تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,865 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
ایماژیسم و تصویر بیگانه در نفثهالمصدور زیدری | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 6، تیر 1398، صفحه 117-140 اصل مقاله (234.66 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.16708.1033 | ||
نویسندگان | ||
داودرضا کاظمی* ؛ مختار ابراهیمی | ||
گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
تاریخ دریافت: 17 تیر 1398، تاریخ بازنگری: 02 دی 1398، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده تصویر واقعی بیگانگان- مغول و تاتار- در نفثهالمصدور همراه با پیامد کردار آنها نشان داده شده است. زبان و بیان زیدری، در نفثهالمصدور، زبان و بیانی تصویرگرا و انگاره ساز است. تصویرگرایی و تصویرپردازیهای او در نهایت همسویی و همسانی با مکتب ایماژیسم ساخته و پرداخته شده است. چنان که بسامد بالا، تراکم چشمگیر، ماهیت، هدف از آفرینش و شیوهی کاربست تصویر در نثر شاعرانهی زیدری در تطابق کامل به آرای ایماژیستهاست؛ افزون بر آن، صراحت تند، فشردگی، کوتاهی و ایجاز، همچنین، عینی، واقعی و طبیعی بودن تصویر از ویژگیهای اصلی نثر زیدری است. تصاویر او، تنوّع موضوعی بسیاری دارند؛ از این رو، انگارههای برآمده از علم صرف و نحو، فقه، کلام، نجوم، دیوان محاسبات و استیفا، منطق، پزشکی، و حتّی بازی نرد و ورزش فکری شطرنج در نفثهالمصدور دیده میشود. زیدری، متن را به خدمت تصویر درمیآورد؛ به همین دلیل امکانات و آرایههای ادبی بدیع لفظی (سجع، تضمین المزدوج، انواع جناس، موازنه، تکرار، سیاق الاعداد، واجآرایی، حروفگرایی و ...)، بدیع معنوی (ایهام، ایهام تناسب، استخدام، تضاد، ایهام تضاد، پارادوکس، تلمیح، ارسال المثل، تضمین، و ...) و بیان (تشبیه، استعاره، مجاز، کنایه و ...) را به شیوهای به کار میگیرد که آنها یا مقدّمهای برای شکلگیری تصویرند، یا بخشی از فرآیند تصویرسازی میشوند و یا خود، تصویر سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: نفثهالمصدور؛ زیدری؛ تصویر بیگانه؛ ایماژیسم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Imagism and the Image of Aliens in Zaidari’s Nafsatol Masdour | ||
نویسندگان [English] | ||
davood reza kazemi؛ moktar ebrahimi | ||
Department of Persian Language and Literature, Shahid Chamran University of Ahvaz | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The real image of aliens – Moghuls and Tatars – and the consequences of their actions have been portrayed in Nafsatol Masdour. Zaidari’s language and expression in Nafsatol Masdour were imagist and illustrative. His imagery and illustrations were ultimately in line with and identical to the school of Imagism. In so doing, high frequency, remarkable compactness, nature, the purpose of creation, and the method of pictures application in Zaidari’s poetic prose are in total accordance with imagist principles. Furthermore, such qualities as glaring frankness, compactness, concision and brevity, objectivity, realness and naturalness of images make the main features of his work. His images possess high topical diversity. Consequently, illustrations from diverse sources such as science of syntax, jurisprudence, logic, medicine, board games, etc. can be easily traced in Nafsatol Masdour. Zaidari puts text at the service of image. This is why possibilities and verbal figurative and literary devices (such as allusion, allegory, repetition, numerical style, alliteration, etc.), novel devices (ambiguity, fittingness, employment, oxymoron, pun, paradox, etc.) and figurative expressions (simile, metaphor, synecdoche, irony, etc.) are used in such as a way that they are either a preamble to the formation of images or part of the process of image-making. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Imagism, Nafsatol Masdour, Zaidari, alien picture | ||
مراجع | ||
منابع
فهرست مقالات
مرتضایی، سیّدجواد و حسینی وردنجانی، سیّدمحسن. (1396). «خاقانی و ایماژیسم». ادب فارسی، سال 7، شمارهی 1، بهار و تابستان، شمارهی پیاپی 19. ص 131. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 310 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |