تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,654 |
سیر مدرنیسم در داستانهای کوتاه کلباسی | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 8، دی 1398، صفحه 25-49 اصل مقاله (253.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.17464.1068 | ||
نویسندگان | ||
فریبا ممبینی1؛ منصوره تدینی* 2؛ سیما منصوری3؛ مسعود پاکدل4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران | ||
4استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز | ||
تاریخ دریافت: 06 آبان 1398، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1399، تاریخ پذیرش: 15 بهمن 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده محمّد کلباسی (متولّد 1322) از بانیان جُنگ اصفهان و از اعضای انجمن ادبی صائب و از نویسندگان مکتب اصفهان است. او، گریزان از شهرت، تنها شش مجموعه داستان کوتاه به چاپ رسانده است. وی در داستان، متأثّر از نویسندگانی همچون بهرام صادقی و بورخس است. این مقاله، سعی دارد به بررسی سیر مدرنیسم در داستانهای کوتاه کلباسی بپردازد. روش تحقیق به صورت مطالعهی کتابخانهای و تحلیل محتوا و بررسی نمونههایی از آثار کلباسی بوده است. کلباسی، سبکی درونگرا دارد و به اعماق روح و روان شخصیّتها وارد میشود. همچنین به اهمّیّت صناعت در داستان تأکید دارد و در فرم داستان، تحوّلی ایجاد میکند. کلباسی با تأثیر پذیرفتن از جریان مدرنسیم در داستانهایش، قهرمانهای داستانش را مقهور دنیای اطراف میکند و آنها را در برابر چالشهای زندگی، ناتوان نشان میدهد. او با استفاده از نمادگرایی، ابهام را وارد داستانهای خود میکند و با استفاده از زاویهی دید اوّل شخص و استفاده از جریان سیّال ذهن، تنهایی انسان مدرن را نشان میدهد. کلباسی، راوی حیرت انسان است؛ آدمهایی که ناگهان با چهرهای از مرگ رو به رو میشوند؛ قهرمانهایی که نمیفهمند چرا حوادث چنین سخت و بیخبر بر ایشان فرود میآید. زمان در داستانهای کلباسی، شتاب دارد. او، این شتاب را با جملههای کوتاه و بریده به بهترین شیوه نشان میدهد. در کل میتوان گفت همهی داستانهای کلباسی، مدرن نیستند؛ امّا وصف در شماری از آثارش با شگردهای مدرنیستی است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مدرنیسم؛ کلباسی؛ نمادگرایی؛ مکتب اصفهان؛ داستان کوتاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evolution of Modernism in Kalbasi’s Short Stories | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Mombeini1؛ Mansoureh Tadayoni2؛ Sima Mansoori3؛ masoud pakdel4 | ||
1PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Ramhormoz branch, Islamic Azad University, Ramhormoz, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ramhormoz branch, Islamic Azad UniverSity, Ramhormoz, Iran | ||
3Department of Persian language and literature, Ramhormoz Branch, Islamic Azad University , Ramhormoz, Iran | ||
4The Assistant Professor Persian Language and Literature department ramhormoz branch, Islamic Azad University,Ramhormoz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Mohammad Kalbasi is one of the founders of Jong-e Isfahan literary circle, a member of Saeb Literary Association and an Isfahan School writer. Not interested in fame, he has only published six collections of short stories. His literary style is inspired by such writers as Bahram Sadeghi and Borges. This paper tries to study the evolution of modernism in Kalbasi’s short stories. He has an “introspective” style and enters the depths of the characters’ souls and psyches. He also emphasizes the employment of literary figures and experiments with the form of the story. Under the influence of modernism, Kalbasi portrays how his characters are determined by the external world and are thus unable to address the challenges of life. By dint of symbolism, he brings ambiguity to the story and shows the loneliness of the modern person via his employment of first-person point of view and stream of consciousness. Kalbasi is the narrator of the human being’s shock; his characters suddenly face a manifestation of death and his heroes / heroines have no idea why such unexpected and difficult events befall them. Time in his stories goes fast and gains momentum, a point which is best represented in his works via short, broken sentences. In general, it can be concluded that Kalbasi’s stories are not all modernist, but some of his works show modernist tendencies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Modernism, Kalbāsi, Symbolism, Isfahan School, Short Story | ||
مراجع | ||
منابع
یاحقی، محمّدجعفر. (1389). فرهنگ اساطیر و داستان وارهها در ادبیّات فارسی. چاپ سوم. تهران: فرهنگ معاصر. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 405 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 262 |