تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,145,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,966 |
اعتبار یابی پرسشنامه مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی در بین دانشجویان دختر ورزشکار | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 7، دوره 18، شماره 35، شهریور 1401، صفحه 137-121 اصل مقاله (292.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.15188.2987 | ||
نویسندگان | ||
امیر قنبرپور نصرتی* 1؛ احمدعلی آصفی2 | ||
1گروه علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان. کاشان. ایران | ||
2عضو هیات علمی | ||
تاریخ دریافت: 11 دی 1397، تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1398، تاریخ پذیرش: 05 شهریور 1398 | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه و هدف یکی از عوامل مهم در رشد و توسعه مهارت های فردی - اجتماعی و مسئولیتپذیری در بین نوجوانان و جوانان، ورزش و حضور در محیطهای ورزشی است. ورزش مکانی برای تعامل اجتماعی افراد است و فرد به سوی مسئولیت پذیری اجتماعی سوق می دهد. هدف از تحقیق حاضر، تعیین روایی سازه و بررسی همسانی درونی نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی لی در دانشجویان دختر ورزشکار بود. روش شناسی تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به بررسی ساختار عاملی پرسشنامه مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی می پردازد. جامعۀ پژوهش شامل دانشجویان ورزشکار دختر شرکت کننده در سیزدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 96 بود که 220 نفر از آنها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. تحلیل عاملی تأییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری برای بررسی ساختار عاملی پرسشنامه استفاده شد. برای انجام محاسبات آماری از نرم افزار اس. پی. اس. اس نسخۀ 16 و لیزرل نسخۀ 8/8 استفاده شد. یافته ها نتایج تحلیل عاملی تأییدی مرتبۀ اول با استفاده از روش برآورد مقاوم بیشینه احتمال نشان دهندۀ آن است که در مدل اندازهگیری، اعداد و پارامترهای مدل از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و همۀ اعداد و پارامترهای مدل معنادار هستند. همچنین نتایج تناسب مدل دو عاملی 14سوالی نسخۀ اصلی را تأیید کرد و پرسشنامۀ مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی از روایی و پایایی لازم در بین دانشجویان ورزشکار برخوردار بود. نتیجه گیری بطورکلی میتوان گفت نسخۀ فارسی پرسشنامۀ مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی ورزشکاران می تواند ابزاری مفید در ارزیابی مسئولیت پذیری در ابعاد فردی و اجتماعی است. و می تواند در تحقیقاتی با ساختار چند بعدی که در آنها مسئولیت پذیری به عنوان یکی از این ابعاد در نظر گرفته می شود، مورد استفاده قرار بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتباریابی؛ ساختارعاملی؛ ورزشکار؛ المپیاد؛ مسئولیت پذیری. لی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validation of Li Individual and Social Responsibility Questionnaire among Female Athlete Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Ghanbarpour Nosrati1؛ ahmadali asefi2 | ||
1Department of sport science | ||
2faculty member | ||
چکیده [English] | ||
Background &Purpose:One of the most important factors in the development of individual-social skills and responsibility among adolescents and young people, which has been mentioned in numerous researches, is sports and participation in sports settings. Sport is a place for people’s social interaction and leads students to social responsibility. The purpose of this study was to determine the construct validity and examine the internal consistency of the Persian version of the Li personal and social responsibility questionnaire among female athlete students. Methodology:The present research is a descriptive and correlational study that investigates the factor structure of the individual and social responsibility questionnaires. The research community consisted of female athlete students participating in the 13th Cultural-Sport Olympiad of Iran’s Medical Sciences Universities in 1396, 220 of which were selected randomly as a statistical sample. Confirmatory factor analysis based on the structural equation model was used to examine the factor structure of the questionnaire. The SPSS 16 and LISERL 8.8 were used for data analysis. Results: The results of the first-order confirmatory factor analysis using the Maximum likelihood estimation method indicated that in the measurement model, the numbers and parameters of the model are in good condition and all the numbers and parameters of the model are significant. Also, the results confirmed the fit of the two-factor model of the original questionnaire with 14 questions and that the personal and social responsibility questionnaire has the necessary validity and reliability among the athlete students. Conclusion: In general, it can be said that the Persian version of the individual and social responsibility questionnaire of athletes is a useful tool in evaluating responsibility in individual and social dimensions and can be used in research with multidimensional structures in which responsibility is considered as one of these dimensions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Validation, Factor structure, athlete, Olympiad, Responsibility. li | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,974 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 545 |