تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,867 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,678 |
جریانشناسی شعر معاصر؛ پیوندها و گسستهای آن با مکتبهای ادبی غربی | ||
پژوهشنامهی مکتب های ادبی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 8، دی 1398، صفحه 66-88 اصل مقاله (231.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/rjls.2020.18774.1132 | ||
نویسندگان | ||
هاله کیانی* 1؛ غلامرضا پیروز2 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی-دانشکده انسانی-دانشگاه مازندران-بابلسر-ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی- دانشکده انسانی- دانشگاه مازندران- بابلسر- ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 11 مرداد 1399، تاریخ پذیرش: 09 تیر 1399 | ||
چکیده | ||
چکیده آغاز شکلگیری ادبیّات و به ویژه شعر معاصر با برخی مخالفتها نسبت به این جریان نوگرا از سوی استادان سنّتگرای دانشگاهی همراه بود. مخالفتهایی که گاه به «غربی» و «بیگانه» خواندن این جریان انجامید و انتسابهایی همچون رمانتیستی، سمبولیستی و یا سوررئالیستی بودن آثار نوگرا را به همراه داشت؛ آثاری که به زعم سنّتگرایان در تقلید از مکاتب ادبی غرب پدید آمده بودند. نسلهای بعدی استادان ادبیّات فارسی، آگاهانه یا ناآگاهانه این «دیگریسازی» را به مثابه اصلی بدیهی پذیرفتند و در نتیجه جریانهای شعر و نثر معاصر، تحت عناوین مکاتب ادبی غربی نامگذاری و تحلیل شد. بخشی از این انتساب و کاربست به دلیل ضعف نقد ادبی فارسی در حوزههای مبانی، روش و مفهومسازی است. ضعفی که منجر شد مکتبهای ادبی غربی به دلیل ساختار و مفهومسازیها و اصطلاحات روشن، مبنایی علمی برای تحلیل و نامگذاری جریانهای ادبی فارسی به نظر برسند، بدون توجّه به پیشینهی این انتسابها که از یک دیگریسازی برخاسته بود. این پژوهش نشان میدهد چگونه کاربست مکاتب ادبی غربی در تحلیل ادبیّات معاصر از دیگریسازی و بهحاشیهرانی جریان نوگرا آغاز شد و در دهههای بعد ضعف نقد ادبی فارسی تثبیت و ادامهی این جریان را در پی داشت. شناختی که از این راه از ادبیّات معاصر فارسی به دست آمده، شناختی است ناکامل که شکلگیری ادبیّات نوگرا را بعضاً تقلیدی از ادبیّات غرب میداند؛ در نتیجه، تبارشناسی و ریشهشناسی عمیقی از این جریان به دست نمیدهد و تنها ویژگیهایی از شعر و نثر معاصر را مورد توجّه قرار میدهد که با برخی مکتبهای ادبی غربی، شباهتهایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: کاربست مکاتب ادبی غربی؛ جریانشناسی ادبیّات معاصر؛ بهحاشیهرانی؛ دیگریسازی؛ رویکرد تذکرهای؛ مفهومسازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Contemporary Poetic Movements: Its Convergence and Divergence from Western Literary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
- -1؛ Gholamreza Pirouz2 | ||
2Department of Persian Language and Literature- Faculty of Humanities- Mazandaran University- Babolsar-Iran | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The beginning of the formation of literature, and especially contemporary poetry, was accompanied by some oppositions to this modernist movement by the traditionalist academia. Some of them rejected this trend as “western” and “foreign” and called modern, experimental works with such labels as romantic, symbolist, and surrealist. To them, these works were just imitations of the western literary schools. The subsequent generations of Persian Literature university instructors, whether consciously or unconsciously, accepted this process of otherization as a given truth and consequently, contemporary movements of poetry and prose in Iran were called and analyzed under the rubric of western literary schools. This attitude is partly due to the deficiencies present in Persian literary criticism in the fields of theory, methodology and conceptualization. This shortcoming paved the way for the western literary schools to become a scientific index to analyze and label Persian literary movements due to the former’s clear structure, conceptualization and terminology. This is while the root of such applications and connections (that is, the process of otherization) is largely ignored. The present study aims to show how the employment of western literary schools in the analysis of contemporary Persian literature stemmed from a process of otherization plus marginalization of modern, experimental movements. This trend continued in the following decades as Persian literary criticism declined even more. The knowledge gained in this way from contemporary Persian literature is an incomplete knowledge that considers the formation of modern literature to be sometimes an imitation of western literature. As a result, one does not acquire a profound understanding of the genealogy and roots of this movement, and only considers features of contemporary poetry and prose that bear some resemblance to some western literary schools. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: western literary schools, contemporary poetics؛ conceptualization, otherization, marginalization, biographical Approach | ||
مراجع | ||
منابع
Lotman, juri. (1977). structure of the artistic text, translated from Russsian by Gail Lenhoff and Ronald Vroon. (Michigan Slavic Contributions7). Ann Arbor: University of Michigan, Department of Slavic Languages and Literatures. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 752 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 504 |