| تعداد نشریات | 31 |
| تعداد شمارهها | 519 |
| تعداد مقالات | 5,034 |
| تعداد مشاهده مقاله | 7,662,833 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,707,481 |
تاثیر بازخورد عمومی و غیرعمومی بر خودکارآمدی، انگیزش ورزشی و اکتساب الگوی حرکتی در بزرگسالان | ||
| پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
| دوره 17، شماره 33، شهریور 1400، صفحه 161-159 اصل مقاله (479.15 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.13585.2797 | ||
| نویسندگان | ||
| شهزاد طهماسبی بروجنی* 1؛ فردین قیصری2؛ حامد اصولی2 | ||
| 1عضو هیأت علمی / دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
| تاریخ دریافت: 11 بهمن 1396، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1397، تاریخ پذیرش: 18 شهریور 1397 | ||
| چکیده | ||
| زمینه و هدف: بازخورد با القای مفاهیم مختلف توانایی به دو شکل عمومی (توانایی ذاتی) و غیرعمومی (تغییرپذیری توانایی با تلاش) میباشد. با توجه به اینکه تاکنون تأثیر این اشکال بر خودکارآمدی، انگیزش ورزشی و عملکرد حرکتی بزرگسالان بررسی نشده است، لذا هدف این مطالعه تعیین اثر بازخورد عمومی و غیرعمومی بر انگیزش، خودکارآمدی و عملکرد حرکتی بزرگسالان بود. روش شناسی: چهل و پنج فرد مبتدی پس از آموزش مهارت پرتاب دارت در یک جلسه و شرکت در پیشآزمون به طور همسان به سه گروه بازخورد عمومی، غیر عمومی و کنترل تقسیم شدند. سپس به مدت شش جلسه مهارت پرتاب دارت را تمرین کردند. پس از دورهی مداخله، پرسشنامهی انگیزش ورزشی (SMS-6) و خودکارآمدی پرتاب دارت مجدداً در پسآزمون توسط آزمودنیها تکمیل شد. یافتهها: نتایج مطالعه حاضر حاکی از این بود که بازخورد غیرعمومی موجب بهبود عملکرد، انگیزش درونی و خودکارآمدی نسبت به گروه بازخورد عمومی و کنترل شد. نتیجه گیری: بازخورد غیر عمومی مفهوم مهارت قابل انعطاف و دست یافتنی را القا می کند و می تواند واکنش های مثبت بیشتری نسبت به بازخورد عمومی داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تغییر پذیری حرکتی؛ توانایی ذاتی؛ توانایی افزایشی؛ انگیزش ورزشی؛ خودکارآمدی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Effect of generic and non-generic feedback on self-efficacy, sport motivation and Movement Pattern Acquisition in Adults | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Shahzad Tahmasebi Boroujeni1؛ Fardin Qeysari2؛ hamed Osouli2 | ||
| 1Associate Professor/University of Tehran | ||
| 2MA student, Motor Learning and control, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
| چکیده [English] | ||
| Background & Purpose: Feedback information with inducing different conceptions of ability is in two generic (inherent ability) and non-generic (changeability of ability by effort) forms. Since the effects of these forms on self-efficacy, sport motivation and motor performance in adults not studied, therefore, the aim of this study was determination of the influence of generic versus non-generic feedback on adults' motivation, self-efficacy and motor performance. Methodology: Participants were novice 45 that after one session of dart throwing instruction and contribution in pre-test, divided to three matched groups: generic feedback and non-genic feedback and control. Then, they practiced dart-throwing skill for six sessions. Participants completed the Sport Motivation Scale (SMS-6) and dart throwing self-efficacy questionnaire in post-test after an intervention period. Results: The findings revealed that non-generic feedback improved Performance, internal motivation and self-efficacy than the generic feedback and control groups. Conclusion: Non-generic feedback implies the concept of flexible and achievable skill, and can promote a more positive reaction than generic feedback. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Motor Variability, Entity Ability, Incremental Ability, Sport Motivation, Self-efficacy | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 433 |
||