تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,673 |
مؤلّفههای رمان گوتیک در «سمفونی مُردگان» | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 5، فروردین 1398، صفحه 63-87 اصل مقاله (174.53 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2019.15627.1001 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله حسن زاده میرعلی* 1؛ حر پریمی2 | ||
1دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان ، شهر سمنان | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی -دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان | ||
تاریخ دریافت: 11 بهمن 1397، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده سبک گوتیک که ابتدا در قرن دوازدهم میلادی در معماری جلوه کرد و بیانگر راز و وحشت بود، در قرن هجدهم، یکی از انواع در داستاننویسی گردید. نویسندگان در این گونه داستانها با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزئی و تخیّلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول میسازند. شخصیّتهای این آثار، انسانهایی نامتعادل، روانپریش و گاه جنایتکارند. اشاره به محیطهای گرفته و دورافتاده و خالی از سکنهی وحشتآور از دیگر عناصر این گونه آثار است. در این مقاله به روش تحلیلی- توصیفی، رمان «سمفونی مُردگان» از منظر عناصر گوتیک مورد بررسی قرار گرفته است که به سبب داشتن فضاهایی تیره و گرفته و شخصیّتهایی با ویژگیهای هولآور، بیمارگونه و بیرحم میتوان آن را در دستهی آثار گوتیک جای داد. فضاهایی که در این اثر به آنها اشاره شده است با مکانها و موقعیّتهای گوتیک ترسیم میشود. اشاره به مکانهایی چون گورستان و زیرزمین که اغلب تاریک و آکنده از نمادهای ایجاد هراس است مثل برف، برگهای زرد پاییزی، صدای کلاغ، زوزهی گرگ و ... فضای مناسبی برای القای وحشت به وجود آورده است؛ امّا مهمترین مؤلّفهی گوتیک این داستان در شخصیّتهای آن نمود دارد. همگی آنها، گرفتار معضلی هستند و ویژگی مشترک آنها، تنهاییشان است. هرچند به ظاهر درکنار هم زندگی میکنند، در درون، احساس تنهایی دارند. همین عامل موجب عدم تفاهم و درک آنها میشود که در قالب اندیشههای مالیخولیایی بیماری، مرگ یا خودکشی و قتل- برادرکشی- رخ مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: رمانگوتیک؛ سمفونی مُردگان؛ جنایت؛ عبّاس معروفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gothicism in Abbas Maroufi’s The Symphony of the Dead | ||
نویسندگان [English] | ||
Abdollah Hasanzadeh Mirali1؛ Hor Parimi2 | ||
1. Associate professor - Department of Persian language and literature - faculty of Humanitesi sciences-Semnan university- Semnan | ||
2PHD. student - Department of Persian language and literature - faculty of Humanities sciences-Semnan university- Semnan | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The gothic style, which first appeared in architecture in the 12th century, and expressed mystery and horror, became a fictional genre in the 18th century. In gothic stories, the author engages the reader by creating an atmosphere of horror and a detailed description of the scene. The characters in these stories suffer from mental disorders and psychosis, and have a strong desire to commit crime. In terms of setting, these stories take place in frightening remote and uninhabited spaces. This essay uses an analytic-descriptive method to examine the elements of gothicism in The Symphony of the Dead, which given its dark and gloomy ambiance and cruel psychotic characters, can be considered a gothic novel. Space in this novel is represented as gothic. For example, references to cemeteries and basements, which commonly connote a sense of fear and darkness, and snow, dry winter leaves, crows cawing, and wolves howling all create a gothic atmosphere. However, the most important gothic element in the novel is represented in the characters themselves who all suffer from loneliness while apparently living together. Deep down, they are lonely, which creates misunderstanding; this is expressed by means of highlighting their melancholic obsession with death, suicide, and murder-fratricide. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Gothic Novel, The Symphony of the Dead, Crime, Abbas Maroufi | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 582 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |