تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,830 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,657 |
اثر تمرین عمدی و بازی عمدی و رقابت سازمان یافته بر مهارت حرکتی ظریف و خلاقیت کودکان 10-9ساله | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 32، بهمن 1399، صفحه 66-51 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.13420.2774 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رضایی* 1؛ فضل الله باقرزاده2؛ محمود شیخ2؛ رسول حمایت طلب2؛ داوود حومنیان2 | ||
1گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان | ||
2دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 12 دی 1396، تاریخ بازنگری: 27 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 31 شهریور 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: نحوه تدریس و انتخاب بهترین روش، یکی از اساسی ترین اصول در تعلیم و تربیت است که می تواند به رشد حرکتی، فکری و علاقه کودک کمک کند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر تمرین عمدی و بازی عمدی و رقابت سازمان یافته بر مهارت حرکتی ظریف و خلاقیت کودکان 10-9ساله بود. روش: 53 نفر از دانش آموزان دختر مبتدی با میانگین سنی 16/0 ±11/9 برای اجرای پژوهش داوطلب شدند که پس از اجرای پیش آزمون به صورت تصادفی به 3گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه ها به مدت 12 هفته و 2 جلسه در هفته مطابق با روش آموزشی تمرین کردند. در پایان هفته 6 میان آزمون و در پایان هفته 12 پس آزمون انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون تبحر حرکتی برونیکس-اوزرتسکی (1978) و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1363) و برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس مرکب (مرحله)3× (گروه)4 و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس یک راهه با نرم افزار spss نسخۀ 22 در سطح معنی داری 05/0≥P استفاده شد. یافته ها: : یافته ها نشان داد که استفاده از انواع روش تدریس در میزان رشد حرکتی ظریف در گروه تمرین عمدی ازبقیه گروه ها بالاتر و میزان خلاقیت درگروه بازی عمدی از همه گروه ها بیشتر بوده است. همچنین میزان خرده مقیاس سرعت و چالاکی در مرحله میان و پس آزمون در تمرین عمدی از بقیه گروه ها بهتر و خرده مقیاس های سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری در مرحله میان و پس آزمون در گروه بازی عمدی از بقیه گروه ها بالاتر بوده است. نتایج: نتایج نشان داد که ماهیت محیط آموزشی، نقش مفیدی در رشد مهارت حرکتی ظریف و خلاقیت دانش آموزان دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
روش تدریس؛ کودک محور؛ معلم محور؛ مهارت حرکتی ظریف؛ خلاقیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of deliberate practice and play deliberate and organized competition on the fine motor skill and creativity of children 9-10year old. | ||
نویسندگان [English] | ||
fatemeh rezaei1؛ Fazlolah Bagherzadeh2؛ mahmood sheikh2؛ rasool hemayattalab2؛ Davood Homanian2 | ||
1faculty of semnan university | ||
2Tehran University | ||
چکیده [English] | ||
Introduction and purpose: Teaching method and choosing the best method is one of the most basic principles in education which can help to child's motor development, intellectual and interest. The purpose of this study was the determine effect of deliberate practice and play deliberate and organized competition on the fine motor skill and creativity of 10-9 year old children. Method: 53 beginner girl students were volunteered to conduct research with an average age 9.11 ± ./16 that after pre-test were randomly divided into three experimental groups and one control group. The groups practiced in accordance with the educational method for 12 weeks and 2 sessions per week. Done mid test at the end of week 6 and post test at the end of 12. To collect information was used Bruininks-Oseretsky test (1978) and Abedi creativity questionnaire (1363) and for data analysis, Combined variance analysis (stage) 3 × (Group) 4, analysis of variance with repeated measures and one way analysis of variance with spss software version 22 at a significance level of P≤0.05. Findings: The results showed that using a variety of teaching methods in experimental groups has been higher on the development of fine motor in deliberate practice than the rest groups and the amount of creativity in the deliberate play group of all groups. It has also been better in deliberate practice group rate of subscales speed and agility in the mid stage and post-test than other groups and was higher in deliberate play group than other groups rate of subscales fluid, expansion, innovation and flexibility in the mid and post test phase. Results: The results showed that the nature of the learning environment has a useful role in the development of fine motor skills and creativity of the students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching method, Child-centered, Teacher-centered, Fine motor skill, Creativity | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 582 |