تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
بررسی روش ها و وضعیت تدریس درس تربیتبدنی در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 10، دوره 16، شماره 31، شهریور 1399، صفحه 168-153 اصل مقاله (620.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.11062.2489 | ||
نویسندگان | ||
نرجس ساطانی مقدم* 1؛ علی ثقه الاسلامی2؛ سیده عذرا میرکاظمی2 | ||
1دبیر تربیت بدنی | ||
2عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند | ||
تاریخ دریافت: 29 مهر 1395، تاریخ بازنگری: 13 دی 1396، تاریخ پذیرش: 06 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: انتخاب مناسبترین روش و نحوه تدریس مربیان تربیتبدنی و توجه به همه ابعاد وجودی دانش آموز در این ساعت یکی از اساسیترین موضوعات در حوزه تربیتبدنی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی روش ها و وضعیت تدریس درس تربیتبدنی در حیطه های مختلف ( شناختی، عاطفی، روانی حرکتی و..) در مدارس ابتدایی استان خراسان جنوبی بود. روششناسی: از درون جامعه آماری که شامل آموزگاران تربیتبدنی، دانشآموزان و مدیران مدارس دوره ابتدایی و کارشناسان تربیتبدنی آموزشوپرورش بود، به ترتیب 114، 105، 265 و 11 نفر به روش تصادفی خوشهای- طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، کروسکال والیس، علامت تک نمونهای، تی تک نمونهای، استفاده شد. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که روشهای کنونی تدریس درس تربیتبدنی در مدارس دوره ابتدایی بیشتر روشهای تمرین و دستوری بود .(x- >4)همچنین نتایج تحقیق نشان داد در حیطه روانی- حرکتی درس تربیت بدنی: اجرای طرحهای وزارتی شنا و ژیمناستیک، در حیطه شناختی: آموزش اصول مربوط به ناهنجاریهای اسکلتی و تغذیه ورزشی دانشآموزان و در زمینه کلاسداری و مدیریت معلم: نقش رسانهها و والدین در تدریس و اجرای درس تربیتبدنی در سطح نامطلوبی قرار داشت(x- | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس تربیتبدنی؛ حیطه شناختی؛ حیطه عاطفی؛ حیطه روانی حرکتی؛ مقطع ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of methods and teaching status of physical education lesson in elementary schools in south khorasan province | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and aim: Choosing the most appropriate method and the way of teaching of physical education is one of the most important topics in the field of physical education. Therefore, the purpose of this study was to study the methods and teaching status of physical education in different domains of teaching physical education in primary schools. Methodology: Of the statistical population, including physical education teachers, administrators and education experts in physical education, 114, 105, 265, and 11 people by stratified cluster random sampling were respectively selected as samples. The Kolmogorov-Smirnov, Kruskal-Wallis one-sample signal, and one-sample t were used for data analysis. Results: The results showed that current methods of teaching physical education in elementary schools were further practice and order methods. As well as, implementation of swimming and gymnastics ministerial projects, role of the media and parents in implementing physical education course and teaching the principals related to skeletal deformities and students’ sports nutrition were unfavourable. Conclusion: According to research findings, in-service training courses should be designed to increase the knowledge of physical education teachers in setting different teaching methods and their application in different conditions. and provide serious planning and supervision for the implementation of the ministerial projects of swimming and gymnastics. it emphasizes the importance of the role of the media and parents and the training of the principles related to skeletal malformations and sports nutrition in lesson of physical education hours of students. Key words: Teaching method of physical education, Cognitive domain, Emotional domain, Psycho-motor domain. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching method of physical education, Cognitive domain, Emotional domain, Psycho-motor domain, Primary school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 826 |