تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,318 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,977 |
بررسی آموزش شهروندی در کتب درسی تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم با تاکید بر ساختار جدید آموزشی 3-3-6 | ||
جامعهشناسی نهادهای اجتماعی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 15، شهریور 1399، صفحه 297-324 اصل مقاله (1.59 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/ssi.2020.18566.1747 | ||
نویسندگان | ||
ندا گلبهاری* 1؛ علی رجبلو2 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه الزهرا | ||
2دانشیار جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا | ||
تاریخ دریافت: 03 اردیبهشت 1399، تاریخ بازنگری: 19 خرداد 1399، تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1399 | ||
چکیده | ||
نظر به اهمیت نهاد رسمی آموزش درفرایند جامعهپذیری وهمچنین لزوم توجه متعادل و متوازن بین هر دو وجه حق ومسئولیت در آموزشهای شهروندی، تحقیق حاضر درپی پاسخگویی به این پرسش هاست که محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی مقاطع سوم تا نهم که هدف خود را "تربیت شهروند" معرفی میکنند، تا چه حد توانسته است در جهت برقراری چنین تعادل و توازنی گام بردارد، به هریک از ابعاد شهروندی چقدر پرداخته است و آیا با بالارفتن سن، افزایش حجم کتاب و رشد شناختی دانشآموزان، آموزشهای شهروندی نیز از روند افزایشی مشخصی برخوردار است؟ روش مورد استفاده، تحلیل محتوای کیفی قیاسی و جامعه آماری مشتمل برکلیه کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی و اول متوسطه در سال تحصیلی 97-96 میباشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش، کل آن به عنوان نمونه درنظر گرفته شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آنند که درمجموع آموزههای شهروندی در کتب مقاطع سوم تا نهم؛ مسئولیتمحورند. یافته دیگر؛ تاکید بیشتر بر شهروندی اجتماعی (4/42 درصد) و مغفول ماندن نسبی دیگر ابعاد شامل مدنی (15 درصد)، زیستمحیطی (8/13 درصد)، فرهنگی (6/9 درصد)، سیاسی (8 درصد) و بهویژه جنسی (8/3 درصد) است. بعلاوه، نمیتوان گفت که سال به سال، با بالا رفتن سن دانشآموزان، رشد شناختی آنان و همچنین افزایش محتوا و حجم کتاب، مفاهیم شهروندی در این کتابها نیز از یک روند مشخص افزایشی برخوردار بوده است | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شهروندی؛ حق شهروندی؛ مسئولیت شهروندی؛ تحلیل محتوا؛ ساختار جدید آموزشی (3-3-6) | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Study of Citizenship Education in Social Civics Textbooks of New Educational Structure (6-3-3) | ||
نویسندگان [English] | ||
Neda Golbahari1؛ Ali Rajabloo2 | ||
1PHD Student of Sociology at Alzahra University of Tehran | ||
2Associate Professor of Social Siences at Alzahra University | ||
چکیده [English] | ||
Due to the importance of“the role of formal education institution in the socialization process” and “balanced attention between both rights and responsibilities in citizenship education”, the question is, how much the Social Civics textbooks, which define their main aim as nurture of the citizens, are successful in supporting the noted balance. Moreover, which items of citizenship are emphasized? And if there is a specific trend for citizenship education while student’s age, cognitive development and pages of the books are ascending? The following research will try to answer this question, by utilizing the deductive content analysis method. Social Civics textbooks of primary school, third to sixth grade, and the first period of Secondary school, seventh to ninth grade, in the year 2017-2018, form the Statistic society of the research which all of them were considered as sample. Findings of this research show that the citizenship teachings are responsibility-oriented. Moreover, between the multiple types of national citizenships, social citizenship is dominant player (42/4%) and gender citizenship is the lowest share (3/8%). Moreover, civil (15%), environmental (13/8%), cultural (9/6%) and political (8%) citizenship lie between these two types respectively. At the same time, there is no specefic assending trend for citizenship education while pages of the books and age are assending. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
citizenship education, citizenship right, citizenship responsibility, 6-3-3 educational structure, content analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 363 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,284 |