تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,857 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,669 |
بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه خلاقیت سازمانی در ورزش | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 15، شماره 30، مهر 1398، صفحه 275-287 اصل مقاله (880.89 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.10320.2382 | ||
نویسندگان | ||
سیدحسین علوی* 1؛ فرزان فرزام2؛ مرتضی دوستی2 | ||
1استادیارگروه تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشکده فنی وحرفه ای محمود آباد دانشگاه فنی و حرفه ای، مازندران ، ایران | ||
2دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1395، تاریخ بازنگری: 03 شهریور 1395، تاریخ پذیرش: 16 آبان 1395 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه خلاقیت سازمانی در ورزش میباشد. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی بود. 211 نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان ادارات تربیتبدنی دانشگاههای فنی و حرفهای سراسر کشور بهصورت هدفمند (نمونه برابر جامعه آماری) انتخاب شدند و به نسخه فارسی پرسشنامه خلاقیت سازمانی دیلیلو و هوتون (2008) پاسخ دادند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی روایی واگرا نشان داد که با اطمینان 63 درصد از واریانس ابعاد خلاقیت سازمانی با حذف گویه 6 در همان سه مؤلفه خلاقیت بالقوه، خلاقیت بالفعل و حمایت سازمانی ادراک شده قرار میگیرند (بار عاملی بالاتر از 40/0). برای تعیین روایی همگرا، نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که عاملهای مستخرج از بار عاملی قابل قبولی برخوردار بودند و میانگین واریانس مستخرج نیز برای تمام عاملهای خلاقیت بالقوه (60/0 = AVE)، خلاقیت بالفعل (54/0 = AVE) و حمایت سازمانی ادراک شده (53/0 = AVE) در حد مناسبی محاسبه شد. همچنین پایایی سازه نیز برای عاملهای خلاقیت بالقوه، خلاقیت بالفعل و حمایت سازمانی ادراک شده به ترتیب 88/0 ، 84/0 و 86/0 به دست آمد. نتیجهگیری: با استناد به یافتههای پژوهش میتوان استنتاج کرد که خلاقیت سازمانی زمانی بالفعل خواهد شد که کارکنان درکی از حمایت عملی سازمان داشته باشند. بهطورکلی پرسشنامه خلاقیت سازمانی با 16 گویه و سه عامل در منابع انسانی در ورزش زیربنایی برای مطالعات آینده فراهم کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلاقیت بالفعل؛ حمایت سازمانی ادراک شده؛ خلاقیت بالقوه؛ ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Surveying the Validity Characteristics of Organizational Creativity Scale in Sport | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hossein Alavi1؛ Farzan Farzam2؛ . .2 | ||
1Physical Education and Sport Sciences.Assistant professor of department of Technical and Vocational of Mahmoud Abad University | ||
2associate Professor of Sport Management | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of present study is to determining the validity characteristics of organizational creativity in sport. Methodology: 211 managers, responsible experts and experts of physical education offices of Iranian technical universities (samples equal with statistics societies) selected targetable and responded to Persian version of Creative Potential and Practiced Creativity scale (CPPC-17) of DiLiello and Houghton (2008). Results: This research was to kind of descriptive analytic. For evaluating divergent validity, the exploratory factor analysis showed that with 63 percent, the organizational creativity calculated in form of three components of creative potential, practiced creativity and perception of organizational support (over factor loading of 0.40). In order to determining convergent validity, the confirmatory factor analysis showed that extracted factors had an adequate factor loading and as well as average variance extracted calculated for all components of creative potential (AVE= 0.60), practiced creativity (AVE= 0.54) and perception of organizational support (AVE= 0.53). Also, their construct reliability was calculated for creative potential, practiced creativity and perception of organizational support, 0.88, 0.84, and 0.86 respectively. Conclusion: Based on research findings can be consequences that organizational creativity will be practiced when employees perceived the operative organizational support. Totally the organizational creativity in sport human resources provide the opportunity for future studies based on 16 variables and three components. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
practiced creativity, perception of organizational support, creative potential, sport | ||
مراجع | ||
#
10.GhahremanTabrizi, K., Tondnevis, F., Amirtash, A. M., & Kadivar, P. 2005. Relationship between organizational culture and academy member’s creativity of physical education departments of Iranian public universities. Journal of Exercise Sciences and Sport, 1 (6), PP 139-150. [Persian] 11.Bratnica, K. 2013. Organizational Creativity. Doctoral dissertation, University of Economics in Katowice, Poland. 12.Mobarakabadi, H., Karami, M. 2013. Investigation of Relationship among the Organizational Culture and Creativity. Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology 7 (19), 4069-4071. 13.Sheykhalizade Heris, M., Tojjari, F., & Piralaee, E. 2010. The relationship between organizational culture and creativity rate: case study: managers of West Azerbaijan sport offices. Researches on Sport Management and Motor Learning, 6 (12), PP 11-24. [Persian] 14.Alaee Khoram, L., Samadi, A. 2013. Relationship of talent management and organizational creativity in Maskan bank of Hamedan. Middle-East Journal of Scientific Research, 18 (5), 728-731. 15.Alvani, S. M. 2009. General Management. Tehran: Nay Press, 37th Ed. [Persian] 16.Alizadeh, S. M., Forghani, M. B., & Tabaeian, S. A. 2014. Relationship between organizational culture and creativity among sport teachers and managers of Mazandaran training organization. Sport Management Review, 24, PP 75-88. [Persian] 17.Sahraee, A., Sajjadi, S. N., & Afshari, M. 2014. Structural Equation Modeling for relationship between effectiveness and creativity among managers of Iranian sport federations. New Trends on Sport Management, 1 (1), PP 33-47. [Persian] 18.Boada-Grau, J., Sánchez-García, J. C., Prizmic-Kuzmica, A. J., and Vigil-Colet, A. 2014. Spanish adaptation of the Creative Potential and Practised Creativity scale (CPPC-17) in the workplace and inside the organization. Psicothema, 26 (1), 55-62. 19.Sternberg, R.J. 2001. What is the common thread to creativity: Its dialectical relation to intelligence and wisdom? American Psychologist, 56, 360-362. 20.Hinton, B.L. 1970. Personality variables and creative potential. Journal of Creative Behavior, 3, 210-217. 21.Shalley, C.E. 2008. What managers can do to establish expectations for creative performance? In J. Zhou & C.E. Shalley (Red.), Handbook of Organizational Creativity (pp. 147-164). New York: Lawrence Erlbaum. 22.DiLiello, T.C., & Houghton, J.D. 2008. Creative potential and practiced creativity: Identifying untapped creativity in organizations. Creativity and Innovation Management, 17, 37-46. 23.Tesluk, P.E., Farr, J.L., & Klein, S.R. (1997). Influences of organizational culture and climate on individual creativity. The Journal of Creative Behavior, 31, 27-41. 24.Shrivastava, P. 2014. Special Volume on Organizational Creativity and Sustainability Theme “Paths for Integrating Creativity and Sustainability”. Journal of Cleaner Production, call for papers, 23: 1-3. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.06.015. 25.Grant, A. M., Fried, Y., & Juillerat, T. 2010. Work Matters: Job Design in Classic and Contemporary Perspectives. American Psychological Association. Handbook of Industrial and Organizational Psychology, Washington D.C.: APA Books. 26.Fried, Y., Grant, A. M., Levi, A. S., Hadani, M., & Slowik, L. H. 2007. Job design in temporal context: A career dynamics perspective. Journal of Organizational Behavior, 28: 911–927. # | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 772 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 670 |