقامیری سید امید(1397). فصلنامة علمی - پژوهشی گردشگری و توسعه، سال هفتم، شمارة چهارم، زمستان 97، 37-18.
- Athanasopoulos, George ; Deng,Minfeng; Li ;Gang.(2013) Domestic and outbound tourism demand in Australia: a System-of-Equations Approach. Department of and Business . Statistics.http://www.buseco.monash.edu.au/depts/ebs/pubs/wpapers. - Athanasopoulos, G. Hyndman. R.(2008)” Modeling and Forecasting Australian domestic, journal of Tourism Management, 33(3) .pp 415-423. - Balli, F., Balli, H. O., & Louis, R. J. (2016). The impacts of immigrants and institutions on bilateral tourism flows. Tourism Management, 52,221-229 . - Barkauskas, V. , K. Barkauskiene and E. Jasinskas, ( 2015), “Analysis of Macro Environmental Factors Influencing the Development of Rural Tourism: Lithuanian Case”, 20th International Scientific Conference Economics and Management, social and behavioral sciences , Elsevier, 213, 167-172. - Blanciforti, L. A., Green, R. D., & King, G. A. (1986). US consumer behavior over the postwar period: an almost ideal demand system analysis. Monographs. - Carlos Leitao, Nuno , (2015), “Portuguese Tourism Demand: A Dynamic Panal Data Analysis”, International Journal of Economics and Financial Issues, 5(3), 673-677. - Deaton,A.andJ.Muellbauer.(1980).”An Almost Ideal System.”American Review ,vol. 70(3):312-326. - Faber, B., Gaubert, C. (2016). Tourism and Economic Development: Evidence from Mexico’s Coastline, (No. w22300). National Bureau of Economic Research. - Ivandic, Neven & Sutalo, Ivan (2018). “The Contribution of Tourism to the Croatian Economy: An IO Approach”. Ekonomski Pregled, Vol. 69, No.1.
- Kronenberg, K., Fuchs, M., Lexhagen, M. (2018). “A multi-period perspective on tourism’s economic contribution – a regional input-output analysis for Sweden”, Tourism Review, Vol. 73 Issue: 1. - Mcintosh,Robert.W,goeldner,Charles Rand R itchie.,R. Brent.(19950. Tourism, Principles, practices, philosophies, United states of America: JOHN wiley & sons,Inc.
- Van Truong, Nguyen & Shimizu, Tesuo (2018). “Input-Output Table for Transportation and Tourism Analysis: Construction and Applications”, Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, Vol.12. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 849 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,788 |