تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,248 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,953 |
تأثیر برنامههای تمرینی پُر خطا و کَم خطا بر یادگیری مهارت هدفگیری نوجوانان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
دوره 17، شماره 33، شهریور 1400، صفحه 177-161 اصل مقاله (907.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.13336.2763 | ||
نویسندگان | ||
علی حسین ناصری* 1؛ عباس بهرام2؛ حمید صالحی3؛ افخم دانشفر4 | ||
1دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه خوارزمی، نویسنده مسئول، مربی دانشگاه و دبیر آموزش و پرورش | ||
2استاد گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشگاه اصفهان | ||
4گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 24 آذر 1396، تاریخ بازنگری: 01 خرداد 1397، تاریخ پذیرش: 21 خرداد 1397 | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: یکی از نگرانیهای اصلی متخصصان یادگیری حرکتی، نحوه برنامهریزی جلسات تمرین مهارت برای بهینهسازی مقدار یادگیری است. هدف پژوهش حاضر تعیین این موضوع بود که آیا تمرین کم خطا بر یادگیری مهارت هدفگیری نوجوانان مؤثر است. روششناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با چهار گروه آزمایشی متفاوت بود. 40 نوجوان با میانگین سنی 12 سال (دامنه سنی 11 تا 13 سال) بهطور تصادفی در چهار گروه تمرینی قرار گرفتند. تکلیف شامل پرتاب توپ بسکتبال به اهداف متحدالمرکز بود. آزمودنیها 200 کوشش تمرینی را در مرحله اکتساب در پنج بلوک تمرینی اجرا کردند. آزمونهای تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه را به صورت فوری، تاخیری 24 ساعته و تاخیری یک هفتهای اجرا شدند. نتایج: نتایج تحقیق نشان داد گروههای که کمترین خطا و کمترین درگیری حافظه کاری در طول تمرین داشتند، هم در مرحله اکتساب، هم در آزمون تکلیف منفرد و هم در آزمون تکلیف دوگانه نسبت به گروههای دیگر بهتر عمل کردند. نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق با برآوردهای نظریه حلقه بسته آدامز، نظریه بازگماری و تا حدودی با برآوردهای ساختار نقطه چالش در خصوص وجود خطا در مرحله اکتساب همخوانی دارد، اما این یافتهها تا حدودی با برآوردهای نظریه طرحواره مغایرت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری آشکار؛ یادگیری ضمنی؛ تمرین کم خطا و حافظه کاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Errorless and Error full training programs on Learning Aiming task in Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
Alihossein Naseri1؛ Abbas Bahram2؛ Hamid Salehei3؛ Afkham Daneshfar4 | ||
1Education | ||
22. Professor of Motor Behavior of Kharazmi University | ||
33. Associate Professor of Motor Behavior of Isfahan University | ||
4Department of motor behavior, Faculty of sport sciences, Alzahra University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Purpose: One of the main concerns of motor learning professionals is how to plan skills training sessions to optimize learning. The purpose of the present study was to determine whether errorless and error full training are effective in learning the aiming skill in adolescents. Methodology: The present study was quasi-experimental with four experimental groups. A total of 40 adolescents with an average age of 12 years (participants' aged 11 to 13) were randomly assigned to four training groups. The task was to throw basketball balls into concentric goals. The subjects performed 200 exercise attempts in five exercise blocks at the acquisition stage. Single task and dual task tests were implemented in three time frames, including immediately, 24-hour latency, and one week's delay. Results: The results showed that the groups with the least error and the least work memory involvement during the exercise performed better in the acquisition stage, the single task test, and the dual task test compared to the other groups. Conclusion: The findings of this study are consistent with the Adam's closed loop theory and the reinvestment theory, and are somewhat consistent with the estimates of the challenge point framework regarding the error in the acquisition stage, but these findings are somewhat contradictory with the estimates of the schema theory | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Explicit learning, Implicit learning, Errorless training and Working memory | ||
مراجع | ||
منابع و مآخذ
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,929 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 285 |