تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,662 |
تحلیل مؤلفههای جامعهپذیری سیاسی در کتابهای درسی دوره متوسطه (مورد پژوهی کتابهای جدید جامعهشناسی در رشته علوم انسانی) | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 14، اسفند 1398، صفحه 207-231 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2020.16315.1591 | ||
نویسندگان | ||
احمد رشیدی* 1؛ رضا اختیاری امیری2؛ سجاد سیف اله زاده3 | ||
1دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران | ||
2استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه مازندران | ||
3کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 26 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 28 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکرد کتابهای درسی مدارس نسبت به مقوله جامعهپذیری سیاسی است. به همین منظور کتابهای درسی دورهی دوم متوسطه علوم انسانی به عنوان جامعه آماری و کتابهای جامعهشناسی ۱ و۲، بر اساس روش نمونهگیری مبتنی برهدف، به عنوان نمونه آماری برگزیده شد. برای سنجش مولفهها از روش ویلیام اسکات استفاده شد که بر پایه آن ضریب توافق ۹۴/۳ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ازآمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار اسپیاساس استفاده گردید. در چارچوب این پژوهش، جامعهپذیری سیاسی از منظر آموزش مقولههای جمهوریت، تساهل و مدارا، مشروعیت سیاسی، هویت سیاسی، پداگوژی انتقادی، عدالت اجتماعی، ارزش های سیاسی انقلاب اسلامی، اقتصاد و حکمرانی خوب مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که در کتابهای مورد مطالعه رویکرد غالب ترویج مولفههای سیاسی و ایدئولوژک انقلاب اسلامی است که در فرایند آن مولفههای جمهوریت و حکمرانی خوب مورد کم توجهی قرار گرفته است. مولفههای هویت سیاسی دینی و ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی مهمترین مقولات مربوط به جامعهپذیری سیاسی در این کتابها میباشند که از طریق غیریتسازی یا معرفی و نقد ایدئولویک هویتهای سیاسی غربی مورد توجه قرار گرفتهاند. همچنین ارزشهای سیاسی انقلاب اسلامی بیشتر از ارزشهای اجتماعی و اقتصادی آن مورد تأکید است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش وپرورش؛ جامعهپذیری سیاسی؛ کتابهای درسی علوم اجتماعی؛ دورهی متوسطه؛ تحلیل محتوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of the Political Socialization Components in Secondary-School-Textbooks: Case Study of revisited textbooks of Sociology | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Rashidi1؛ Reza Ekhtiari Amiri2؛ Sajad Seifollahzade3 | ||
1university of mazandaran | ||
2Faculty member of Mazandaran University | ||
3university of Mazandaran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to investigate the components of political socialization have been represented through the school-textbooks in Iran. In terms of research data and method, the research results presented and discussed in this paper are based on the method of content analysis on the revisited textbooks of Sociology in the high-school level. Using William Scott's method, the components of political socialization have been measured by the representation of major terms including republicanism, tolerance, political legitimacy, political identity, critical pedagogy, social justice, political values of the Islamic revolution, economics, and good governance. According to the research findings of this analysis, three main patterns can be addressed: First, the most visible components of political socialization represented in the textbooks are the religious-political identity and political values of the Islamic Revolution, which have been inspired through the otherness and ideological critique of the Western political identities. Second, the textbooks are overwhelmingly allocated to represent the political and ideological elements of the Islamic Revolution of Iran; an approach which have neglected the elements of good governance and republicanism. Finally, the underlying conclusion of these research findings refers to the fact that the political values of the Islamic Revolution have been more significantly represented in the textbooks that its social and economic values. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
education, political socialization, social science textbooks, high school, content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 522 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |