تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
رفتار مقابلهای گردشگران در هنگام شکست خدمات: نقش شایستگی ادراک شده نیروی انسانی | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 8، شماره 31، اسفند 1398، صفحه 133-146 اصل مقاله (396.64 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2020.17592.3165 | ||
نویسندگان | ||
محسن علیزاده ثانی* 1؛ فریده انوری2؛ فاطمه جمالی3 | ||
1مازندران | ||
2گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
3گروه مدیریت، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 21 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 14 اسفند 1398، تاریخ پذیرش: 06 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر اتخاذ رویکرد پیشگیرانه در برابر رفتارهای مقابلهای گردشگران در هنگام شکست خدمات میباشد. این تحقیق جزء پژوهشهای کاربردی بوده و از نوع پژوهش های توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش گردشگران شهر بابلسر در بازه زمانی تابستان سال 1398 می باشد و دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری تصادفی نظاممند از 401 نفر جمع آوری شد. برای سنجش متغیرها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون مقایسه میانگین دو جامعه مستقل استفاده شد. در این مطالعه، رفتارهای مقابلهای مختلف در هنگام مواجهه با شکست خدمات که توسط گردشگران بکار میروند، مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که نوع رفتار مقابلهای مورد استفاده مشتریان، بسته به شدت ادراک آنان از شایستگی کارکنانِ ارائه دهنده خدمات متفاوت میباشد. یافتهها نشان داد که در هنگام شکست خدمات، ادراک از شایستگی کارکنان بر رفتار مقابلهای تخاصمی گردشگران تاثیر منفی و معنی داری دارد، بعبارت دیگر گروهی که ادراک بالایی از شایستگی کارکنان داشتند نسبت به گروهی که ادراک پایین تری داشتند کمتر از رفتارهای مقابلهای انتقام و اجتناب و بیشتر از استراتژی گذشت استفاده میکردند. | ||
کلیدواژهها | ||
شکستخدمات؛ رفتار مقابلهای؛ شایستگی؛ گردشگر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Coping behavior of tourists during service failure: the role of perceived competency of human resources | ||
نویسندگان [English] | ||
farideh anvari2؛ fatemeh jamali3؛ | ||
2Faculty of Economics and Administrative Sciences, university of mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
3Faculty of Economics and Administrative Sciences, university of mazandaran, Babolsar, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to adopt a preventive approach to tourists' coping behaviors during service failure. This research is an applied research and descriptive-survey. The statistical population of this study was tourists of Babolsar in summer of 2019 and the data were collected through systematic random sampling from 401 people. To test the research hypotheses, mean comparison test of two independent populations was used. In this study, different coping behaviors were examined when faced with the service failure experienced by tourists, and it was found that the type of coping behaviors used by customers depending on their perceptions of the competency of service providers are different. findings showed that perceptions of employees' competency had a significant negative effect on tourists' antagonistic coping behavior during service failure, in other words, those with a higher perception of employees' competency were less likely to use revenge and avoidance coping behaviors and more likely to use a forgiving strategy than those with a lower perception. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Service failure, Coping behavior, Competency, Tourist | ||
مراجع | ||
1. احمدی، سعید ؛ مظفری، محمدمهدی (1396). تأثیر شکستخدمات بر ریسک و کیفیت درکشده با نقش میانجی اعتبار برند. پنجمین کنفرانسملی پژوهشهای کاربردی مدیریت و حسابداری. 2. پارسایی، فرزانه (1391). بررسی راههای مقابلهای با کیفیت زندگی دانشآموزان دختر نابینا. پایاننامه منتشر نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. 3. جعفری نیا، سعید ؛ درویشون نژاد، رسول (1392). بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر وفاداری مشتریان با تأکید بر نقش میانجی کیفیت خدمات و رضایت مشتریان در صنعت بانکداری. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی؛ سال دوم، شماره6 . 4. حسن پور، هوشنگ (1391). توسعه آموزش همه جانبه مبنای توسعه سواحل مکران و نقش آن در اقتدار دریایی ج.ا.ا. اولین همایش ملی توسعه سواحل مکُران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران. تهران. 5. حسن تبار، پریسا (1395). تبیین نقش عوامل فرهنگی و موقعیتی در رفتارهای انتقامی، اجتنابی و گذشت مشتری.پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه مازندران، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل). 6. خدائی، زهرا ؛ کلانتری خلیل آباد، حسین (1391). توسعه گردشگری با تاکید بر نقش آموزش نیروی انسانی. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری. سال چهارم شماره 12. 7. دعائی، حبیب الله؛ مرتضوی، سعید و نوری، علی (1388). ارتقاء سطح کیفیت خدمات: بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی (مورد مطالعه: هتل پارس مشهد). چشمانداز مدیریت، شماره 30: صص 85-67. 8. شمس الدینی، علی؛ درخشان، الهام؛ کریمی، ببراز (1395). ارزیابی اثرات توانمندسازی نیروی انسانی در توسعة صنعت گردشگری (مطالعة موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد). فصلنامه علمی-پژوهشی برنامهریزی منطقه ای, 6(24), 89-100. 9. شـیری، اردشـیر؛ یوسـفی، سـمانه (1393). طراحـی الگـوی شایسـتگیهـای موردنیـازِ مدیران هتلها، مطالعه موردی: شهر مشهد، دومین کنفرانس بـین المللـی مـدیریت چـالشهـا و راهکارها. 10. صمدی، منصور؛ حاجی پور، بهمن؛ فارسی زاده، حسین (1387). نارسایی در ارائه خدمات، استراتژی های احیاء خدمات و تأثیر آنها بر رفتار مصرف کننده، نشریه مدیریت بازرگانی، 1 (1)، 71-86. 11. ضرغام، حمید (1383). مسیر شغلی و ضرورت آموزش نیروی انسانی در صنعت هتلداری و جهانگردی، فصلنامه مطالعات جهانگردی. 2 (6)، 1-18. 12. محمدی، مصطفی؛ میر تقیان رودسری، سید مهدی؛ صالحی، صادق (1395). شایستگیهای فردی منابع انسانی و وفاداری کُنشی میهمانان در هتلهای چهار ستاره استان مازندران. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، سال یازدهم، شماره35 پاییز ، صص 63-83. 13. نجاتی، مهرناز و راه چمنی، احمد (1395). تأثیر شکست کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری. مجله مدیریت بازاریابی، 11 (30)، صص 93-109. 14. نوروزی، حسین؛ مهذبی، مهدی و توپا اسفندیاری، فاطمه (1393). بررسی تأثیر خودتفسیری بر رفتار شکایتآمیز مصرفکنندگان. کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی. مرکز همایشهای بینالمللی شهید بهشتی، تهران.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 678 |