تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,673 |
مرگ خالق به دست مخلوق؛ بررسی تطبیقی «هیولای فرانکشتاین» و «معصوم اوّل» بر اساس مکتب گوتیک | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 7، مهر 1398، صفحه 21-40 اصل مقاله (203.07 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18159.1105 | ||
نویسندگان | ||
فرشته ملکی* ؛ علیرضا شوهانی | ||
دانشگاه ایلام | ||
تاریخ دریافت: 07 بهمن 1398، تاریخ بازنگری: 31 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
گوتیک در ادبیات به شیوهای از داستاننویسی در اواخر قرن هیجدهم و اوایل قرن نوزدهم اروپا گفته میشود که ترس، فضاهای وهمآلود، مکانهای مخوف، غلبهی اندیشهی مردسالاری، زنان مظلوم و قربانی، موجود یا هیولای گوتیکی، وقوع حوادث اصلی در تاریکی، سکوت شب و... از مؤلفههای اصلی آن به شمار میآیند. مری شلی از جمله نویسندگانی است که سعی کرده از شاخصههای اصلی این مکتب در خلق رمان هیولای فرانکشتاین بهرهگیرد. جریان داستاننویسی فارسی نیز از تأثیرپذیری از این مکتب برکنار نماند، از جمله هوشنگ گلشیری داستان معصوم اول را بر اساس این مکتب نوشت. رمان هیولای فرانکشتاین و داستان معصوم اول داستانهای گوتیکی هستند که از بسیاری جهات با یکدیگر قابل مقایسه و انطباق می باشند. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی این دو اثر بپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که گلشیری به تأسی از مضمون محوری مرگ خالق توسط مخلوق در هیولای فرانکشتاین، معصوم اول را نگاشته و هر دو اثر بر این مبنا شکل گرفتهاند. با وجود این، گلشیری بنا به ذوق و نیروی تخیل خود در برخی شاخصهها مانند هیولای گوتیکی دست به خلاقیت زده، عناصری از فرهنگ بومی و محلی را جایگزین چهارچوبهای کلیشهای گوتیک غربی کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مکتب گوتیک؛ «هیولای فرانکشتاین»؛ «معصوم اوّل»؛ مرگ خالق؛ مقایسه و تطبیق | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Death of Creator by the Creature: A Comparative Study of Frankenstein and The Masom-e-Aval (The First Innocent) Based on the Gothic style | ||
نویسندگان [English] | ||
fereshteh maleki؛ alireza shohani | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Gothic in literature is attributed to the style of late 18th and early 19th century European storytelling. Its major elements are fears, illusions, dreadful places, the overcoming patriarchal thoughts, oppressed woman victim, gothic monster, nocturnal events and silence, .. Mary Shelley is one of the writers who has tried to employ the main features of the school in the creation of the Frankenstein monster novel. Iranian writers under the influence of this school produced a variety of works. Houshang Golshiri is one of the practitioners this school who wrote the story of Masom-e-Aval (the First Innocent). Both novels of Frankenstein Monster and The First Innocent are Gothic stories that are in many ways comparable (comparison and contrast) to each other. The present research aims to study these two works via a comparative-analytic method. The research findings show that Golshiri wrote the story of The First Innocent under the influence of the central theme of the creator's death by the creature in Frankenstein Monster, and both works were formed on this basis. However, Golshiri thanks to his own imagination and creativity replaced some of stereotypical frameworks in western Gothic with some of cultural and local features. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: "Gothic School", "Frankenstein's Monster", Masom-e-Aval, "Death of the Creator", Contrast and Comparison | ||
مراجع | ||
منابع
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |