تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,682 |
مقایسه اثر یک دوره برنامة تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان نیمه شنوا | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 32، بهمن 1399، صفحه 100-89 اصل مقاله (678.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.10729.2440 | ||
نویسندگان | ||
حمید زاهدی* 1؛ الهه عابدینی2 | ||
1استادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد، ایران | ||
2کارشناس ارشد علوم ورزشی، گرایش رفتار حرکتی، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد خوراسگان ، دبیر آموزش و پرورش، کرمان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 30 مرداد 1395، تاریخ بازنگری: 29 آذر 1396، تاریخ پذیرش: 06 مرداد 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه دو روش تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان نیمه شنوا بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی است که بهصورت میدانی از طرح پیشآزمون و پسآزمون اجرا شد. از بین دانش آموزان نیمه شنوای استان کرمان تعداد 48 شرکتکننده نیمه شنوا که شرایط ورود به پژوهش را داشتند بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در سه گروه 16 نفری (ایروبیک، عملکردی و کنترل) قرار گرفتند. شرکتکنندگان در دو گروه تجربی به مدت هشت هفته، سه روز در هفته و هر جلسه 60 دقیقه تمرین را انجام دادند. تعادل ایستا با استفاده از آزمون خطای تعادل و تعادل پویا با استفاده از آزمون تعادل ستاره اندازهگیری شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج با استفاده از نرم افزار spss از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد دو روش تمرینی ایروبیک و عملکردی بر تعادل ایستا و پویای افراد نیمه شنوا اثر معنادار داشت، اما در تعادل پویا و ایستا بین دو روش تمرینی تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: استفاده از این دو روش تمرینی ضمن کسب مزایای فیزیولوژیک حاصل از این دو روش تمرینی شرایط بهبود و ارتقای تعادل افراد نیمه شنوا را، با توجه به مناسب و جذاب بودن این دو روش تمرینی، بخصوص روش تمرینی ایروبیک، در پی خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تعادل؛ تمرین ایروبیک؛ تمرین عملکردی؛ نیمه شنوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of the effects of Aerobic and functional training on the Static and Dynamic Balance of the semi Hearing Students | ||
نویسندگان [English] | ||
. .1؛ . .2 | ||
1. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to compare of aerobic and functional training on static and dynamic balance semiThe purpose of this research was to compare of aerobic and functional training on static and dynamic balance semi hearing students. Methodology: This semi-experimental research in this field through pretest and post test was conducted. Among the semi-hearing students of Kerman province, 48 semi-hearing Students who had eligible for the research were selected by available sampling. Participants were randomly assigned to three groups of 16 people (aerobics, functional and control). Participants in the experimental groups for eight weeks, three days a week and each session 60 minutes did exercises. Static balance test using the Balance Error Scoring System and dynamic balance using the balance Stars (SEBT) were measured to analyze the results, covariance analysis was used using SPSS software. Results: The results showed that both aerobic and functional training on static and dynamic balance had a significant effect, but, there was no significant difference between two training methods in dynamic and static balance observed. Conclusion: Using these two methods training while acquiring physiological benefits derived from these two methods training to improve balance semi-impaired condition, according to a suitable and attractive of this training, particularly aerobic training method, will follow | ||
کلیدواژهها [English] | ||
balance, aerobic training, functional training, semi hearing | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |