تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,833 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
آموزش پنهان مدرسه و تجارب زیستهی دانشآموزان (مطالعه موردی یکی از مدارس متوسطه فرزانگان تهران) | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 14، اسفند 1398، صفحه 233-260 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2020.16619.1611 | ||
نویسندگان | ||
صدیقه میرزامصطفی* 1؛ محمد اسماعیل ریاحی2؛ محمود شارع پور3 | ||
1دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار دانشگاه مازندران | ||
3استاد دانشگاه مازندران | ||
تاریخ دریافت: 03 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 03 آذر 1398، تاریخ پذیرش: 10 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش توصیفی ژرف از تجربهی زیستهی دانشآموزان از برنامه درسی پنهان مدرسه است. پرسش اصلی در مطالعه حاضر این بوده است که دانشآموزان، چه معنایی برای آموزشهای پنهان مدرسه در ذهن دارند، تجارب روزمره آنان از این پدیده چیست و اثرات آن را بر خود چگونه ارزیابی میکنند. برای پاسخ دادن به این پرسشها از روش تحقیق کیفی و مصاحبه استفاده کردهایم و دانشآموزان به این سوال پاسخ دادهاند که فکر میکنند آموزشهای غیردرسی مدرسه برای آنها چیست و تاثیر این آموزشهای پنهان را بر خود چگونه درک میکنند. پاسخهای دانشآموزان به این پرسشها را با استفاده از روش تحلیل تماتیک، تحلیل کردهایم که حاصل آن، استخراج مقولههای؛ آموزش مهارتهای اجتماعی، مهارتهای فردی، شناخت و درک دیگران، شناخت و تحقق خود، رقابت با دیگران و اطاعت از مافوق و بی قدرتی بوده است. به نظر میرسد بتوان با کمک این مقولهها، درک بهتری از تجربهی دانشآموزان متوسطه از آموزشهای پنهان مدرسه بدست آورد. در نهایت با استفاده از دوگانههایی که در ذهن دانشآموزان در اثر این آموزشهای پنهان ایجاد شده است، نتیجه گرفتیم که این آموزشها تاثیرات منفی چون اضطراب مستمر و پیدایش هویتهای دوگانه دارند و آنها به اشکال گوناگون در برابر این آموزهها مقاومت نشان میدهند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی پنهان؛ آموزش غیررسمی؛ هویت دوگانه؛ تحلیل تماتیک؛ تجربهی دانشآموزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Hidden curriculum of school and lived experience of students (a case study of a SAMPAD high school in Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
Seddigheh Mirzamostafa1؛ Mohammad Esmaeel Riahi2؛ Mahmoud Sharepour3 | ||
1University of Mazandaran | ||
2Associate professor in University of Mazandaran | ||
3Professor | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to describe the students' lived experience of the hidden curriculum in school. The main question is: what is the meaning of hidden curriculum for students, how they experience it and how they evaluate its impacts on themselves. To answer these questions, we used qualitative research methods and interviews with students. Student’s responses to these questions have been analyzed using the method of thematic analysis, which resulted in the extraction of these themes; teaching social skills, individual skills, knowing and understanding others, recognizing and fulfilling oneself, competing with others, obeying and sense of being powerless. With the help of these categories, it seems to be possible to gain a better understanding of the experiences of high school students with hidden curriculum of schools. Finally, using the dichotomies that were created in the minds of students through these hidden instructions, we conclude that these teachings have negative effects, such as continuous anxiety and the emergence of dual identities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hidden curriculum, Informal instruction, Dual identity, Thematic analysis, Students lived experience | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,155 |