تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
الزامات فضایی توسعة خوشههای خلاق و رقابتپذیرِ گردشگری-فرهنگی (شهرکهای رسانهای)؛ مورد پژوهی منطقة کلانشهری تهران | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 8، شماره 31، اسفند 1398، صفحه 55-72 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2020.16647.3078 | ||
نویسندگان | ||
سحر ندایی طوسی* 1؛ علیرضا فرخنده کیش2 | ||
1گروه برنامهریزی و طراحی شهری و منطقهای، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهیدبهشتی | ||
2دانشجوی انفورماتیک شهری دانشگاه نورت ایسترن بوستون و دانشآموختهی مقطع کارشناسی ارشد برنامهریزی منطقهای، | ||
تاریخ دریافت: 08 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 19 بهمن 1398، تاریخ پذیرش: 03 خرداد 1399 | ||
چکیده | ||
در عصر جهانیشدن، توسعة خوشههای خلّاق فرهنگی-گردشگری بهمثابه یکی از پیشرانهای اصلی توسعة فضایی و رقابتپذیری منطقهای معرفی شده است؛ موضوعی که در ایران مغفول واقع شده و یا کمتر بدان پرداخته شده است. در این راستا و برمبنای مدل توسعة خوشهای پورتر و لینگل، پژوهش کوشیده است با استفاده از روش مصاحبه عمیق با دستاندرکاران صنعت سینمایی و نیز آمیختهپژوهیِ مطالعات اسنادی، پیامدهای فضایی خوشههای فرهنگی-گردشگری را با تاکید بر خوشهی رسانهای بر توسعة منطقهای کلانشهر تهران مورد واکاوی قرار دهد؛ سپس برای تقویت آثار مثبتِ خوشههای فرهنگی بر توسعة منطقهای، از طریق مدلِ مکانگزینی، به پیشنهاد مکان بهینه بپردازد. گام نهایی نیز به پیشنهاد الزامات و راهکارهای برنامهریزانه و ارزشافزا برای اثرگذاری صنعت سینما بر توسعة فضایی و رقابتپذیری تهران اختصاص یافته است. به عنوان دستاورد پژوهش، رقابتپذیری منطقة کلانشهری تهران به واسطة شهرکهای سینمایی برمبنای تحقق کامل الزامات و اصول خوشههای خلاق فرهنگی و نیز مکانیابی صحیح میسر خواهد شد. بهعنوان خروجی مدل مکانی، شهرستان تهران با اختلاف بسیار بالا به عنوان اولویت اول استقرار و درون آن اراضی عباسآباد و فرودگاه قلعه مرغی به عنوان اولویتهای برتر مکانی شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
"خوشههای گردشگری-فرهنگی"؛ "رقابتپذیری منطقهای"؛ "شهرک سینمایی"؛ "منطقة کلانشهری تهران" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Spatial Requirements for the Development of Creative and Competitive Cultural-Tourism Clusters (media cities); a case study for Tehran Metropolitan Area | ||
نویسندگان [English] | ||
Sahar Nedae Tousi1؛ Alireza FarkhondehKish2 | ||
1Department of Urban and Regional Planning and Design, Faculty of Architecture and Urban Planning, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2گروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز | ||
چکیده [English] | ||
In today's age of Globalization, cluster development in general and the development of creative cultural-tourism clusters in particular have been introduced to be the main part of spatial development and regional competitiveness.The creative cultural cluster,is dominated by small and medium-sized cultural and creative enterprises, specialized arts and new media practices, which can be referred to the activities, innovative and creative cultural and artistic institutions that which has a geographical neighborhood and spatial focus by forming the overflows of knowledge and innovation, it will bring about the development and competitiveness of enterprises and the regions. In this regard, based on Porter and Lingel cluster development model, the present study has tried to use the social survey method in a deep interview with the cinema industry and also the related literature study to investigate the spatial implications of cultural-artistic clusters with an emphasis on media cluster for exploring Tehran regional development; in addition, in order to reinforce the positive effects of cultural clusters on regional development, it proposes an optimal location through a location model. The final step was devoted to proposing requirements and cost-effective strategies for influencing the cinema industry on spatial development and competitiveness of Tehran& apos; s metropolitan area | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Tourism-Cluster clusters", "Regional competitiveness", "Cinematic township", "Tehran metropolitan area" | ||
مراجع | ||
Arnoud, L., & Cornford, J. (2000). Regional institutions and knowledge–tracking new forms of regional development policy.Geoforum, 31(2). Bille, T., & Schulze, G. (2006). Culture in Urban and Regional Development. In V. Ginsburgh, & D. Throsby, Handbook of the Economics of Art and Culture (pp. 1051-1099). Elsevier. Cagmani, R., & Capello, R. (2000). The role of inter-SME networking and links in innovative high-technology milieux. In D. Keeble, & F. Wilkinson, High-technology Clusters, Networking and Collective Learning in Europe. Ashgate. Camagni, R. (1991). Innovation networks: Spatial perspectives. Belhaven Press. Camagni, R. (1995). The concept of innovative milieu and its relevance for public policies in European lagging regions. Regional science, 74(4), 317-340. Cumbers & MacKinnon,. (2004). Introduction: clusters in urban and regional development. Urban Studies, 41(5/6), 959-969. Davies & Ellis,. (2000). Porter’s competitive advantage of nations: time for the final judgement? Journal of Management Studies, 37(8), 1189 - 1214. Epstein, E. (2012). The Hollywood Economist 2.0: The Hidden Financial Reality Behind the Movies. Melville House; Reprint edition. Eraydin, A., & Armatli-Köroğlu, B. (2005). Innovation, networking and the new industrial clusters: the characteristics of networks and local innovation capabilities in the Turkish industrial. Entrepreneurship & Regional Development, 17(4), 237-266. Evans, G. (2005). From Cultural Quarters to Creative Clusters: Creative Spaces in the New City Economy. Stockholm: Institute of Urban History. Giuliani, D. (2010). Methods for Detecting Spatial Clustering of Economic Activities Using Micro- Geographic Data. Rome: Faculty of Università degli Studi di Roma. Gregory, J. (2016). Creative industries and urban regeneration – The Maboneng precinct, Johannesburg. Local Economy, 31(1-2), 158-171. Lengyel, I. (2004). the pyramid model: enhancing regional competitiveness in hungary. Acta Oeconomica, 54(3), 323-342. Morgan. (2004). The Role of Regional In- dustry Clusters in Urban Economic Development: An Analysis of Process and Performance. North Carolina State University: Faculty of North Carolina State University. porter. (1995). the competitive advantage of the inner city. Harvard Business Review, 73(3). Porter, M. (1985). The Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. NewYork: Free Press. Porter, M. (1998). The competitive advantage of nations. New York: Free Press. Pratt, A. (2004). Creative cities: the cultural industries and the creative class. Geografiska Annaler, Series B: Human Geography, 90(2), 107-117. Scott, A., & Storper, M. (2003). Regions, globalization, development. Regional studies. Regional Studies, 37(6-7), 579-593. Skavronska, I. (2017). Creative Industries in Ukraine: Analysis and Prospects of the Development. Economics and Sociology, 10(2), 87-106. Stasiulis, N. (2017). The Idea of the Creative Society and the Development of Creative Industries. Economics and Sociology, 10(2), 217-226. Vanolo, A. (2015). The Fordist city and the creative city: Evolution and resilience in Turin. City, Culture and Society, 6, 69-74. Williams, G. (2011). The Story of Hollywood: An Illustrated History. BL Press. Yum, S. (2016). The economic growth of creative industries in the Miami metropolitan area. Creative Industries Journal, 9(2), 130-145.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 540 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |