تعداد نشریات | 30 |
تعداد شمارهها | 467 |
تعداد مقالات | 4,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,144,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 5,334,682 |
تاثیر پویایی محیطی بر توجه انتخابی و لذت فعالیت بدنی کودکان | ||
پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 36، آبان 1401، صفحه 47-35 اصل مقاله (691.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22080/jsmb.2020.15734.3068 | ||
نویسندگان | ||
الهه یوسفی* 1؛ زهرا فتحی رضائی2؛ سید حجت زمانی ثانی3 | ||
1گروه رفتارحرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه رفتارحرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 25 بهمن 1397، تاریخ بازنگری: 04 مرداد 1398، تاریخ پذیرش: 22 آبان 1398 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: فراهمسازهای محیطی به عنوان یک عامل تحریککننده برای استفاده بیشتر از فرصتها مطرح هستند و باعث گسترش تغییرات رشدی میشوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر پویایی محیطی بر توجه انتخابی و لذت فعالیت بدنی کودکان بود. روش شناسی: تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش و پس آزمون بود. شرکت کنندگان پژوهش کودکان 10-7 ساله تبریز بودند که 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند در دو گروه فعال در مدرسه طبیعت (فضای باز) و کلاس بدمینتون (فضای سرپوشیده) تخصیص داده شدند. در ابتدا هر دو گروه به عنوان پیش آزمون، آزمون بوناردل را برای سنجش توجه انتخابی و پرسشنامه لذت فعالیت بدنی کودکان را تکمیل کردند. بعد از فعالیت 24 جلسه 2ساعته به روشهای ذکر شده، پس آزمون در هر دو گروه انجام شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس دو طرفه مرکب، آزمون لون و نرم افزار spss22 در سطح معناداری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که فعالیت در فضای باز، بر توجه انتخابی و لذت فعالیت بدنی تأثیر مثبت و معنادار بیشتری نسبت به فعالیت در کلاس بدمینتون داشت، بطوریکه در گروه فعال در فضای باز، 63% از تغییرات توجه انتخابی و 92% از تغییرات لذت فعالیت بدنی مربوط به متغیرهای مستقل بود، درحالیکه در گروه فعال در کلاس بدمینتون، 35% از تغییرات توجه انتخابی و 31% از تغییرات لذت فعالیت بدنی مربوط به متغیرهای مستقل آنها بود. نتیجه گیری: براساس نظریه بوم شناختی تاثیرات متفاوت مشاهده شده بر ویژگیهای شناختی و ذهنی را میتوان به شرایط فراهمسازی محیطی نسبت داد. محیط طبیعی، محیطی غنی از محرکهاست که بر رشد تأثیر چشمگیری دارد. بنابراین بهتر است تجربه بیشتری از بازی در فضای طبیعی برای کودکان فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
توجه انتخابی؛ شناخت؛ طبیعت؛ کودکان؛ لذت فعالیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of environmental dynamics on cognitive and mental characteristics of 7-10-year-old children | ||
نویسندگان [English] | ||
elaheh yousefi1؛ Zahra Fathirezaie2؛ Seyeh Hojjat Zamani Sani3 | ||
1Motor Development, Physical Education & Sport Sciences Faculty, University of Tabriz, Tabriz | ||
2Motor Behavior Department, Physical Education and Sport Science Faculty, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
3Motor Behavior Department, Physical Education and Sport Science Faculty, University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: The development of all aspects of a child's existence originates from movement. Environmental providers are emerging as a stimulating factor for greater use of opportunities and promoting developmental changes. The purpose of this study was to investigate the effect of environmental dynamics on children’s cognitive and emotional characteristics. Methodology: The present study was a semi-experimental design with a pre-test and post-test. The statistical population of this study was 7-10-year-old children in Tabriz, 30 of whom were selected through a purposive sampling method and divided into two groups of active-in-nature school (outdoor) and active-in-Badminton sports classroom (indoor space). At first, both groups completed the Boyardee test to measure selective attention and the Physical Activity Enjoyment questionnaire as pre-tests. After the activity period in the mentioned spaces, a post-test was taken from the children of both groups. The data were analyzed using the two-way mixed ANOVA and SPSS22 software at a significant level of 0.05. Results: The results showed that the activity in the nature school had a more positive effect on selective attention and enjoyment of physical activity than the activity in the Badminton class, so that in the active–in-nature school group, 63% of changes in the selective attention and 92% of changes in the physical activity enjoyment were identified to be related to the activity in this environment, while in the active-in-Badminton class group, 35% of the changes in selective attention and 31% of the changes in the physical activity enjoyment were identified to be related to the children’s activity in the Badminton class. Conclusion: According to ecological theory, the different effects of two environments on cognitive and mental characteristics can be attributed to environmental conditions. The natural environment is an environment rich in stimuli that has significant impacts on growth. Therefore, it is better to provide children with more experience of playing in the natural environment during childhood. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Selective Attention, Cognition, Nature, Children, Physical activity enjoyment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,669 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 443 |