تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,851 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,665 |
اثر تمرین قبل از خواب شبانه بر تحکیم مؤلفههای "دقت" و "زمانبندی" مهارت حرکتی ظریف | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 30، مهر 1398، صفحه 361-370 اصل مقاله (366.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.8925.2219 | ||
نویسندگان | ||
مریم مهرجو1؛ محمدرضا شهابی کاسب* 2؛ علیرضا امینایی3 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی | ||
2استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران | ||
3دانشجوی دکتری کنترل حرکتی دانشگاه تهران | ||
تاریخ دریافت: 10 آذر 1394، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1395، تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف و زمینه پژوهش: عوامل مختلفی در فرآیند شکلگیری حافظه رویهای حائز اهمیت میباشند که از آن جمله میتوان به مقدار تمرین و فرآیند تحکیم (ارتقاء و تثبیت) اشاره کرد. از این رو، هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر سه جلسه تمرین در مقایسه با یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه، بر ارتقاء مؤلفههای دقت و زمانبندی پاسخ در مهارت حرکتی متوالی زمانبندی شده و تثبیت آن مولفه ها در روز بعد بود. روش شناسی: این مطالعه نیمه تجربی و در آن از طرح پیشآزمون- پسآزمون در دو شرایط تمرینی، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری در دامنه سنی 25-19 سال بود. سپس 32 دانشجوی راست دست باکیفیت خواب مطلوب انتخاب و بر اساس آزمونهای مهارت حرکتی ظریف دست و انگشتان پردو و زمانسنج واکنش ساده به دو گروه همگن تقسیم شدند. آزمودنیها تحت دو شرایط تمرینی مختلف در روز اول به تمرین تکلیف مورد نظر پرداختند و در روز دوم در آزمون های باز آزمایی شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط در سطح معناداری 05/0= α استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد، تفاوتی بین سه جلسه تمرین در مقایسه با یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه بر ارتقاء مولفه های دقت و زمانبندی پاسخ و تثبیت آنها در روز بعد وجود ندارد. نتیجه گیری: افزایش تعداد جلسات تمرینی قبل از خواب شبانه، راهکار مناسبی برای اثر بخشی خواب شبانه در مهارت های حرکتی ظریف نمی باشد.لذا به مربیان و معلمین توصیه می گردد، برای جلوگیری از اتلاف وقت، صرف هزینه و خستگی ناشی از تمرین زیاد، یک جلسه تمرین قبل از خواب شبانه را مد نظر قرار دهند. واژگان کلیدی: دقت، تحکیم، مهارت حرکتی ظریف، خواب شبانه | ||
کلیدواژهها | ||
دقت؛ تحکیم؛ مهارت حرکتی ظریف؛ خواب شبانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
kThe effects of training before night sleep on consolidation of "Accuracy" and "Timing" components of Fine Motor Skills | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam mehrjoo1؛ mohammad reza shahabi kaseb2؛ alireza aminaee3 | ||
2Assistant Professor in Motor Behavior, Hakim Sabzevari University, Faculty of physical education and sport sciences, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Aim and research Background: Several factors are important in the formation of procedural memory, such as the amount of training and consolidation process (enhancement and stabilization). So that, the purpose of this study was to investigate the effect of three training sessions in comparison to one training session before night sleep on enhancement of accuracy and response timing components of Timed Motor Sequences Task (TMST) and stabilization of these components in next day. Materials and Methods: this is a semi-experimental research in which pre test - post test design for two training situations was used. then, 32 right-handed students with adequate sleep quality were selected, and they were divided into three equal groups according to Purdue hand and fingers' fine motor skills test and simple reaction rime test. Under two different training conditions, subjects practiced TMST in the first day and attended retest test in the second day. Results: Results showed that no difference was seen between three training sessions comparing to one training session before night sleep in enhancement of accuracy and response timing components and their stabilization in the next day. Conclusion: Increasing the number of training sessions before night sleep is not a proper approach for the effectiveness of night sleep in fine motor skills. So, it is recommended for trainers and teachers, to avoid wasting time, cost and fatigue of too many practices, consider a session of practice before night sleep. Keywords: Accuracy, Consolidation, Fine Skill, Night Sleep, Timing | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accuracy, Consolidation, Fine Skill, Night Sleep | ||
مراجع | ||
# 1.Walker MP, Brakefield T, Seidman J, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Sleep and the time course of motor skill learning. Learn Mem. 2003b; 10(4):275-84. 2.Jancke L, Gaab N, Wustenberg T, Scheich H, Heinze HJ. Short-term functional plasticity in the human auditory cortex: An fMRI study. Brain Res, Cogn, Brain Res. 2001;12(3): 479-85. 3.Karni A, Meyer G, Jezzard P, Adams MM, Turner R. Ungerleider LG. Functional MRI evidence for adult motor cortex plasticity during motor skill learning. Nature. 1995; 14, 377(6545):155-8. 4.Karni A, Bertini G. Learning perceptual skills: Behavioral Probes Into Adult cortical plasticity. Curr, Opin, Neurobiol. 1997; 7(4):530-5. 5.Rattoni FB. Escobar M. Neurobiology of learning. International handbook of psychology (ed. K. Pawlik and M. Rosenzweig), Vol. xxxii. Sage Publications Ltd., London, UK 6.Fischer S, Hallschmid M, Elsner AL, Born J. Sleep forms memory for finger skills. Proc. Natl. Acad. Sci. 3,99(18):11987-91. 7.Gais S, Plihal W, Wagner U, Born J. Early sleep triggers memory for early visual discrimination skills. Neuroscience. 2000; 3(12): 1335–39. 8.Karni A, Tanne D, Rubenstein BS. Askenasy JJ, Sagi D. Dependence on REM sleep of overnight improvement of a perceptual skill. Science. 1994; 265(5172): 679–82. 9.Stickgold R, Whidbee D, Schirmer B, Patel V, Hobson JA. Visual discrimination task improvement: A multi-step process occurring during sleep. J. Cogn. Neurosci. 2000b; 12(2): 246-54. 10.Walker MP, Brakefield T, Morgan A, Hobson JA, Stickgold R. Practice with sleep makes perfect: Sleep dependent motor skill learning. Neuron. 2002; 35(1): 205-11 11.Walker MP. A refined model of sleep and the time course of memory formation. Behavioral and Brain Sciences. 2005; 28(1):51-64. 12.Brashers-Krug T, Shadmehr R, Bizzi E. (1996). Consolidation in human motor memory. Nature. (1996). 382(6588): 252-5. 13.Stickgold R, James L, Hobson JA. Visual discrimination learning requires sleep after training. Nat. Neurosci. 2000a; 3(12):1237–38. 14.Walker MP, Stickgold R. Sleep-Dependent Learning and Memory Consolidation. Neuron. 2004; 30; 44(1):121-33. 15.Shahabi kaseb M, Mehrjoo M, Damavandi M, Stiri Z. [The effect of time of training and night sleep on enhancement of "accuracy" and "timing" components of fine motor skill]. Motor behavior. 2011; 6(19): 185-204. (Persian) 16.Siengsukon, C.F. & Boyd L.A. (2009). Does Sleep Promote Motor Learning? Implications for Physical Rehabilitation. Physical Therapy. Journal of The American Physical Therapy Association, PHYS THER, 89(4), 370-83. 17.Emkani M, Khanjani N. Sleep quality and its related factors in the inter-city bus drivers. Military Medicine. 2011; 14(2): 137-141. (Persian) 18.Desai K, Kene K, Doshi M, More S. Normative data of Purdue Pegboard on Indian population. The Indian Journal of Occupational Therapy. 2004; 3. 19.Gudberg CH, Wulff K, Johansen-Berg H. [Sleep-depend ent motor memor y consolid ation in olde r adu ltsdepends on task demands]. Neurobiology of Aging. 2015; 36: 1409-1416. 20.Stickgold R, Walker M.P. [Sleep-dependent memory consolidation and reconsolidation]. Sleep Medicine. 2007; 8: 331–343 21.Walker M.P. Sleep-Dependent Memory Processing (REVIEW)]. Harv Rev Psychiatry. 2008. 16(5). 22.Mantua R, Baran B, Spencer R.M.C. [Sleep benefits consolidation of 23.visuo-motor adaptation learning in older adults]. Exp Brain Res. 2016; 234: 587.
26.Shahabi k M, namazi zade M, Vaez mousavi M. [The effect of different training conditions (the intraction of practice organization and distribution) individual characteristics and level of task difficulty on determining the amount of training (frequency and passage of time) in acquisition of fine motor skill]. Reasearch in sport management and motor behavior. 2012; 3(19):35-54.(Persian). 27.Song S, James H, Howard J r, Darlene V H. [Sleep Does Not Benefit Probabilistic Motor Sequence Learning]. The Journal of Neuroscience. 2007; 27(46): 12475–12483. 28.Donchin O, Sawaki L, Madupu G, Cohen L G, Shadmehr R. [Mechanisms influencing acquisition and recall of motor memories]. Journal of Neurophysiology. 2002; 88(4):2114-2123.#
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 432 |