تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,252 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,956 |
تحلیل جایگاه مفاهیم تربیت شهروندی در برنامۀ درسی نظام آموزشی 3-3-6 (مورد مطالعه: کتابهای مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی سال تحصیلی 98-97) | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 7، شماره 15، شهریور 1399، صفحه 177-199 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2020.18164.1721 | ||
نویسندگان | ||
سجاد باباخانی1؛ اکبر صالحی* 2 | ||
1دانش آموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیارگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی | ||
تاریخ دریافت: 29 فروردین 1399، تاریخ بازنگری: 30 اردیبهشت 1399، تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به مؤلفههای دانش، مهارت و نگرش شهروندی در کتابهای درسی نظام آموزشی 3-3-6 در سال تحصیلی 98-97 میباشد. روش تحقیق در پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کمی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی، مطالعات اجتماعی دورۀ اول متوسطه و جامعهشناسی دورۀ دوم متوسطه است. ابزار گردآوری دادهها، سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی به دست آمده از مبانی نظری بود که روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0 حاصل گردید. یافتههای حاصل از تحلیل با استفاده از نرم افزار اسپیاساس (نسخه 23) و روش آماری غیرپارامتریک نشاندهنده تفاوت معنادار بین میزان توجه به مؤلفهها و مفاهیم تربیت شهروندی در کتابهای درسی مذکور در بین پایههای تحصیلی در هر سه دورۀ آموزشی بود. نتایج این تحقیق نشان دادکه در طراحی و تدوین کتب مذکور به مؤلفهها و مفاهیم تربیت شهروندی بطور متوازن توجه نشده است و توجه به یک چنین توازنی زمینه لازم را برای تقویت ابعاد جامعهشناختی سایر نهادهای اجتماعی در جامعه را فراهم میکند. بنابراین بازنگری کتابهای مطالعات اجتماعی و جامعهشناسی نظام آموزشی 3-3-6 در راستای توجه بیشتر به مؤلفهها و مفاهیم کمتر مورد توجه ضروری به نظر میرسد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت شهروندی؛ مؤلفههای شهروندی؛ برنامۀدرسی؛ تحلیل محتوا؛ نظام آموزشی 3-3-6 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis on the Place of Citizenship Education Concepts in the Curriculum of the Educational System 6-3-3 (Case Study: Social Studies and Sociology Books of the Educational Year 2018-2019) | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajad Babakhani1؛ Akbar Salehi2 | ||
1Ph.D. Graduated in philosophy of education, Kharazmi University | ||
2Associate Prof., Department of Philosophy of Education, Faculty of Education and Psychology, Kharazmi University (corresponding author), | ||
چکیده [English] | ||
This study aims to examine how the issues of knowledge, skill and attitudes of citizenship have been represented in the school-textbooks. It focuses on the school-textbooks of the educational system 6-3-3 in the educational year of 2018-2019. It employs the method of quantitative content analysis. The present analysis focuses on three groups of school-textbooks: Social Studies textbook of second-year primary school level, Social Studies textbook of first-grade of high school, and Sociology textbook of second-grade of high school level. The results of this analysis confirm the fact the bottom-line conclusion that the school textbooks lack sufficient and balanced attentions towards issues associated with citizenship education. This requires substantial revision in curriculum of the educational system, leading to the strong emphasis of issues associated with citizenship education in the school-textbooks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citizenship education, components of citizenship, curriculum, content analysis, educational system 3-3-6 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 451 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,495 |