تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,294 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,969 |
مقایسه ترکیب های مختلف تمرین مشاهده ای وتصویرسازی بر تعادل ایستا | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 13، دوره 16، شماره 32، بهمن 1399، صفحه 193-179 اصل مقاله (719.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.13488.2783 | ||
نویسندگان | ||
شیلا صفوی همامی* 1؛ طاهره زارعی1؛ مریم نزاکت الحسینی2 | ||
1گروه رفتار حرکتی-دانشکده علوم ورزشی-دانشگاه اصفهان-اصفهان-ایران | ||
2گروه رفتار حرکتی-دانشکده علوم ورزشی -دانشگاه اصفهان-اصفهان -ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 دی 1396، تاریخ بازنگری: 10 شهریور 1397، تاریخ پذیرش: 03 مهر 1397 | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، مقایسه ترکیبهای مختلف تمرین مشاهدهای وتصویرسازی بر تعادل ایستابود.با استفاده از پرسش نامه اصلاح شده تصویرسازی حرکت، بیست و چهار دانش آموز دختر در دامنه سنی پانزده تا هفده سال با توانایی تصویرسازی بالا انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه (گروه تصویرسازی بعد از مشاهده و گروه تصویرسازی در حین مشاهده) تقسیم شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش آزمون لکلک بود که به منظور تعیین میزان تعادل ایستای آزمودنیها در دو مرحله قبل از مداخله و پس از شش جلسه تمرینی (60 کوشش ذهنی) توسط هر دو گروه اجرا شد. پس از 48 ساعت آزمون یادداری به منظور بررسی پایداری نتایج حاصل از مداخله اجرا شد.اطلاعات و نتایج آزمونها به وسیله تحلیل واریانس دو عاملی 3*2 و آزمون t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (0.05>p). نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین پیش آزمون و پس آزمون گروه تصویرسازی بعد از مشاهده وجود داشت (p0.05). این یافتهها پیشنهاد میکند که تصویرسازی بعد از مشاهده عامل مؤثری بر مدت زمان حفظ تعادل ایستا است. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مشاهده ای؛ تصویرسازی؛ تعادل ایستا؛ تمرین ذهنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The comparison of different combinations of observational and imagery exercise on static balance | ||
نویسندگان [English] | ||
Shila Safavi Hamami1؛ Taharah Zareii1؛ Maryam Nezakatalhoseini2 | ||
1Department of Motor Behavior-Sport Science Faculty-University of Isfahan | ||
2Motor Behavior Department-Sport Science Faculty-University of Isfahan-Isfahan-Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to examine the effect of motor imagery practice through and after observation on static balance.In this research with use of Movement Imagery Questioner Revised (MIQ_R), 24 girl students in the range of fifteen to seventeen years old and with top imagery ability by high scores in Movement Imagery Questioner Revised selected and matched randomly in two groups (imagery after observation and imagery through observation groups). Measuring devices in this study was stork test for determine the subjects balance value in two stages ,before and after 6 session (mental effort) by both groups. Data and result of tests were analyzed by ANOVA 2*3 and paired t-test (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
observation learning, imagery, static balance, mental practice | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,684 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |