تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,676 |
طراحی مدل عوامل مؤثر بر شایستگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
دوره 17، شماره 33، شهریور 1400، صفحه 80-67 اصل مقاله (830.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.13469.2780 | ||
نویسندگان | ||
کاظم چراغ بیرجندی1؛ حسین پیمانی زاد* 2؛ محمد کشتی دار3؛ حسن فهیم دوین4 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران | ||
3دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4دانشکده تربیت بدنی ، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 دی 1396، تاریخ بازنگری: 30 آبان 1400، تاریخ پذیرش: 28 فروردین 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه وهدف: با توجه به ترکیب متفاوت عوامل مؤثر بر شایستگی در سازمان های مختلف، این پژوهش با هدف، شناسایی عوامل مؤثر شایستگی مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها و طراحی مدلی در رابطه با ارتباطات بین آنها است. روش شناسی: پژوهش حاضر، نوعی پژوهش آمیختۀ اکتشافی و شامل دو بخش کیفی و کیفی- کمّی است. در گام اول، عوامل مؤثر شایستگی مدیران(7 عامل) از ادبیات نظری استخراج و به وسیلۀ مصاحبه با خبرگان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. در گام بعد، با استفاده از روش تحلیلی مدل سازی ساختاری تفسیری، روابط بین این عوامل تعیین و به صورت یکپارچه تحلیل شد. در بخش مدل سازی از پرسشنامه به منظور استفاده از نظرات 25 خبره مدیریت ورزشی استفاده شد؛ این خبرگان به صورت هدفمند انتخاب شدند. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش، منجر به دسته بندی، نحوۀ ارتباط و تعامل عوامل مؤثر بر شایستگی مدیران تربیت بدنی و طراحی مدل از این عوامل شد. نتایج نشان داد عوامل اسلامی و فردی از اثرگذاری بیشتری نسبت به بقیه عوامل برخوردارند. بحث و نتیجه گیری: ارزیابی و توسعۀ این عوامل باید به عنوان اولویتی اساسی در انتخاب، انتصاب و ارزیابی عملکرد مدیران تربیت بدنی دانشگاه ها تبدیل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل سازی ساختاری تفسیری؛ شایستگی؛ مدیران تربیت بدنی؛ دانشگاه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Model of the Factors Affecting the Competency of Physical Education Directors of Universities | ||
نویسندگان [English] | ||
Kazem Cheragh Birjandi1؛ Hossein peymanizad2؛ mohammad keshtidar3؛ hasan Fahim Davin4 | ||
1PhD Student, Faculty of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
2Faculty of Physical Education, Islamic azad university, mashhad branch. mashhad, iran | ||
3Faculty of Sport Sciences, Birjand University, Birjand, Iran | ||
4Faculty of Physical Education, Mashhad Branch, Islamic Azad University, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: Due to the different composition of factors affecting competency in different organizations, this study aims to identify the effective factors of the competency of physical education managers in universities, and design a model for interaction between them. Methodology: The present study is an exploratory blended research involving qualitative and qualitative-quantitative parts. Initially, the effective factors of managerial competence (7 factors) were extracted from the theoretical literature, and were then verified by interviewing sports management experts. Next, using the analytical structural analysis method, the relationships between these factors were determined and analyzed in an integrated manner. In the model development stage, a questionnaire was used to collect information from the management experts (n=25) who were specifically selected for the purposes of this study. Results: The results of this research led to the classification of the factors affecting physical education managers’ competence and the way these factors communicate and interact with each other, based on which a model was designed for these factors. The results showed that Islamic and individual factors have more effect than the rest of the factors. Conclusion: The assessment and development of these factors should be considered a key priority in the selection, appointment and evaluation of the performance of university managers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interpretive Structural Modelling, Competency, Physical Education Managers, University | ||
مراجع | ||
10.Horch, H. D., & Schütte, N. (2003). Competencies of sport managers in German sport clubs and sport federations. Managing Leisure, 8(2), 70-84. 11.Vosloo, J. J. (2014). A sport management programme for educator training in accordance with the diverse needs of South African schools (Doctoral dissertation). 12.Retar, I., Marušič, U., & Kolar, E. (2015). Development instrument to determine competencies for performing the responsibilities of sport manager. In 2nd INTERNATIONAL SCIENTIFIC CONGRESS SLOVENIAN GYMNASTICS FEDERATION. 55-57. 13.Eksteen, E., Willemse, Y., Malan, D. D., & Ellis, S. (2015). Competencies and training needs for school sport mangers in the north-west province of South Africa. Journal of Physical Education and Sport Management. Vol 6 (9). 90-96. 14.Momenifar, F. (2105). Designing a model for core competencies for the appointment of senior and middle managers of the Ministry of Sport and Youth. Doctorate dissertation, Payam Noor University of Tehran center. [In Persian] 15.Fatehpour Marandi, M., Kashif, S M., Sayyed Ameri, M H. & Shaji, R. (2017). Codification of Sports Administrators Job Competency Model (Case Study: Administrative Director of Youth and Sports Provinces). Sports Management Studies Article 8, Volume 9, Issue 42, Page 163-184. [In Persian] 16.Chen, C. (2004). An examination of the competencies needed by sport managers in Taiwan (China). 17.Farzalipour, S., Velittin, B,. & Ghorbanzadeh, B. (2012). Determining the competencies of sport managers. Journal of applied science research.4 (1): pp: 584-594. 18.Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling, IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81. 19.Azar, A. (2010). Modeling agility of supply chain, using interpretive structural modeling Approach- Structural, Journal of Humanities Teacher-Management Research in Iran, 14(4), 138, and 13. [In Persian] 20.Mohamadimoghadam, Y., Sanghi, Z. & Dadfar, A. (2017). Prioritization of the Aspects of Human Resource Risks with Interpretive Structural Modelling (ISM) Approach .journal of research in human resource management .Article 6, Volume 8, Issue 4 - Issue Serial Number 26, Page 127-154.[In Persian] 21.Mintzberg, H. (2009) .Managing. San Francisco .Berrett-Koehler Publishers, Inc. 22.Alorfi, S. (2012). Human Resource Management from an Islamic Perspective. Journal of Islamic and Human Advanced Research, 2, 86-92 23.Khalatbari, H. & Sedart, f. (2014). Personality features of the director from the perspective of the Quran and NahjolBalagheh, Seraj monir, 5(16), 87-107[In Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,567 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 291 |