تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,963 |
تحلیلی نهادی بر هزینه مبادله بازار و کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری ایران | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 29، شهریور 1398، صفحه 21-40 اصل مقاله (565.96 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2019.16574.3066 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا فرزین* 1؛ محمود حسن پور2؛ علی عرب مازار3؛ سید مجتبی محمود زاده4 | ||
1عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه مازندران | ||
3عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
4عضو هیات علمی گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
تاریخ دریافت: 29 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 28 مهر 1398، تاریخ پذیرش: 28 مهر 1398 | ||
چکیده | ||
هزینه مبادله، هزینهای که در تابع تولید کسب و کارها در نظر گرفته نمیشود اما عملا موفقیت یا شکستهای بازار را رقم میزند. بررسی گزارشهای مختلف بینالمللی (مانند گزارش فضای کسب و کار، رقابتپذیری و دیدبان جهانی کارآفرینی) و همچنین شواهد و وضع موجود گردشگری حاکی از بالا بودن هزینه مبادله و وضعیت نامناسب فضای کسب و کار است. بر این اساس تبیین نهادگرایانه عوامل موثر بر هزینه مبادله بازار و کسب و کارهای گردشگری مورد توجه این پژوهش است. بر این اساس با استفاده از رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون (تم) و مصاحبه عمیق با خبرگان بازار گردشگری، عوامل موثر بر هزینه مبادله بازارگردشگری بر مبنای الگوی نهادگرایی جدید مورد شناسایی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این پیماش حاکی از آن است که شش مضمون (تم) شناسایی شده در پژوهش شامل هزینههای کسب اطلاعات و دانش، هزینه فناوری، هزینه راهاندازی کسب و کار، هزینه محیط کلان اقتصادی، هزینه سرمایه و هزینه قراردادها عناصر اصلی هزینه مبادله گردشگری ایران هستند و تاثیر آنها منجر به درونی شدن، عدم رشد اندازه کسب و کارها و کاهش مشارکتها بین بازیگران صنعت گردشگری شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هزینه مبادله؛ نهادگرایی جدید؛ گردشگری؛ کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Institutional Analysis of Iran's Tourism Market and SME s | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad reza farzin1؛ mahmood hasan poor2؛ Ali Arab Mazar3؛ Seyed Mojtaba Mahmoud Zadeh4 | ||
1tourism-management and accounting-allame tabatabaei university | ||
3allame tabatabaie university | ||
4Allame Tabatabaie University | ||
چکیده [English] | ||
Transaction cost, the cost that is not considered in the production function of the business, is actually the success or failure of the market. Examining various international reports (such as the Doing business, competitiveness, and global entrepreneurship monitoring) as well as the evidence and current status of Iran tourism indicate high transaction costs and inadequate business environment. Accordingly, the institutionalism explanation of the factors affecting the market transaction costs and tourism businesses is the main object of this study. Based on this, using the qualitative approach (theme analysis) and the profound interview with tourism market experts, the factors affecting the Iran tourism market transaction costs based on the model of new institutionalism have been identified and analyzed. The results of this survey indicate that the six themes identified in the study include the costs of information and knowledge, technology, business start-up, macroeconomic environment, capital and the cost of contracts, are the main elements of transaction costs of tourism in Iran and its impact has led to internalization, the lack of growth in the size of businesses and the reduction of partnerships among the players in the tourism industry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Transaction cost, New institutional economic, Tourism, Tourism SMEs | ||
مراجع | ||
1- محمدپور، احمد. صادقی، رسول و رضایی، مهدی (1389). "روشهای تحقیق ترکیبی به عنوان سومین جنبش روششناختی: مبانی نظری و اصول عملی" جامعه شناسی کاربردی، دوره 21، شماره 2، پیاپی 38، صفحات 77-1002- بختیاری، صادق؛ شایسته، افسانه (1391) "بررسی تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تأکید بر ایران". اقتصاد مالی و توسعه، دوره 6، شماره 19، صفحات 175-204 3- پاداش، حمید و علی نیکونسبتی (1387)"نقش نهادها در توسعه کارآفرینی" دوفصلنامه برنامه و بودجه، دوره 13 شماره 106، صفحات 129-154. 4- چاونس، برنارد (1390) "اقتصاد نهادی" ترجمه: متوسلی، محمود؛ نیکونسبتی، علی و فرضی زاده میان دهی، زهرا. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول 5- دسوتو، هرناندو (1392) "آموزه های محیط کسب و کار" ترجمه: خیرخواهان، جعفر. انتشارات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی . 6- دیانی، محمد رضا (1396) "موانع رشد تولید در ایران (تحلیل نهادگرایانه از پدیدهی کارآفرینی در دوران معاصر)"، تهران، انتشارات دانشگاه جامع علمی و کاربردی انتخاب، چاپ اول. 7- سید نورانی، سید رضا و وفایی یگانه، رضا (1389)، "فرهنگ کارآفرینی"، ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال پنجم، شماره 45 و 46، صفحات 75-68. 8- سیف، ولی اله "فضای کسب و کار" تازههای اقتصاد، سال نهم، شماره 132، صفحات 59-63. 9- شیرکوند، سعید(1390) "بهبود فضای کسب و کار ایران" اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران، پایگاه دادهها. 10- عابدی جعفری حسن, تسلیمی محمدسعید, فقیهی ابوالحسن, شیخ زاده محمد (1390) " تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده های کیفی" اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، پاییز و زمستان،دوره 5، شماره 2، صفحات 151-198. 11- متوسلی، محمود؛ نیکونسبتی، علی و فرضی زاده، زهرا (1389) "اقتصاد نهادی" تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول. 12- میدری، احمد (1388) "مطالعه و بررسی فضای کسب و کار و ارائه برنامه عمل جهت بهبود آن در ایران: مطالعه موردی سازمان تامین اجتماعی" اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و انجمن مدیران صنعتی. 13- نورث، داگلاس (1385) "نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی" مترجم: معینی، م، تهران، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، چاپ دوم. 14- 14. وضعیت ایران در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی (1396)، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، شماره مسلسل 15620. 15- Acs Z, Arenius P, Hay M, et al. (2004) Global Entrepreneurship Monitor, 2004 Executive Report. London and Babson Park: London Business School and Babson College. 16- Acs, Zoltan. Szerb, Laszlo. Lioyd, Ainsley (2018) "The Global Entrepreneurship Index" The Global Entrepreneurship and Development Institute, Washington, D.C., USA. 17- Akbar, Y. H., & Tracogna, A. (2018). The sharing economy and the future of the hotel industry: Transaction cost theory and platform economics. International Journal of Hospitality Management, 71, 91-101. 18- Ali, V.; Cullen, R. and Toland, J. (2013). Information and Communications Technology in the Tourism Sector of the Maldives: an Institutional Perspective, 46th Hawaii International Conference on System Sciences, Pp. 4226-4235. 19- Altin, M., Memili, E., & Sönmez, S. (2017). Institutional economics and firm creation in the hospitality and tourism industry: A comparative analysis of developing and developed economies. Tourism Economics, 23(7), Pp.1381-1397. 20- Buckley, P. J. (1987). Tourism-an economic transactions analysis. Tourism Management, 8(3), Pp.190-194. 21- Baumol, W. (1996) Entrepreneurship: Productive, unproductive and destructive, Journal of Political Economy, 98 (5), Pp. 893-921. 22- Buhalis, D., & O'Connor, P. (2005). Information communication technology revolutionizing tourism. Tourism recreation research, 30(3), Pp. 7-16. 23- Candela, G., & Figini, P. (2012). The economics of tourism destinations. The economics of tourism destinations (pp. 73-130). Springer, Berlin, Heidelberg. 24- Conrady, R., & Buck, M. (2007). Trends and Issues in Global Tourism... Berlin: Springer. 25- Curtis S, Gesler W, Smith G, Washburn S (2000). Approaches to sampling and case selection in qualitative research: examples in the geography of health. Social Science &Medicine; 50 (7-8): Pp.1001-14. 26- Dicicco-Bloom B, Crabtree BF (2006). The qualitative research interview. Medical education; 40 (4): Pp.314-21. 27- Dilek, S. E., & Dursun, G. (Eds.). (2018). Current Debates in Tourism & Development Studies, Current Debates in Social Sciences Series Volume 17. IJOPEC. Dyck, A (2000) Privatization and Corporate Governance: Principles, Evidence and Future Challenges, Harvard Business School, Boston. Pp. 42-46. 28- Easterly, W. (2001). The lost decades: developing countries' stagnation in spite of policy reform 1980–1998. Journal of Economic Growth, 6(2), Pp.135-157. 29- Global Entrepreneurship Monitor (GEM) (2016) GEM Consortium. Available at: www.gemconsortium.org (accessed 10 May 2016). 30- Forbord, M.; Schermer, M. and Grießmair, K. (2013). Stability and variety e Products, organization and institutionalization in farm tourism, Tourism Management, No. 33, Pp. 895-909. 31- FMEAE (2017). Summary: Tourism as a driver of economic growth in Germany. Federal Association of the German Tourism, Pp. 1-20 32- Karhunen, P. (2008). Managing international business operations in a changing institutional context: The case of the St. Petersburg hotel industry, Journal of International Management, No. 14, Pp. 28-45. 33- Klein, Peter G., (1999) New Institutional Economics. Encyclopedia of Law and Economics. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=115810 34- Klapper, L. (2006) Entrepreneurship: How Much Does the Business Environment Matter? , Washington, D.C.: The World Bank Group Financial and Private Sector Development vice Presidency (Viewpoint Note Number 313), Pp.1-2. 35- Lapeyre, R. (2010). Community-based tourism as a sustainable solution to maximise impacts locally? The Tsiseb Conservancy case, Namibia, Development Southern Africa, 27(5), Pp. 757-772. 36- Lavandoski, J., Albino Silva, J., & Vargas-Sánchez, A. (2014). Institutional theory in tourism studies: evidence and future directions. CIEO-Research Centre for Spatial and Organizational Dynamics, University of Algarve. 37- McCarthy, B. (2012). From fishing and factories to cultural tourism: The role of social entrepreneurs in the construction of a new institutional field, Entrepreneurship and Regional Development, 24(3-4), Pp. 259-282. 38- Moyle, B. D., Weiler, B., & Croy, W. G. (2013). Visitors’ perceptions of tourism impacts on Bruny and Magnetic Islands, Australia. Journal of Travel Research, 52(3), Pp. 392-406. 39- Mmari D. (2012) Institutional Innovations and Competitiveness of Smallholders in Tanzania; Thesis to obtain the degree of Doctor from the Erasmus University Rotterdam, International institution of social studies. 40- North, D. C. (2000) The New Institutional Economics and Third World Development, Ed. by J. Harriss, J. Hunter. 41- Nunkoo, R. and Smith, S. L. J. (2013), Political economy of tourism: Trust in government actors, political support, and their determinants, Tourism Management, No. 36, Pp. 120-132. 42- Pechlaner, H., & Tschurtschenthaler, P. (2003). Tourism policy, tourism organizations and change management in Alpine regions and destinations: a European perspective. Current Issues in Tourism, 6(6), Pp 508-539. 43- Pedrini, M., & De Bernardi, C. (2019). To affiliate, or not to affiliate. Transaction costs and governance choices in luxury hotels in Germany. Tourism and Hospitality Research, 1467358419848136 44- Piboonrungroj, P., & Disney, S. M. (2015). Supply chain collaboration in tourism: a transaction cost economics analysis. International Journal of Supply Chain Management, 4(3), Pp 25-31. 45- Roxas B. and Chadee D. (2013). Effects of formal institutions on the performance of the tourism sector in the Philippines: The mediating role of entrepreneurial orientation. Tourism Management, 37, Pp 1–12. 46- Rutherford, M. (2001), “Institutional Economics: Then and Now”, The Journal of Economic Perspectives, Vol.15 No.3. 47- Pastras, P., & Bramwell, B. (2013). A strategic-relational approach to tourism policy. Annals of Tourism Research, 43, Pp 390-414. 48- Schwab, Klaus. (2016). The Global Competitiveness Report 2016–2017: Highlights. In World Economic Forum. 49- Roland C. & Porter (2000) Microeconomic Competitiveness: Finding from Executive Survey, World Economic Forum, United Nations Industrial. 50- Urbano, D. et al. (2010). Support policy for the tourism business: a comparative case study in Spain. The Service Industries Journal. 30(1), Pp 119-131. 51- Vatanasakdakul, S. and Aoun, c. (2009), Social Structures, Isomorphic Pressures and B2B Utilization in the Thai Tourism Industry, Proceedings of the 42nd Hawaii International Conference on System Sciences, Pp. 1-10. 52- Wang, D. and Ap, J. (2013). Factors affecting tourism policy implementation: A conceptual framework and a case study in China, Tourism Management, 36, Pp 221-233. 53- Williamson, O. E. (2000). The new institutional economics: taking stock, looking ahead. Journal of economic literature, 38(3), Pp 595-613. 54- Williamson, O. E. (2008). Outsourcing: transaction cost economics and supply chain management. Journal of supply chain management, 44(2), Pp 5-16. 55- Xiang, Z., & Formica, S. (2007). Mapping environmental change in tourism: A study of the incentive travel industry. Tourism Management, 28(5), Pp 1193-1202.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 876 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,106 |