تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,835 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,658 |
بازنمایی هویت ملی در جاذبه های گردشگری تاریخی شهر اصفهان | ||
برنامه ریزی و توسعه گردشگری | ||
دوره 9، شماره 32، خرداد 1399، صفحه 145-160 اصل مقاله (325.75 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jtpd.2020.16577.3068 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا صادقی* 1؛ منصور حقیقتیان2؛ رضا اسماعیلی3 | ||
1دانشکده علوم اجتماعی، عضو هیئت علمی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی دهاقان | ||
3استادیار دانشگاه ازاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) | ||
تاریخ دریافت: 29 خرداد 1398، تاریخ بازنگری: 10 دی 1398، تاریخ پذیرش: 14 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
مسئلهی اصلی پژوهش این است که کدام مؤلفههای هویتِ ملی در این جاذبه های گردشگری بازنمایی شدهاند و این بازنمایی به چه صورتی اتفاق افتاده است. روش پژوهش از نوع تحلیل نشانهشناسی و بهطور خاص تحلیل اسطورهای رولان بارت است. نمونههای مورد بررسی شامل 6 نماد و نشانهی شهری در اصفهان است که به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. یافتههای پژوهش بیانگر این است که برخی مؤلفههای هویتِ ملی در این نشانهها بازنمایی شده و به نمایش درآمدهاند. مسئلهی بنیادی که در این زمینه وجود دارد، نقش مذهب و دین وارتباط آن با ایرانیبودن است. عموما مؤلفههای دینی و ملی در نشانهها و نمادهای مورد بررسی در کنار هم به کار رفتهاند و جدایی اندکی بین آنها وجود دارد. بیشتر آثار موردبررسی مرتبط به دوران صفویه و بعد از آن هستند و آنچه در این نشانهها بیشتر نمایان است و بازنمایی میشود، تلاش برای بازنماییِ مؤلفههای هویتی تشیع به عنوان دین رسمی از دوران صفویه به بعد است. اما مسئلهی بنیادیتر این است که این فرم از بازنمایی، تنها به مؤلفههای مذهبی تشیع محدود نشده است و در بیشتر مواقع، شاهد تلفیقی از ایرانیت و تشیع هستیم. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ تحلیل نشانه شناسی؛ جاذبه های گردشگری تاریخی؛ هویت ملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The representation of national identity in historical tourist attractions of Esfahan city | ||
نویسندگان [English] | ||
hamidreza sadeghi1؛ mansour haghighatian2؛ reza esmaili3 | ||
1Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Payame Noor University | ||
2Associate Professor of Islamic Azad University of Dehaghan | ||
3Assistant Professor of Islamic Azad University of Isfahan (Khorasgan) | ||
چکیده [English] | ||
This study basically shows which elements of national identity have been represented in these tourist attractions, and how this representation has been occurred. The study method is of analyzing semiology and Dollan Bart's myths in special. The cases studied involve six symbols of civic semiotics in Esfahan selected purposefully. The study findings indicate that some elements of national identity available in these semiotics have been represented and exhibited. what seems to be important is the role of religion and its relationship with iranianship. Generally the national and religious elements represented in semiotics and symbols studied, have been applied altogether, but there exists a slight difference between them. Most study cases have connection to Safavi era and afterwards. However, what is more palpable in these semiotics is represented. The effort made to represent the identity elements of Shiee Religion as an official religion happens in Safavi era and afterwards. However, what seems to be more crucial is that this form of representation has not only confined to religious elements of Shiee religion, but in most cases, we are confronted with a combination of iranianship and Shiee. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Representation, semiology analysis, historical tourist attractions, national identity | ||
مراجع | ||
استیرلن، هانری، (1377)، اصفهان؛ تصویری از بهشت، ترجمه جمشید ارجمند، تهران: تندیس نقرهای. آلن، گراهام، (1385)، رولان بارت، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز. بارت، رولان، (1390)، نشانه شناسی و فضای شهری، ترجمه عظیمه ستاری، مجله سوره، شماره سوم، پیاپی 51 – 50: 203 – 199. بلایت، ویلفرد، (1384)، اصفهان؛ مروارید ایران، ترجمه محمدعلی موسوی فریدنی، تهران: نشر خاک. تاجیک، محمدرضا، (1383)، غیریت و هویت در میان ایرانیان، تهران: فرهنگ گفتمان. تناولی، پرویز(1388)، سنگ قبر، تهران: بنگاه. جنابندی، میرزابیگ حسن بن حسین، (1378)، روضهالصوفیه، به کوشش غلامرضا مجد طباطبایی، تهران: بنیاد موقوفات افشار. چاندلر، دانیل، (1387)، مبانی نشانهشناسی، ترجمه فرزان سجودی، تهران: نشر سوره مهر. رهیاب، حسین، (1381)، ماهیت، موانع و امکانات و نوسازی هویت ایرانی خودکاوی ملی در عصر جهانی شدن، تهران: نشر: قصیده سرا. زندهدل، حسن، (1378)، مجموعه راهنمای جامع ایرانگردی استان اصفهان، تهران: نشر ایرانگردان. سایکس، سرپرسی، (1357)، تاریخ ایران، ترجمه فخرداعی گیلانی، تهران: دنیای کتاب. شاردن، ژان، (1372)، سفرنامه شاردرن، ترجمه اقبال یغمایی، تهران: توس. شاملو، ولی قلیبیگ، (1371)، قصص الخاقانی؛ تاریخ مختصر صفویه، تصحیح سید حسن سادات ناصری، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. شجری قاسم خیلی، رضا و احمد فضلی نژاد(1393)، ارزیابی آثار ملی در تقویت هویت ملی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، دوره3، شماره 9: 74-87. قادی، عباس و خلیلی کاشانی، مرتضی، (1390)، تأثیر اینترنت بر هویت ملی، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی. هال، جیمز، (1378)، فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر. وحید قزوینی، محمدتقی، (1329)، عباس نامه، اراک: انتشارات داودی. ورطانس، یوزوکچیان، (1378)، دروازه قیصریه یا بازار قیصری؛ در وصف بناهای مشهور اصفهان، ترجمه لئون میناسیان، اصفهان: انتشارات غزل. ونت، الکساندر، (1384)، نظریه اجتماعی سیاست بینالملل، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی. یزدانپرست، حمید، (1387)، نامه ایران، مجموعه مقالهها، جلد چهارم، تهران: اطلاعات. طیبی،کمیل و جباری، امیر و بابکی، روح الله،(1387 )، برسی رابطه علی بین گردشگری و رشد اقتصادی (مطالعه موردی ایران کشور OECD به علاوه کشور های منتخب)، دانش و توسعه، پاییز 1387، شماره 24 رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد (1388)، خدمات صنعت گردشگری،اصفهان، انتشارات کنکاش. اسمیت، ملانی؛ مکلئود، نیکولا؛ هارت روبرتسون، مارگارت (1391)، مفاهیم کلیدی در مطالعات گردشگری. ترجمه جعفر پاییری، تهران: نشر مهکامه. دهقاننژاد. مرتضی؛ دهقان نژاد. فاطمه و کریم پور. ناصر (1386). بافت قدیم نصف جهان. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. شاردن (1345)، سفرنامه، ترجمه محمد عباسی، تهران: امیرکبیر. شجری قاسمخیلی، رضا؛ فضلینژاد، احمد (1393)، ارزیابی آثار گردشگری در تقویت هویت ملی، فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری، دوره 3، شماره 9: 87 – 74. تیموری، راضیه؛ کرمی، فریبا؛ تیموری، زینب؛ صفدری، امین (1393)، عوامل موثر بر گردشگری مکانهای تاریخی شهری؛ نمونه موردی: بازار تاریخی کلانشهر تبریز، گردشگری شهری، دوره 1، شماره 1: 78 – 63. تقوایی، مسعود؛ صفرآبادی اعظم (1391)، توسعه گردشگری فرهنگی با تاکید بر جاذبههای تاریخی (مطالعه موردی: جاذبههای تاریخی شهر اصفهان، برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 3 ، شماره 12: 78 – 59. بذرافشان، شیما (1391)، تاثیر گردشگری میراث فرهنگی بر هویت ملی. همایش ملی فرهنگ گردشگری و هویت شهری، تهران: موسسه علمی پژوهشی مهراندیشان ارفع. جانپرور، محسن؛ صالحآبادی، ریحانه؛ مهدیی، معصومه (1398)، گردشگری فرهنگی راهبردی جهت تقویت هویت ملی جمهوری اسلامی ایران، مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعهشناسی، سال 2، شماره 2: 28 – 13. کاظمی، مهدی (1392)، مدیریت گردشگری، تهران: انتشارات سمت. محمودی، محمد (1390)، مدیریت نوین توریسم جهانی: شناخت مفاهیم، اصول و بازاریابی توریسم، تهران: مهکامه. Hall, D. (2002). Brand development, tourism and national identity: The re-imaging of former Yugoslavia. Journal of Brand Management, 9(4), 323-334. Palmer, C. (2000). Tourism and the symbols of identity. Tourism management, 20(3), 313-321. Pretes, M. (2003). Tourism and nationalism. Annals of tourism research, 30(1), 125-142. White, L., & Frew, E. (2011). Tourism and national identities: Connections and conceptualisations. In Tourism and national identities (pp. 21-30). Routledge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 574 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 844 |